تاریخ انتشارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۶
کد مطلب : ۴۶۱۶۵۳
تمامی جریان‌های سیاسی عراق به این امر آگاه بودند که هر گونه گام برداشتن آشکار در مسیر برقراری ارتباط با رژیم صهیونیستی، زمینه‌ساز حذف کامل آن‌ها از ساختار قدرت در این کشور خواهد بود؛ لذا همواره شاهد بودیم که حتی جریان‌های مزدور نیز مناسبات خود با تل‌آویو را پنهان می‌کردند.
۰
plusresetminus
دست‌های ناپاک صهیونیستی در عراق
به گزارش بلاغ؛ هربار که رژیم صهیونیستی در تنگنای شدید داخلی و منطقه‌ای قرار می‌گیرد و به خصوص توان آن در ایجاد و برقراری امنیت زیر سوال می‌رود، بلافاصله  به هربهانه‌ای عادی سازی روابط با برخی از کشورهای عربی را پیش می‌کشد و از این طریق می‌خواهد هم خود را از زیربار فشارها خارج و هم وانمود کند تنها نیست و چند دولت را در کنار خود دارد.
این بدین معناست که این رژیم به عادی سازی روابط این دسته از کشورها با خود به مثابه فرشته نجات نگاه می‌کند و این کشورها در همان حالی که بزرگ‌ترین خیانت را در حق مردم فلسطین مرتکب شده‌اند، بزرگ‌ترین خدمت را به این رژیم کرده‌اند. این رویه از زمان نتانیاهو آغاز شده و در دوره حاکمیت ائتلاف شکننده لاپید- بنت ادامه یافته و دراین مدت هر یک از دو جناح رقیب کوشیده‌اند عادی سازی روابط با کشورهای عربی را به حساب خود بگذارند و آن را به عنوان موفقیت در کارنامه شان به ثبت برسانند.
در این خصوص بعد از آن که ناتوانی ائتلاف لاپید- بنت در برقراری امنیت و ثبات داخلی محرز شد و فلسطینی‌ها بیش از شش عملیات ضد اسرائیلی را با موفقیت آن هم در داخل اراضی اشغالی سال 1948 موسوم به اسرائیل اجرا کردند و از دیگر سو درپی استمرار جنگ در اوکراین و تشدید تنش درروابط میان روسیه و اسرائیل، خبرهایی درباره تقویت حضور ایران در سوریه منتشر شد، بلافاصله چند خبر درباره گستره عادی سازی روابط میان اسرائیل و برخی ازکشورهای عربی از جمله عراق و لبنان منتشر شد که به نظر می‌رسد این خبرها با هدف القای تنها نبودن این رژیم در منطقه و گرم بودن پشت آن به این کشورها منتشر شده است.
به طورخاص در چند وقت اخیر نیز این شائبه مطرح می‌شد که دولت جدید عراق که از نظر آن‌ها همان دولت اکثریت ملی خواهد بود، طرفدار عادی‌سازی مناسبات با رژیم صهیونیستی است. این موضوع در گستره‌ای وسیع تبلیغ شد که دولت اکثریت ملی ناشی از اتحاد میان صدر با سنی‌ها و شیعیان، در مسیر ضدیت با خواست محورمقاومت گام بر خواهد داشت و مسیر نزدیکی به رژیم صهیونیستی از سوی دولت آینده بغداد در پیش گرفته خواهد شد.
پیشتر نیز واضح بود عراق،کشوری  است  که رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه روی آن برای عادی‌سازی تمرکز ویژه‌ای کرده‌اند. اربیل، مرکزمنطقه کردستان عراق اکتبر 2021 میزبان نشستی در حمایت از عادی‌سازی روابط با اسرائیل بود. این نشست به ابتکار‌اندیشکده مرکز ارتباطات صلح نیویورک در اربیل برگزارشد. همچنین تلاش شد در ساختار قدرت عراق در مخالفت با عادی‌سازی روابط با اسرائیل، اختلاف‌هایی ایجاد شود و حمایت برخی مقامات عراقی را در این زمینه به دست آورند.
با وجود این تلاش‌ها، اما عراق در مسیر عادی‌سازی روابط قرار نگرفت. درهمین راستا، پارلمان عراق پیش نویس قانون ممنوعیت عادی‌سازی و برقراری هرگونه رابطه با اسرائیل را تصویب و برای متخلفان حکم اعدام پیش‌بینی کرد. طبق این قانون همچنین هرگونه تعامل با شرکت‌ها و مؤسساتی که با این رژیم در تعامل هستند یا حامی و مرتبط با آن هستند، ممنوع است.در واقع، پارلمان عراق با پی بردن به این موضوع که برخی در این کشور از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند، چنین قانون بازدارنده‌ای را تصویب کرده است؛ اما زمینه‌ها و دلایل برگشتن ورق عادی‌سازی مناسبات با رژیم صهیونیستی در عراق چه بود که منجر به تصویب چنین طرح ضد صهیونیستی در پارلمان شد؟.
واقعیت این است که خواست عمومی و اراده اکثریت قاطع جمعیت مسلمان عراق اعم از سنی، شیعه، کرد و ترکمن، همانند خواست تمامی مسلمانان در سراسر جهان، بر دفاع از مردم مظلوم فلسطین بنیان گذاشته شده است. تمامی جریان‌های سیاسی عراق به این امر آگاه بودند که هر گونه گام برداشتن آشکار در مسیر برقراری ارتباط با رژیم صهیونیستی، زمینه‌ساز حذف کامل آن‌ها از ساختار قدرت در این کشور خواهد بود؛ لذا همواره شاهد بودیم که حتی جریان‌های مزدور نیز مناسبات خود با تل‌آویو را پنهان می‌کردند.
نقش نیروهای مقاومت را نیز می‌توان یکی دیگر از عوامل برگشتن ورق عادی‌سازی مناسبات در بغداد دانست. اقدامات و تدابیر هوشمندانه نیروهای حاضر در محور مقاومت از یک سو، زمینه‌ساز افشا شدن روابط و نیز تلاش‌ جریان‌های مزدور برای وارد کردن بغداد به روند عادی‌سازی مناسبات با رژیم صهیونیستی شد و از سوی دیگر، برایند تلاش‌های آن‌ها زمینه‌سازی تصویب قانون «جرم‌انگاری عادی‌سازی و آغاز روابط با رژیم صهیونیستی» را به همراه داشت.
یکی دیگر از زوایای مهم این مصوبه تاثیر آن بر نوع مناسبات  منطقه اقلیم کردستان با رژیم صهیونیستی است. طی سال‌های اخیر اخبار و شواهدی از مراودات این اقلیم با تل آویو منتشر و مشاهده شده است که در آخرین مورد آن، شاهد هدف قرارگرفتن یکی ازمراکز امنیتی این رژیم دراربیل با موشک‌های سپاه بودیم. این مصوبه اما خط فاصل جدی را میان اقلیم و رژیم صهیونیستی  تعریف خواهد کرد وحداقل مقامات اقلیم دیگر نمی‌توانند به صورت نسبتا علنی وارد این فرایند شوند.
احمد کاظم زاده
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲