تاریخ انتشارسه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
کد مطلب : ۴۵۸۷۲۲
۰
plusresetminus
پیام های راهبردی حمله به ابوظبی
به گزارش بلاغ؛ نیروهای یمنی روز گذشته و در یک اقدام خیره کننده، یک منطقه صنعتی و مخازن سوخت فرودگاه ابوظبی را هدف قرار دادند. اقدامی که وقتی از زوایای مختلف به آن نگاه می کنیم حقیقتا منحصر به فرد، مهم و راهبردی است.نخست آن که نیروهای یمنی دست روی نبض اقتصادی ابوظبی گذاشته و هواگردهای خود را با طی مسیری 1300 کیلومتری روانه منطقه «المصفح» کرده اند؛ منطقه ای حیاتی برای اماراتی ها که شامل پنج منطقه صنعتی مهم است و شرکت‌های خودروسازی بزرگی مانند آئودی و بنتلی نیز در آن حضور دارند. 

دوم آن که امارات طی 10 سال اخیر سرمایه گذاری عجیب و غریبی در حوزه نظامی خود کرده به طوری که اگر چه از نظر وسعت در رتبه ۱۱۴ جهان قرار دارد، اما حجم خرید تسلیحاتی این کشور نشان می‌دهد ابوظبی جزو برترین خریداران تجهیزات نظامی به خصوص در حوزه پدافندی و هوایی است و موفقیت نیروهای یمنی در زدن فرودگاه ابوظبی نشان داد که انصارا... نه تنها در حوزه دریایی و توقیف کشتی اماراتی حرفی برای گفتن دارد بلکه در آسمان نیز سامانه های پدافندی پانتسیر روسی و پاتریوت آمریکایی را ناکام می گذارد و می تواند خط و نشانی جدی برای مقامات اماراتی بکشد.

از سوی دیگر اما این حمله حرفه ای و بی نظیر نیروهای یمنی به فرودگاه ابوظبی برخلاف معمول در روز روشن انجام گرفته و زدن دقیق و نقطه ای مخازن سوخت و انتشار تصاویر مختلف این حمله در فضای مجازی، باعث شد علاوه بر این که دست ابوظبی در جنگ رسانه‌ای کاملا بسته باشد، قدرت نمایی انصار ا... به اوج خود برسد. اما فارغ از نکات فنی درباره بمباران فرودگاه ابوظبی، باید گفت که این حمله در حالی انجام شد که در روزهای اخیر نیروهای العمالقه وابسته با امارات با پشتیبانی بسیار پرحجم هوایی توانستند شهرستان های بیحان، العلم و عسیلان را با دادن تلفات بسیار سنگین از ارتش یمن پس بگیرند. در این بین اگرچه نبرد اصلی، راهبردی و تعیین کننده در اطراف مأرب در جریان است و بازپس گیری این سه شهر که در گذشته جزوی از جمهوری یمن جنوبی بود، یک پیروزی راهبردی محسوب نمی شود، اما نشان داد که ابوظبی سیاست خود را در عمل در خصوص جنگ یمن تغییر نداده و همچنان بر طبل جنگ می کوبد. 

موضوع به «شبوه» ختم نمی شود و پیش از این نیز امارات به رغم ادعای خارج شدن از جنگ یمن، با اتکا به حمایت مالی و نظامی از شورای انتقالی جنوب سعی کرده بود در جزایر «سقطری» و به تازگی «میون» به کمک افسران اطلاعاتی رژیم صهیونیستی پایگاه نظامی احداث کند. این اقدام امارات در بازپس گیری سه شهر استان شبوه و همچنین اقدامات آن ها در جنوب یمن و در دهانه تنگه باب المندب و همراهی رژیم صهیونیستی با این کشور حکایت از این دارد که اماراتی ها نه تنها از جنگ کنار نکشیده اند بلکه با حاشیه امن ساختن برای خود و حمایت از تجزیه طلبان درصدد حفظ نفوذ خود در این منطقه استراتژیک هستند که برای رژیم صهیونیستی نیز دارای اهمیت است.

 سیاستی که به مذاق صنعا خوش نیامده و حمله خیره کننده انصارا... به فرودگاه ابوظبی حامل پیامی مستقیم به مقامات این کشور است که پای خود را از معرکه جنگ یمن بیرون بکشند، سناریوی عقب نشینی از سه شهر تازه تصرف شده استان شبوه را هر چه سریع تر بنویسند و حملات هوایی و حمایت خود از نیروهای جنوبی را متوقف کنند. 

همچنین باید یادآور شد که حمله پهپادی انصارا... نه تنها یک خط و نشان جدی برای بن زاید بود بلکه پیام مهم دیگری نیز به دیگر بازیگران منطقه به خصوص ریاض داشت و آن هم این که یمن، یمنِ 2015 نیست و نه تنها مثل گذشته تجاوزات ائتلاف سعودی را بی پاسخ نمی گذارد بلکه مناطق مهم و استراتژیکی همچون المفصح و باب المندب را در هوا، زمین و دریا تحت اشراف خود قرار داده است.
میرزا رضا توکلی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما