تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۰
کد مطلب : ۴۵۷۴۳۰
بلندمرتبه‌سازی بمنظور اسکان جمعیت روبفزون جهان، دهه‌های متعدد مورد اقبال قرار گرفت و در کنار خود فرهنگ آپارتمان‌نشینی را نیز ترویج نمود که به یکباره جریان‌ آسمانخراش‌سازی تبش به عرق نشست و بناگاه مرتفع‌سازی به بن‌بست رسید.
۰
plusresetminus
مرتفع‌سازی ممنوع
به گزارش بلاغ؛ چرا چین ساخت ساختمان های بلند را ممنوع کرده است
بعد از یک قرن که از ساخت اولین آسمانخراش می‌گذرد حالا  چین ساخت بناهای بسیار بلند را در این کشور ممنوع کرده و آن‌ها را پروژه‌های بیهوده خوانده است. به گزارش بی بی سی، دولتمردان چینی بر این باورند که بیشتر میزها در دفاتر کار سراسر جهان خالی مانده و برخی کارمندان از بودن در مکان‌های سربسته واهمه دارند. با هم ضمن مرور تاریخچه ساخت آسمانخراش ها در جهان به واکاوی آینده آسمانخراش ها پرداخته ایم. اگر می خواهید از گذشته و آینده آسمانخراش ها مطلع شوید، با ما همراه باشید.


تاریخچه اولین آسمانخراش ها
تاریخچه ساخت آسمانخراش به زمانی بازمی‌گردد که آسانسور ابداع شد. بیش از یک قرن پیش اولین آسمانخراش جهان به نام «Woolworth Building» در 17 نوامبر 1913 و بعد از 3 سال کار در منهتن نیویورک افتتاح شد. این آسمانخراش جهان 57 طبقه دارد و ارتفاع آن 241 متر است که دارای اسکلت فولادی سنگین و معماری سبک است. 27 سال بعد یعنی سال 1930 آسمانخراش دیگری با نام
 Trump Building ساخته شد که لقب بلندترین ساختمان جهان را با 71 طبقه و 283 متر ارتفاع از آن خود کرد. با این حال، با وجود کندی و توقف ساخت و سازها در سراسر جهان، ۲۰ سال اخیر دومین عصر طلایی آسمانخراش‌ها به حساب می‌آید. طبق آمار شورای ساختمان‌های بلند و زیستگاه‌های شهری، شمار بناهای بلند ساخته شده در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال پیش از آن ۲۰ درصد کاهش یافته و این مسئله در چین که در آن ساخت برج‌های بلند تا همین اواخر هم با سرعتی سرسام‌آور پیش می‌رفت، بیش از جاهای دیگر دنیا مشهود بوده است.

 اولین آسمانخراش ایران
وقتی صحبت از ساخت آسمانخراش در ایران می‌شود، ذهن همه را به سمت برج میلاد تهران می‌برد. ارتفاع آسمانخراش میلاد به ۴۳۵ متر می‌رسد و بلندترین سازه در ایران به حساب می‌آید. اولین آسمانخراش ایران به عنوان ششمین سازه مرتفع در میان برج‌های مخابراتی جهان شناخته می‌شود. ساخت این برج در سال 1376 شروع و در سال 1387 به اتمام رسید. برج میلاد با توجه به ارتفاع بلند و شکل ظاهری که دارد تقریبا از همه قسمت های تهران نمایان است و به عنوان نماد پایتخت شناخته می‌شود.

آینده آسمانخراش ها
اولین بار بعد از حملات یازده سپتامبر، گفته شد دوران ساختمان‌های بلند به سر رسیده اما این یک پیش ‌بینی زودهنگام بود. در ۲۰ سال گذشته بیش از هر زمان دیگری در عصر حاضر آسمانخراش ساخته شده که به لطف استانداردهای سخت‌گیرانه اعمال شده در صنعت ساخت و ساز پس از حمله به برج‌های دوقلو، در مقایسه با گذشته امن‌تر، مستحکم‌تر و با محیط‌ زیست سازگارتر هستند. با این حال دیوید براست، منتقد معماری می‌گوید: «آسمانخراش‌ها موجب آلودگی زیبایی ‌شناختی می‌شوند.» برخی از کارشناسان معتقدند جای آسمانخراش‌ها در شهرهای بزرگ است و با توجه به تجربه دورکاری در ایام کرونا بسیاری از شرکت ها از اجاره دفتر خودداری می‌کنند که باعث کاهش نیاز به دفتر اداری و خالی ماندن طبقات آسمانخراش‌ها شده است. چین به تازگی هم ساخت بناهای بلندتر از ۱۵۰ متر را در شهرهایی با جمعیت کمتر از ۳ میلیون ممنوع کرده است و این احتمال وجود دارد دیگر شاهد ساخت بی رویه آسمانخراش ها در آینده نباشیم و رفته رفته آسمانخراش ها از جامعه جهانی دور شوند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴