کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سلام فرمانده و نسلی که تشنه سرود است

19 ارديبهشت 1401 ساعت 12:49

از دل این همه سازمان و نهاد مختلف دست‌کم و محض رضای خدا، حتی سالی یک‌بار یک موسیقی متوسط با محتوای مکتبی برای نوجوان‌ها بیرون نمی‌آید، حکایت عجیبی است.


به گزارش بلاغ؛ استقبال از سرود سلام فرمانده با همه نقص‌هایی که در تکنیک و فنون سرود آن وجود دارد، نشان داد تا چه اندازه نسل نوجوان ما تشنه آثاری از این دست است. نسلی که در میان شلوغی و بلوای رسانه‌ها و فضای مجازی قرار است هویت خود را حفظ کند.

اما اینکه از دل این همه سازمان و نهاد مختلف دست‌کم و محض رضای خدا، حتی سالی یک‌بار یک موسیقی متوسط با محتوای مکتبی برای نوجوان‌ها بیرون نمی‌آید، حکایت عجیبی است. عجیب از این منظر که اتفاقاً جبهه فرهنگی انقلاب به لحاظ شعر، سرود و نیروی انسانی در این زمینه دست پری دارد، اما از این ظرفیت در بهترین حالت صرفاً برای برگزاری جلسات شب شعر استفاده می‌شود و اراده‌ای برای استفاده بهینه از این ثروت فرهنگی جهت تولید آثاری که در جامعه به شکلی فراگیر مورد استقبال قرار بگیرند یا وجود ندارد یا الزامات تحقق آن در کنار هم قرار نمی‌گیرد.

اینکه گیر کار کجاست، باید واقعاً مورد آسیب‌شناسی جدی قرار بگیرد. عجیب است که عرصه کودک و نوجوان با وجود حساسیت‌های خاصی که این گروه سنی با آن دست و پنجه نرم می‌کند و بر کسی هم پوشیده نیست، تولیدات هنری همواره یکی از مغفول‌ترین حوزه‌ها بوده و همچنان هست. جالب اینکه سرود سلام فرمانده با وجود بهره بردن از محتوای خوب به لحاظ قوت شعر و ترانه با سستی‌ها و نقصان‌هایی نیز مواجه است، اما استقبال از همین کار متوسط نشان می‌دهد که تا چه اندازه جای چنین آثاری در میان تولیدات موسیقیایی خالی است.

امروز همه مؤسسه‌ها و نهاد‌های فرهنگی و هنری که وابسته به بودجه بیت‌المال در حال فعالیت هستند، باید به این پرسش پاسخ دهند که چرا از دل تولیدات آن‌ها کمتر اثر فاخر یا حتی متوسط موسیقیایی برای نوجوان‌ها بیرون می‌آید. ایراد از کجاست؟ از درک ناقص مدیران ما از اهمیت خوراک هنری برای نوجوان‌ها، آن هم در شرایطی که تولیدات ناسالم و مسموم از طرق مختلف به سمع و نظر این قشر می‌رسد یا ایراد را باید جای دیگری جست‌وجو کرد.

همانطور که عنوان شد، جبهه فرهنگی انقلاب همواره به لحاظ ظرفیت‌های شعر از قوت مناسبی برخوردار بوده و به لحاظ وجود هنرمندان موسیقی نیز از امکانات و نیروی انسانی مناسب بهره می‌برد، با وجود این انجام یک آسیب‌شناسی جدی برای فهم چرایی رکود در این عرصه امری ضروری و واجب به نظر می‌رسد. امروز صداوسیما، حوزه هنری، سازمان هنری رسانه‌ای اوج، مؤسسه روایت فتح و زیرمجموعه‌های آنان باید این کمبود را جدی بگیرند و راه‌حل‌های تقویت تولیدات موسیقیایی مکتبی و انقلابی را مورد بررسی قرار دهند و برای تحقق آن اقدام کنند.

کودکی و نوجوانی چند نسل از انقلاب گذشت، اما از حالا کودکان دهه اول قرن پانزدهم شمسی نیاز به فکر و برنامه‌ریزی دارند تا دست‌کم هر ساله شاهد تولید حداقل ۲۰ اثر موسیقیایی فاخر و در شأن جامعه مسلمان ایرانی باشیم. حقیقت ماجرا این است که باید روی اثرگذاری هنر و اهمیت آن به شکلی جدی‌تر حساب کرد و ظرفیت‌های آن را بازشناخت.
جواد محرمي
 


کد مطلب: 461531

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/note/461531/سلام-فرمانده-نسلی-تشنه-سرود

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com