کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

توصیه شش‌گانه به یک ‌میلیون دختر دهه شصتی

9 آذر 1400 ساعت 9:37

یک میلیون دختر دهه 60 احتمالا همیشه مجرد می‌مانند.


به گزارش بلاغ؛  دکتر شهلا کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس و استاد دانشگاه تهران، به‌تازگی گفته: «به دلیل باروری بالا در دهه ۶۰ و تفاوت با تعداد موالید در دهه ۵۰، تعداد زیادی از دختران دهه ۶۰ با مضیقه ازدواج مواجه می‌شوند. به هرحال فاصله سنی ازدواج دختر و پسر باعث می‌شود که گروهی از دختران دهه ۶۰ با پسران دهه ۵۰ ازدواج کنند اما به دلیل کمتر بودن تعداد پسران متولد دهه ۵۰، پیش‌بینی می‌کنیم تا یک میلیون دختر متولد دهه ۶۰ به تجرد قطعی برسند(منبع خبر: همشهری‌آنلاین). در ادامه، نکاتی در همین‌باره مطرح خواهد شد.
 
مجردهای ناخواسته، شرایط سخت‌تری دارند


خانم‌های مجرد به دو گروه عمده تقسیم می‌شوند.
 1- برخی به‌صورت خودخواسته مجرد هستند. چون معیارهای خاصی دارند، دوست ندارند زیر بار مسئولیت بروند یا شرایط زندگی از جمله کمک به خانواده و ... باعث شده تا بخواهند مجرد بمانند.
 2- برخی دیگر به‌صورت ناخواسته تاکنون مجرد مانده‌اند. از آن جا که در گروه اول تجرد انتخابی است، این خانم‌ها آسیب کمتری می‌بینند و با موضوع کنار می‌آیند و عواقب اجتماعی و روانی کمتری متوجه آن‌هاست. مجردان گروه دوم گاهی افرادی کمال‌گرا هستند که درگیر معیارهای سخت‌گیرانه خود بوده‌اند یا خواستگار مناسبی نداشته‌اند. از آن جا که افراد گروه دوم ناخواسته مجبور به این انتخاب شده‌اند، بنابراین این امر برایشان مشکل‌آفرین خواهد بود و گاهی احساس تنهایی زیاد، آشفتگی، رفتار پرخاشگرانه، رفتار اجتماعی نامناسب و ... در آن‌ها بروز می‌یابد.
  
توصیه‌هایی به دختران مجرد دهه شصتی


مجرد بودن نباید زندگی‌تان را مختل کند| بی‌تردید ازدواج مهم است اما به طورمسلم همه زندگی نیست. مجرد بودن هیچ منافاتی با موفقیت ندارد. اجازه ندهید نگرانی از این مسئله ،تمام زندگی شما را مختل کند. بین یک دختر خانم مجرد با مشکلات روحی و خُلقی و یک دخترخانم مجرد با روح ‌و ‌روان سالم حتما سلامت را انتخاب کنید و مراقب سلامت روح و جسم‌تان باشید.
 
از سرزنش خود دست بردارید
 

فکر نکنید که «مجرد بودن» شما، به خاطر نبود توانایی و موفقیت شما در زندگی، زیبا نبودن، روابط عمومی پایین و ... است. این درست نیست. بر خود آسان بگیرید، خود را ببخشید، از سرزنش کردن خود دست بردارید و با قدم‌هایی که به سمت اهداف‌تان برمی‌دارید، خوشحال باشید چراکه وقتی بیش از حد به خود سخت می‌گیرید، حس و حال خوب را از خودتان دریغ خواهید کرد.

 مدام در شبکه‌های اجتماعی نچرخید.

وقت‌تان را بیش از اندازه به شبکه‌های اجتماعی اختصاص ندهید، به خصوص پیج‌های لاکچری و آن‌هایی که ذهن‌تان را درگیر نداشته‌هایتان می‌کند. به جای آن با دوستان‌تان قرار بگذارید. به خودتان برسید و برای کسب درآمد و مستقل‌بودن تلاش کنید تا احساس سربار خانواده بودن شما را احاطه نکند و برای خودتان خرج کنید.

 در دام تنهایی نیفتید. یک استعداد هنری را در خودتان پرورش دهید، آشپزی کنید، کتاب بخوانید ،  فیلم های  خوب تماشا کنید و ... . بعدش خواهید دید که دیگر از تنها ماندن در یک بعدازظهر پاییزی دچار ترس نمی‌شوید. به مرور زمان، این عمل به یک تفریح و حتی بهتر از آن به یک نیاز تبدیل می‌شود. برای آن که هر از گاهی از تنها ماندن در خانه نترسید، لازم است که در محیط خانه احساس خوبی داشته باشید.

شما این فرصت را دارید تا دکور خانه یا حداقل اتاق‌تان را بنا به میل و سلیقه‌‌تان تغییر دهید. از رنگ دیوارها گرفته تا مبلمان ،پرده‌ها و ... .چنان چه به هر دلیلی مجرد و تنها مانده‌اید این بدان معنا نیست که شما زشت، ناآگاه، غیر جذاب یا نچسب هستید. به‌خودتان و توانایی‌هایتان اعتماد داشته باشید. وقتی خودتان، خود را دست کم می‌گیرید چطور می‌توانید از دیگران انتظار داشته باشید از شما خوش‌شان بیاید.

 بر فشارهای اجتماعی غلبه کنید| تحمل نگاه‌های دلسوزانه، سؤالات نابجا یا انتقادهای عجیب خانواده یا فامیل به خصوص زمانی که دور هم جمع هستید، دشوار است و از این که مجبور هستید مرتب خودتان را تبرئه کنید، خسته شده‌اید اما این امر طبیعی است.

«بالاخره کی عروسی می‌کنی؟ دیگه سنت رفت بالا، شوهر کجا بود؟» و .... در پاسخ به جملات مشابه ،ترجیحا توجیه نکنید و سعی کنید از کنارشان عبور کنید چراکه پاسخ دادن شما باعث ایجاد گفت‌وگویی طولانی‌تر خواهد شد که بیشتر ناراحت‌تان می‌کند. در واقع سعی کنید مسیر گفت‌وگو را به سمت شوخی ببرید تا بار هیجانی موجود کاهش پیدا کند.

 از خودتان راضی شوید| اهداف‌تان چیست؟ چه آرزوهایی دارید؟ بجنبید! تنها کافی است یک نفر را راضی کنید و آن ‌هم خود شما هستید. این زمان فرصتی است که با آگاهی از خواسته‌های واقعی‌تان ، خودتان را بهتر بشناسید. فکر کنید و روی خودتان تمرکز کنید. هیچ‌چیز نباید جلوی تصمیمات مهم شما را بگیرد. به اولویت‌هایتان بپردازید و بدانید که هر فردی مسئول خوشبختی خود است.

زهرا متقی‌شکیب، کارشناس‌ارشد روان‌شناسی بالینی


کد مطلب: 457320

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/note/457320/توصیه-شش-گانه-یک-میلیون-دختر-دهه-شصتی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com