کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بدون تعارف "حال مازندران خوب نیست"

28 خرداد 1401 ساعت 0:00

کمتر استانی در کشورمان بمانند مازندران را می‌توان یافت که همه استعداد رفع مشکلات ایرانیان را خداوند به او عنایت فرموده  باشد، اما عده‌ای به او این امکان درخشش را نداده و نمی‌دهند.


به گزارش بلاغ؛ آنانی که حتی مازندران را ندیده و تنها از روی خواندن و دیدن عکس‌های توانمندی‌های مازندران، نسبت به ممتاز بودن این استان و برخورداریش از استعدادهای خارق العاده، معترف و موقن‌اند، می‌توانند در نگاه گذرا به وضعیت کنونی این استان به این نتیجه برسند که تاکنون هیچ دولتی برای بفعل رسانی این ظرفیت‌ها نتوانست مازندران را به آرزویش در رفع نیازهای کشور بویژه در تامین و خودکفایی محصولات استراتژیک برساند.

مازندران در دشت، با سرزمینی سرسبز و خرم با قابلیت کشت محصولات متنوع استراتژیک بویژه برنج، صیفی‌جات،...، در ارتفاعات، جنگل‌های مثمر با آبشارها و رودهای پر آب، در دریا، با انواع ماهیان و آبزیان و جاذبه‌های ورزشی، در شهرک‌های صنعتی با تولیدات ملی بمانند: لبنیات، مرغ زربال و...، استعداد فراوانی برای تولید و رفع نیازهای کشور را دارد که در راس همه ظرفیت‌ها باید از نیروی انسانی توانمند آن یاد کرد که تاکنون این استان قدرتمند با منبع غنی نیروی انسانی، که بشدت علاقمند کمک و یاری به هموطنان کشورمان است، تاکنون نتوانسته همفکرانی همراه و همگام در دولت‌های متعدد بیابد و همچنان منتظر بسترسازان ظهور و بروز و شکوفایی استعدادهای خود است.

نجابت مردم مازندران و همراهی‌های بیدریغ شان با انقلاب، که در هر هنگامه‌ای با ایثار و شهادت و خون جوانان خود نهال انقلاب اسلامی را همواره آبیاری کرده‌اند، موجب عدم اصرارشان در معرفی صلاحیت‌های مدیریتی فرزندان شایسته خود می‌شد، و این خصوصیت و رخداد، مانع از استفاده مازنی‌ها از ظرفیت‌های مدیریتی جوانان و نیروهای کارآمد و مجرب خود در مناصب استانی مازندران شد. در دولت کنونی نیز صرفنظر از شایسته گزینی، که در مشی و منشای آیت الله رئیسی به چشم می‌آمد و آستان قدس رضوی و قوه قضائیه، محک خوبی بود برای بدست آوردن شناخت از ایشان، اما در کابینه قدری کمتر و در استانداران و معاونان استانداران و سپس مدیران کل و فرمانداران و سرانجام انتخاب روسای ادارات و موسسات و شرکتهای دولتی و خصولتی، انتظار مردم برای ایجاد تحول، که مسئولان و مدیران نخستین پیشقراول و پیشران آن باید باشند، برآورده نشد و از قضا، نسبت به این موضوع، مازنی‌ها از منتقدان رئیس دولت می‌باشند.

آقای استاندار، که برای مازندران انتخاب شد، با وجود مازندرانی بودن، متجاوز از ۳۰ سال از مازندران دور بود و شناخت چندانی از حوزه‌های ظرفیتی استان به خصوص در بخش نیروهای شایسته مازندران نداشت که می‌بایست از معاونان بومی تحول آفرین استفاده می‌کرد، لیکن چنین نشد و معاونانی انتصاب یافتند که یا هیچ شناختی از استان نداشتند، مثل معاون سیاسی امنیتی، که باید فرمانداران و بسیاری از مدیران کل را انتخاب نهایی کند و یا شناخت برخی از معاونان آقای استاندار چیزی بیشتر از استاندار نبود و یا از او نیز کمتر شناخت از مازندران داشته و دارند.

طبیعی است که در اولین اقدام مقام عالی دولت (انتصابات)، توفیق چندانی حاصل نشد و حال که از آغاز بکار دولت آقای رئیسی قریب یازده ماه می‌گذارد، بسیاری از روسای ادارات دولت در شهرستانها انتخاب نشده و هیچ تحولی در عرصه اقدامات دولت در مازندران بوجود نیامد تا بتواند قدری از انتظارات مازنی‌ها را برآورده سازد.

کارهای اساسی و تحول‌زا را مدیران و روسای ادارات در استان و شهرستان باید رقم بزنند، وقتی که انتصابات این دولت بطور موثری به انجام نرسید، سخن گفتن از تحول در خدمت به مردم، ارزشی فراتر از لقلقه زبان ندارد و با مسئولین بجامانده از دولت گذشته اگر می‌شد رضایت مردم را بدست آورد، می‌بایست تاکنون هم در دولت قبلی و هم دولت فعلی این اتفاق می‌افتاد. نتیجه آنکه اگر آقای استاندار دارای طرح کلان تحولی برای مازندران است، که باید باشد، بدون شک هریک از شهرستانها در تحقق این تحول باید سهم و نقش داشته باشند، و برای این موضوع مهم، باید از فرمانداران و سپس روسای ادارات شایسته و کاربلد استفاده کند و هرچه در این ارتباط تاخیر صورت پذیرد، فرصت‌سوزی شده وبه دشمنان برای توهم ناکارآمدی نظام اسلامی کمک شده است؛چراکه ناکارآمدی افراد و اشخاص به حساب دین و نظام اسلامی گذارده می‌شود.

این روزها گرانی و روند متداوم افزایش قیمت‌ها بیش از هر زمان دیگر، ضرورت نظارت و بازرسی‌ها را آشکارتر کرده است که این نیز از کارکردهای مسئولین و روسایی است که می‌بایست تغییر می‌کردند و بعلت کندی اقدام و تعلل مسئولان استان هنوز چنین اتفاقی نیفتاده و اجرای برنامه‌های تحولی این دولت درمازندران همچنان منتظر تدبیر آقای استاندار و معاونان ایشان است.

وحدت و هماهنگی در عزم مشترک رشد و تعالی مازندران بین مسئولان استان با نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی، هنوز هیچ خروجی قابل استنادی نداشته و به نظر می‌رسد این مهم همچنان در لابلای چرخ دنده‌های دخالت نمایندگان در انتصاب‌ها گیر کرده و امید چندانی به آن نمی‌رود؛ هرچند ولی‌فقیه چنین دخالتی را مذموم و غیرمشروع دانستند، اما در عمل توجهی به این موضوع نمی‌شود و شهد ماندن بر کرسی مجلس همچنان برخی از نمایندگان را به ادامه دخالت ترغیب و وسوسه می‌کند.

اگر نخواهیم بدبینانه قضاوت شود، باید گفت که حال مازندران در عرصه‌های مختلف خوب نیست و نیازمند تحول جدی است که فراتر از آنچه قابل حس و لمس است، موضوع "فرهنگ" و "تغییر الگوهای اجتماعی" میان دختران و پسران و نوع نگاه آنان به مقوله‌های ارزشی است که در این زمینه دنیایی از ترک فعل و غلط انگاری‌ها وجود دارد که باید عالمانه به چرایی شکل‌گیری این آسیب‌ها پرداخت و مسئولانه در جهت حل آنان به اهتمام پرداخت.

امید آن می‌رود در ظل تلاش‌های آقای استاندار و معاونان ایشان و لحاظ نظارت‌ها و یازرسی‌های مستمر و دقیق، روز به روز حال مازندران و مازندرانی خوب و خوب‌تر شود. آمین یا رب‌العالمین
محمدعلی شیخ


کد مطلب: 462472

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/note/462472/بدون-تعارف-حال-مازندران-خوب-نیست

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com