کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آنچه در مورد واردات خودرو باید بدانیم

24 ارديبهشت 1401 ساعت 10:48

در ابن نوشتار به آن چه باید درباره واردات خودرو از نظر تعداد، حجم موتور، قیمت خودرو و تعرفه‌های واردات بدانید، می‌پردازیم.


به گزارش بلاغ؛ بیش از چهار سال از روزی که واردات خودروهای خارجی به کشور ممنوع شد، می‌گذرد و حالا وزیر صمت خبر از آزادسازی واردات خودرو داده است. از زمان مطرح شدن موضوع آزاد سازی واردات خودرو در مجلس تا آزاد شدن آن،  بارها و بارها این طرح به شورای نگهبان رفت و به دلایلی از جمله مخالفت هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کل نظام، به مجلس بازگشت تا این که بالاخره در روزهای گذشته سخنگوی دولت و وزیر صمت، خبر آزاد سازی واردات خودرو را به طور رسمی اعلام کردند. در این بین نکاتی مثل تعداد خودرو، نوع خودرو و قیمت خودروهایی که قرار است، وارد شوند احتمالا برای بسیاری از جمله شما جذاب است که سعی کرده ایم به آن‌ها بپردازیم و همچنین از تعرفه واردات خودرو که باعث گران شدن خودروهای خارجی در داخل کشور می‌شود هم نوشته‌ایم.
 
تاریخچه و دلیل ممنوعیت واردات خودرو
اردیبهشت سال 97 به دلیل خروج آمریکا از برجام و از سرگیری تحریم‌های یک جانبه و ظالمانه آمریکا علیه اقتصاد کشورمان، دولت وقت اقدام به محدود کردن واردات برخی کالا‌ها کرد که خودرو هم یکی از آن‌ها بود. در واقع به سبب اعمال تحریم‌ها، فروش نفت و به تبع آن منابع ارزی کشور کاهش یافت و دولت برای مدیریت مصارف ارزی، واردات خودرو را ممنوع کرد به طوری که با توقف رسمی ثبت سفارش، در این چهار سال خودروی جدید خارجی وارد ایران نشد. با وجود چنین قانونی، مردم هم راهی جز خرید خودروهای داخلی نداشتند و کار به جایی رسید که خودتان هم می‌دانید و مردم برای خرید خودرو باید در سایت خودروسازان ثبت نام می‌کردند به امید آن که نام شان در قرعه کشی آن‌ها از گردونه بیرون بیاید و در این بین قیمت خودرو هم روز به روز در کشور گران‌تر می‌شد. حالا بعد از چهار سال این محدودیت برداشته شده و قرار است خودروهای سواری از کشورهای مختلف به کشور وارد شوند.
امسال چند خودرو وارد می‌شود؟
در ابتدا در مصوبه مجلس واردات 70 هزار خودرو برای هر سال در نظر گرفته شده بود اما به گفته رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس: «با بررسی کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب شد دولت خودرو‌هایی را که کم‌مصرف و ایمن هستند بدون سقف وارد کند.» عزت‌ا... اکبری تالارپشتی در گفت‌وگو با تسنیم ضمن اشاره به مصوبه قبلی مجلس در خصوص واردات 70 هزار خودرو اظهار کرد: «اول، با بیانات رهبری کلاً مصوبه اصلاح شد و این اختیار را به دولت دادیم تا برای عامه مردم هرقدر که بتواند بازار را تنظیم کند و واردات خودرو را انجام دهد. دوم، ماده 4 آن که مربوط به صادرات قطعه و واردات خودرو بود، حذف شد.» یعنی حالا هر کسی می‌تواند اقدام به واردات خودرو کند و دیگر نیازی به صادرات قطعه به کشورهای دیگر برای واردات نیست. در ضمن دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اعلام کرد نخستین خودروهای وارداتی، اواخر شهریور راهی بازار می‌شوند.
چه خودروهایی وارد می‌شود؟
بعد از اعلام خبر آزادسازی واردات خودرو گفته شد که محدودیت واردات خودرو با دو شرط سقف قیمت خودرو تا هفت هزار دلار و حجم موتور ۱۰۰۰ سی‌سی است و جلال رشیدی کوچی در توییتی نوشت: « در تنظیم آیین نامه واردات خودرو با تکیه بر کلمه خودروی اقتصادی دو شرط در نظر گرفته شده؛ 1-سقف قیمت ۷۰۰۰ دلار! 2-حجم موتور ۱۰۰۰ سی‌سی! اگر وزیر صمت این توهین آشکار به مردم ایران را اصلاح نکند قطعا منتظر استیضاح باشد.» اما خیلی زود این محدودیت تکذیب شد و محمدجواد حاجی حسینی معاون پارلمانی وزارت صمت  در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «آیین‌نامه مصوبه هیئت دولت در خصوص لغو ممنوعیت واردات خودرو توسط وزارت صمت با استفاده از دیدگاه‌های تخصصی و کارشناسی در دست اقدام است و شایعات منتشرشده در خصوص محدودیت قیمت و حجم موتور صحت ندارد.» با این حال رشیدی کوچی نماینده مرودشت در توییتی به نقل از وزارت صمت نوشت: «از وزارت صمت با بنده تماس گرفته شد که به نظر می‌رسد در تصمیم جدید، شرایط به شرح ذیل تغییر کرده است؛ ۱. حجم موتور بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی. 2. سقف قیمت بین ۲۰ تا ۲۵‌هزار دلار.» با این حساب و با توجه به قیمت 30 هزار تومانی دلار، امسال شاهد واردات خودرو تا سقف قیمتی 750 میلیون تومان خواهیم بود.
تعرفه واردات خودرو برای سال ۱۴۰۱
واردات خودرو تا سقف قیمت 20 یا 25 هزار دلار به این معنا نیست که خودرو در بازار ایران هم به همین قیمت فروخته می‌شود. یکی از مولفه‌هایی که باعث گران‌تر شدن خودروهای وارداتی در کشورمان می‌شود تعرفه‌های بالای وارداتی است. البته به گزارش مهر به نقل از معاون وزیر صنعت درباره تعرفه واردات خودرو، این تعرفه امسال بین 40تا ۷۵‌درصد بر اساس حجم موتور خودرو متغیر خواهد بود. یعنی هرچه خودرو حجم موتور بالاتری داشته و گران‌تر باشد، درصد تعرفه واردات هم بالاتر خواهد رفت. با این حساب برای خودروی هفت هزار دلاری(210 میلیون تومان) 40 درصد هزینه گمرک باید پرداخت شود که می‌شود دو هزار و 800 دلار(84 میلیون تومان)  و این یعنی این خودرو تا وارد کشور شود 9 هزار و 800 دلار (294 میلیون تومان) تمام می‌شود؛ اما رقم تعرفه برای خودروهای 25 هزار دلاری (750 میلیون تومانی)، 70 درصد خواهد بود که می‌شود 17 هزار و 500 دلار (525 میلیون تومان) و این یعنی قیمت تمام شده این خودرو در داخل کشور 42 هزار و 500 دلار (یک میلیارد و 275 میلیون تومان) خواهد بود.
رعیت نواز


کد مطلب: 461656

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/note/461656/آنچه-مورد-واردات-خودرو-باید-بدانیم

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com