کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا اوکراین به مرز انفجار رسید؟!

7 بهمن 1400 ساعت 0:39

آن چه از تنش اوکراین مشهود است، کشورهای غربی از هر روشی برای تحت فشار گذاشتن مسکو استفاده می کنند. این ابزارها می تواند کمک تسلیحاتی به دولت کی یف باشد که ابتدای هفته جاری رخ داد؛ یا می تواند در قالب تنش لفظی  یا تحریم های اقتصادی پیگیری شود.


به گزارش بلاغ؛ با ادامه تنش ها و استقرار هزاران سرباز روسیه در امتداد مرز با اوکراین ،لندن مدعی شد که کرملین در پی گماردن حامی خود در کی یف است
در حالی که مسکو آمادگی خود را برای حمله احتمالی به اوکراین گسترش می‌دهد، روسیه نیروهای خود را به چهار هزار مایلی مرزهای اوکراین اعزام و رزمایش دریایی گسترده‌ای اعلام کرده است. در همین حال به نظر می‌رسد مذاکرات صلح به بن‌بست رسیده است.

اطلاعات نظامی اوکراین نیز مدعی شده است که روسیه مزدورانی را به استخدام درمی‌آورد و برای نیروهای نیابتی خود در مناطق دونتسک و لوهانسک به منظور آماده شدن در صورت افزایش احتمالی درگیری‌ها سوخت، تانک و توپخانه تامین می‌کند.یک نیروی نظامی بزرگ، از جمله موشک ‌های بالستیک کوتاه‌برد اسکندر، نیروهای ویژه اسپتناز و باتری‌های ضدهوایی از ناحیه نظامی شرق روسیه وارد بلاروس شده است؛ استقرار فوق‌العاده‌ای که به گفته مقامات غربی و تحلیل گران می‌تواند به مسکو کمک کند تا کی‌یف پایتخت اوکراین را تهدید کند.

همزمان،سی‌ان‌ان به نقل از منابع آگاه گزارش داد که سفارت آمریکا در اوکراین از وزارت خارجه ایالات‌ متحده خواسته است که اجازه دهد کارکنان غیرضروری سفارت و خانواده‌های آن ها از این کشور خارج شوند.افزون بر این،دولت انگلیس در اقدامی بی‌سابقه روسیه را متهم کرده که سعی دارد افراد معتمد خودش را وارد دولت اوکراین کند. لندن کسانی را که از نظر روسیه ظرفیت ورود به دولت اوکراین را دارند نیز نام برده است. وزارت خارجه روسیه اما، اظهارات لندن را «دروغ ‌پردازی هدفمند» نامیده و آن ها را رد کرده است.

این وزارتخانه در صفحه رسمی توئیترش نوشته: «اطلاعات غلط منتشر شده از سوی وزارت خارجه بریتانیا نشانه دیگری از این است که اعضای پیمان ناتو که توسط آنگلوساکسون‌ها هدایت می‌شوند تلاش دارند تا تنش اوکراین را تشدید کنند. ما از وزارت خارجه [بریتانیا] می‌خواهیم که انتشار این مهملات را متوقف کند.» آن چه از تنش اوکراین مشهود است، کشورهای غربی از هر روشی برای تحت فشار گذاشتن مسکو استفاده می کنند. این ابزارها می تواند کمک تسلیحاتی به دولت کی یف باشد که ابتدای هفته جاری رخ داد؛ یا می تواند در قالب تنش لفظی  یا تحریم های اقتصادی پیگیری شود. عملکرد روسیه در الحاق کریمه، حمایت از جدایی طلبان روس زبان اوکراین و اشغال بخش هایی از گرجستان از جمله دلایل اروپا برای تحت فشار قرار دادن روسیه است. هر چند کرملین عضویت کشورهای همسایه خود در پیمان آتلانتیک شمالی را که اوکراین نیز برای پیوستن به این لیست تلاش می کند ،چالش امنیتی خود می‌داند و ارسال نیرو به مناطق مرزی را دفاع از حق خود اعلام می کند.

در تازه ترین رویداد، لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا روز شنبه در بیانیه‌ای «گسترده شدن تحرکات روسیه با هدف به خطر انداختن اوکراین» را محکوم کرده است. وزارت امور خارجه بریتانیا گفته است: «یوگنی مورایف، نماینده سابق مجلس اوکراین به عنوان نامزد بالقوه برای رهبری این کشور در نظر گرفته شده است»، اما او تنها نیست زیرا سرویس‌های اطلاعاتی روسیه «با بسیاری از سیاستمداران پیشین اوکراین درارتباط هستند». دستگاه دیپلماسی بریتانیا از سرگئی آربوزوف، معاون اول نخست وزیر اوکراین از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ و پس از آن نخست وزیر موقت این کشور، آندری کلوئیف، رئیس دفتر رئیس جمهوری پیشین ویکتور یانوکوویچ، ولودیمیر سیوکوویچ، معاون پیشین شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین یا حتی میکولا آزاروف، نخست وزیر اوکراین از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ نام برده است.

اتهامات بریتانیا تنها چند ساعت پس از توافق سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه با همتای بریتانیایی‌اش، بن والاس، برای دیدار با یکدیگر در مسکو مطرح شده است. یک منبع در وزارت دفاع بریتانیا روز شنبه گفت هدف از این نشست دوجانبه که نخستین دیدار از سال ۲۰۱۳ خواهد بود، «بررسی همه راه‌ها برای دستیابی به ثبات و حل و فصل بحران اوکراین» است.
 


کد مطلب: 458916

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/note/458916/چرا-اوکراین-مرز-انفجار-رسید

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com