تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۶۰۷۲۸
روزه، علاوه بر اینکه یک تکلیف الهی است، اما از آنجا که همه تکالیف خداوند برای صحت و سلامتی جسم و جان انسان‌ها وضع شده، معمولاً کمتر به فواید بی‌نظیر روزه در حفظ سلامتی و نشاط جسمانی توجه می‌شود که این نوشته بر این نکته اشاره دارد.
۰
plusresetminus
فواید بی‌نظیر روزه در سلامتی بدن
به گزارش بلاغ؛ بسیاری از مردم روزه را به عنوان یک وظیفه دینی و شرعی دانسته و از آثار و برکات مادی آن در بعد جسمانی و بدن انسان غفلت می‌ورزند. بنابراین اگر روزه‌داری همان‌گونه که شارع مقدس دستور داده اجرا شود، علاوه بر آثار و برکات معنوی و اخلاقی آن باعث حذف سموم بدن، کاهش قند و ذخایر چربی خونت می‌شود. روزه عادات غذا خوردن سالم را ترویج کرده و ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند. اینک اهم فواید و برکات روزه‌داری در بعد جسمانی و فیزیکی بدن را ذکر می‌کنیم:

1- روزه سم‌زدایی می‌کند
غذاهای فرآوری‌شده حاوی مقدار زیادی از مواد افزودنی هستند که ممکن است در بدن به مواد سمی تبدیل شوند. بسیاری از این سموم به شکل چربی ذخیره می‌شوند، در زمان روزه گرفتن به‌ویژه زمانی که مدت آن طولانی‌تر می‌شود، این چربی‌ها می‌سوزند و سموم آزاد می‌شوند. کبد، کلیه و سایر ارگان‌ها در بدن در سم‌زدایی نقش دارند.

2- روزه به دستگاه گوارش استراحت می‌دهد
در طول روزه‌داری، دستگاه گوارش استراحت می‌کند. عملکرد فیزیولوژیک طبیعی به‌ویژه در تولید ترشحات گوارشی ادامه می‌یابد اما میزان آن را کاهش می‌دهد. روزه گرفتن به حفظ تعادل مایعات در بدن کمک می‌کند. 

3- روزه پاسخ التهابی را برطرف می‌کند
روزه‌داری بیماری‌های التهابی و آلرژی را برطرف می‌کند، از نمونه بیماری‌های التهابی می‌توان به تورم مفاصل و بیماری‌های پوستی و... اشاره کرد.

4- روزه قند خون را کاهش می‌دهد
روزه گلوکز را تجزیه می‌کند، به‌طوری که بدن می‌تواند انرژی کسب کند. روزه تولید انسولین که از پانکراس ترشح می‌شود را همچنین کاهش می‌دهد.

5- روزه تجزیه چربی‌ها را افزایش می‌دهد
اولین پاسخ بدن به روزه گرفتن، شکستن گلوکز است. وقتی ذخایر گلوکز تمام شد، کتوزها آغاز می‌شوند. این شکستن چربی‌ها به آزاد شدن انرژی منتهی می‌شود. چربی‌های ذخیره‌شده در کلیه و ماهیچه‌ها برای آزاد شدن انرژی شکسته می‌شوند.

6- روزه فشار خون بالا را تعدیل می‌کند
روزه گرفتن یکی از روش‌های غیردارویی برای کاهش فشار خون است. روزه کمک می‌کند تا خطر ابتلا به گرفتگی عروق توسط ذرات چربی کاهش یابد. در زمان روزه گلوکز و بعد از آن ذخایر چربی برای تولید انرژی استفاده می‌شود. روزه متابولیک ثابت را در حد کم حفظ می‌کند که آن از مزایای کاهش فشار خون است.

7- روزه کاهش وزن را به‌دنبال دارد
روزه‌داری باعث کاهش وزن سریع است. ذخایر چربی در بدن را کاهش می‌دهد. با این حال روزه یک راهبرد خوب برای از دست دادن وزن نیست. کاهش مصرف چربی و قند و افزایش مصرف میوه و بقیه اقدامات برای رسیدن به کاهش وزن بهتر است.

8- روزه ایمنی بدن را افزایش می‌دهد
روزه ایمنی بدن را این‌گونه افزایش می‌دهد که سموم بدن را از بین می‌برد و در کاهش ذخیره چربی به بدن کمک می‌کند. ویتامین A و E آنتی‌اکسیدان‌های خوبی هستند که به آسانی در میوه‌ها یافت می‌شوند و به تقویت ایمنی بدن کمک می‌کنند.

9- روزه به ترک اعتیاد کمک می‌کند
برخی از محققان معتقدند که روزه‌داری می‌تواند به معتادان در کاهش اشتیاق خود به نیکوتین، کافئین و ترک سیگار و سایر موادمخدر کمک می‌کند، اگرچه رژیم‌های مورد نیاز دیگر برای حل و فصل اعتیاد وجود دارد، اما روزه در این امر می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند.

10- روزه عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد
11- روزه هورمون رشد را در بدن بالا می‌برد
12- روزه طول عمر را زیاد می‌کند
13- کاهش خطر آلزایمر و پارکینسون
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴