کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دموکراسی آمریکایی، عوامفریبی صهیونیستی

10 آذر 1400 ساعت 0:00

آمریکا، کشوری که به تازگی از سوی مؤسسه بین المللی کمک به دموکراسی و انتخابات درفهرست سیاه دموکراسی قرار گرفته، در اقدامی نمایشی قرار است از ۱۸ تا ۱۹ آذر میزبان نشست جهانی دموکراسی باشد.


به گزارش بلاغ؛ «آناتولی آنتونف» و «کین گانگ» سفیران روسیه و چین در آمریکا در مقاله ای با انتقاد از تلاش آمریکا برای برگزاری «اجلاس دموکراسی» اعلام کردند که برگزاری این نشست رویارویی های ایدئولوژیکی را در سطح جهانی تشدید می کند و باعث ایجاد خطوط حائل جداکننده در جهان می شود. سفیران روسیه و چین، «اجلاس دموکراسی» را محصول روحیه دوره جنگ سرد خواندند و معتقدند که برگزاری آن با گرایش به توسعه و پیشرفت در جهان مغایرت دارد.

دیپلمات های ارشد روس و چین تصریح کردند که این اقدام نمی تواند از شکل گیری ساختار جهان چند قطبی جلوگیری کند، اما می تواند این روند واقعی را آهسته کند. آمریکا میزبان اجلاس دموکراسی است که سران کشورها، فعالان حقوق بشر و تجار را در روزهای 9 و 10 دسامبر (۱۸ تا ۱۹ آذر) از طریق ویدئو کنفرانس گرد هم می‌آورد. از نمایندگان 110 کشور و منطقه برای این اجلاس دعوت شده است. روسیه، چین، مجارستان، ترکیه، ایران، عربستان سعودی، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، کره شمالی، ونزوئلا، نیکاراگوئه، سودان و اتیوپی و همچنین تعدادی دیگر از کشورهای آفریقایی، آمریکای لاتین و آسیا در فهرست دعوت شدگان این اجلاس نیستند. در واقع واشنگتن قصد دارد دموکراسی را اختصاصی و گزینشی کند.

انتقاد شدید روسیه و چین به عنوان دو قدرت بین المللی رقیب آمریکا از برگزاری اجلاس دموکراسی در این کشور در راستای تقابل رویکرد چند جانبه گرایی با رویکرد یک جانبه گرایی است که از سوی واشنگتن حتی در دوره ریاست جمهوری «جو بایدن» دنبال می شود. این در حالی است که آمریکا به تازگی از سوی مؤسسه بین المللی کمک به دموکراسی و انتخابات (IDEA) در فهرست سیاه دموکراسی قرار گرفته است.

هدف آمریکا از برگزاری اجلاس دموکراسی
اجلاس دموکراسی به ابتکار دولت بایدن و در واقع برای ترویج نگرش آمریکایی به دموکراسی و در سطحی کلان تر برای اعاده موقعیت جهانی رو به زوال آمریکا در ماه دسامبر برپا خواهد شد. در واقع جو بایدن قصد دارد با برگزاری این اجلاس و دعوت از متحدان خود برای شرکت در آن به نوعی ادعا کند که آمریکا همچنان مهد دموکراسی و تعیین کننده معیارهای آن است. سوال مطرح شده این است که اساسا چه نهادی این وظیفه را به واشنگتن محول کرده است؟ یا این که آمریکا بر طبق کدام اصول و قواعد بین المللی درصدد ترسیم چهره ای جهان شمول از دموکراسی است؟.

مسئله دیگر این است که آمریکا همواره درصدد تحمیل ارزش ها و هنجارهای مدنظر خود بر دیگر کشورها و نیز قضاوت درباره آن ها نه بر اساس قواعد و هنجارهای شناخته شده به ویژه از سوی سازمان ملل بلکه بر طبق معیارهای خودساخته است. آمریکا به خود حق می دهد که سالانه گزارش وضعیت حقوق بشر در دیگر کشورها را منتشر و درباره آن ها قضاوت و از آن ها انتقاد کند. در حالی که بر اساس گزارش های سازمان ملل و دیگر نهادهای حقوق بشری آمریکا از بزرگ ترین ناقضان حقوق بشر با توجه به وجود تبعیض نژادی گسترده، رواج خشونت مسلحانه، اعمال تبعیض علیه اقلیت ها و زنان و ده ها مورد دیگر است. همچنین به رغم ادعاهای آمریکا درباره رهبری دموکراسی در جهان، واقعیت این است که دموکراسی در معنای حقیقی خود مدت هاست که در عرصه اجتماع و سیاست های آمریکا جایی ندارد. مثال بارز آن مناقشات سیاسی و اجتماعی پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2020 در این کشور و به ویژه حمله به کنگره آمریکا در 6 ژانویه 2021 از سوی هواداران «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا بود.

ترامپ بارها دموکراسی در آمریکا را دروغ خوانده بود. او با فاسد خواندن نظام انتخاباتی آمریکا و وقوع تقلب گسترده در این انتخابات موجب بروز بحران سیاسی بی سابقه ای شد و دموکراسی در آمریکا را زیر سوال برد. «ریچارد هاس» رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا می گوید: «اگر عصر پسا آمریکا آغازی داشته باشد، قطعا همان روزی است که حامیان ترامپ به کنگره یورش بردند. بعید است کسی در جهان دیگر به همان شکل قبل ما را ببیند، احترام بگذارد، بترسد یا به ما وابسته باشد.» اگر تاکنون آمریکا مدعی بوده که به عنوان بزرگ ترین نظام لیبرال دموکراسی در راس هرم قدرت جهانی قرار دارد، اما اکنون مشروعیت و نفوذ بین المللی آن در زمینه سیاسی اساسا زیر سوال رفته است. بنابراین برگزاری اجلاس دموکراسی نیز کمکی به افزایش وجهه جهانی آن یا زیر سوال بردن کشورهای رقیب یا مخالف واشنگتن در زمینه دموکراسی نخواهد کرد.


کد مطلب: 457345

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/note/457345/دموکراسی-آمریکایی-عوامفریبی-صهیونیستی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com