تاریخ انتشارشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۵۵۷۴۵
با چراغ سبز آمریکا و کوتاهی و انفعال گروه طالبان که قدرت و دولت را در این کشور به دست گرفته، شیعیان مظلوم افغانستان بار دیگر و این بار در مسجد جامع قندهار هدف حمله تروریستی قرار گرفتند. این حمله دست کم ۶۸ شهید و ۸۰ مجروح برجای گذاشته است.
۰
plusresetminus
حکومت طالبان، قتل عام تدریجی شیعیان
به گزارش بلاغ؛ از روز نخست ورود آسان طالبان به کابل و سقوط بدون درد سر همه ایالت‌های افغانستان، نشاندهنده این واقعیت بود که آمریکائی‌ها قصد ادامه تسلط خود به افغانستان را بصورت نیابتی دارندو پر واضح بود که آمریکا پس از 20 سال حضور در افغانستان، بهیچوجه بسادگی دست از سر افغانستان بر نخواهد داشت و این با ردر دوره بایدن، قصد دارد سلطه خود بر این کشور مسلمان را از طریق عوامل دست‌سار خود، یعنی طالبان  ادامه دهد.

حدود دو ماه از تسلط طالبان بر افغانستان و تشکیل دولت توسط این گروه می‌گذرد. این گروه وعده داده بود که بعد از تشکیل دولت و استقرار حکومت حافظ جان و مال و ناموس همه اقوام افغانستان و از جمله شیعیان این کشور خواهند بود، اما طی دو ماه گذشته حملات تروریستی علیه شیعیان این کشور افزایش چشمگیری داشته است. در بیشتر این حملات نیز گروه تروریستی داعش مسئولیت حملات را بر عهده گرفته است. هم طالبان و هم داعش ارتباطات گسترده‌ای با آمریکا دارند و دیدارهای پیدا و پنهان زیادی هم بین آنها در جریان است. اخبار و گزارش‌های متعددی طی ماه‌های گذشته منتشر شده که آمریکا بسیاری از عناصر داعش را به افغانستان منتقل کرده است. (به عنوان تنها یک مثال، به اظهارات اخیر وزیر خارجه ترکیه از متحدان آمریکاست، رجوع شود) همزمان آمریکا طی روزهای گذشته چندین دور مذاکره با گروه طالبان داشته است به نظر می‌رسد شیعیان قربانیان اصلی تحولات جدید افغانستان هستند و احتمالا هدف شعله‌ور کردن جنگ شیعه و سنی در افغانستانی است که جنگ در آن همواره، قومی و قبیله‌ای بوده است. هدفی که طی یکی دو ماه گذشته برخی جریان‌های سیاسی مشکوک در ایران نیز با درخواست برای ورود کشورمان به جنگ افغانستان، به دنبال شعله‌ور کردن آن بودند.
کوتاهی طالبان در حفاظت از جان شیعیان بیشتر این احتمال را تقویت می‌کند که دولت موقت طالبان که پس از تحویل گرفتن این کشور از آمریکا و مسلح شدن از سوی پنتاگون، زیاد هم بدش نمی‌آید که شیعیان و اهل سنت افغانستان را به جان هم بیندازد. طالبان باید با محافظت از جان شهروندانی که بر آنها حکومت می‌کند، نشان دهد، این تلقی دقیق نیست! فراموش نکنیم که آمریکا، چگونه پشت دولت افغانستان را خالی و این کشور را دو دستی تقدیم طالبان کرد!

حملات تروریستی علیه شیعیان مظلوم افغانستان همچنان ادامه دارد و طالبان صرفا وعده مجازات عاملان را می‌دهد. جمعه هفته گذشته به دنبال وقوع یک انفجار تروریستی در مسجد «سید آباد» در منطقه «خان آباد» قندوز در شمال افغانستان دست کم 100 تن شهید و 200 تن مجروح شدند. داعش مسئولیت این انفجار را که محکومیت‌های گسترده را به دنبال داشت برعهده گرفت. دیروز جمعه نیز نوبت شیعیان جنوب افغانستان بود که طعم تلخ تروریسم را بچشند. بر اساس گزارش منابع رسانه به دنبال وقوع انفجار در مسجد شیعیان در قندهار در جریان نماز جمعه دست کم ۶۸ نمازگزار شهید و ۸۰ نفر نیزمجروح شدند. برخی رسانه‌ها آمار مجروحین را 200 نفر اعلام کرده‌اند. به گفته شاهدان عینی، سه فرد انتحاری وارد این مسجد شده که یک نفر خود را در درب ورودی، تروریست دوم در صحن مسجد و یک نفر هم در داخل مسجد خود را منفجر کرده‌اند. «سعید خوستی» سخنگوی وزارت کشور طالبان در واکنش به این انفجارها گفته: «نیروهای ویژه طالبان در محل انفجارها حضور دارند و عاملان این جنایات به سزایشان خواهند رسید».

ایران محکوم کرد
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر دیروز با صدور بیانیه‌ای جنایت تروریست‌ها در ولایت قندهار را شدیدا محکوم کرد. در بخشی از این بیانیه آمده: «وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حمله تروریستی کوردلان تکفیری به مسجد فاطمیه قندهار که موجب شهادت و جراحت جمع کثیری از شرکت کنندگان در نماز جمعه گردید را به شدت محکوم نموده و ضمن تسلیت به خانواده‌های محترم شهداء و مردم عزیز افغانستان، و با آرزوی صبر و اجر برای بازماندگان قربانیان و شفای عاجل برای مجروحین این جنایت ضد بشری، بار دیگر نسبت به توطئه‌های تفرقه افکنانه دشمنان امت اسلام هشدار داده و بر لزوم وحدت و یکپارچگی شیعه و سنی و نفی خشونت و افراطی‌گری با نام اسلام تاکید می‌نماید.»
این بیانیه می‌افزاید: «این حادثه دلخراش، و حوادث تاسف بار گذشته از جمله حمله قبلی به نمازگزاران در قندوز، ضرورت افزایش مراقبت‌ها و مضاعف نمودن حفاظت از مراکز مذهبی شیعه و سنی و سایر تجمعات در افغانستان را بیش از پیش روشن می‌سازد.جمهوری اسلامی ایران اطمینان دارد خواهران و برادران مسلمان ما در افغانستان با همدلی و همفکری و تشریک مساعی با یکدیگر توطئه‌های تفرقه افکنانه دشمنان خود را ناکام خواهند گذاشت.»

کمک‌های بشردوستانه ایران به قندوز
خبر دیگر در مورد افغانستان اینکه در ادامه کمک‌های بشردوستانه ایران به افغانستان، هشتمین محموله کمکی شامل، مواد غذایی، اقلام بهداشتی و دارویی از طریق هوایی وارد قندوز در شمال این کشور شده است تا در اختیار مردم این ولایت قرار گیرد. هفتمین محموله کمک‌های بشردوستانه ایران 20 مهرماه به ولایت قندوز و برای مجروحین و خانواده شهدای حمله تروریستی مسجد شیعیان ارسال شده بود.پیش از این نیز کمک‌های انسان‌دوستانه ایران برای مردم افغانستان ارسال شده بود که در اختیار مردم کابل و ولایت پنجشیر قرار گرفت. گفتنی است که دو هفته قبل نیز محموله‌ دیگری از کمک‌های بشردوستانه ایران به وزن 50 تن شامل مواد غذایی، دارو و پتو و سایر اقلام مورد نیاز مردم افغانستان به کابل رسید.پیش‌تر نیز محموله کمک‌های انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران برای مردم افغانستان 12 مهرماه  از مرز «دوغارون» وارد این کشور شده بود.این محموله توسط 6 دستگاه تریلی به حجم 94 تن شامل انواع مواد غذایی، اقلام بهداشتی و همچنین کپسول‌های اکسیژن به وزن 22 تن از مرز زمینی دوغارون وارد افغانستان شد تا در اختیار مردم این کشور قرار گیرد.محموله‌ای دیگری شامل 15 تن مواد غذایی و دارو وارد افغانستان شده بود.به گفته برنامه جهانی غذا در حال حاضر 14 میلیون نفر از مردم افغانستان با «ناامنی شدید غذایی» رو‌به‌رو هستند و تنها 5 درصد از 38 میلیون نفر جمعیت این کشور به غذای کافی و با کیفیت 3 وعده در روز دسترسی دارند.مسئول بخش اقتصادی برنامه غذایی جهان اخیراً با اعلام این موضوع گفته بود که حدود 50 درصد مردم افغانستان با نبود حداقل یک وعده غذا رو‌به‌رو هستند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷