تاریخ انتشارجمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۵۵۴۰۰
برای ایجاد تحول، باید به برونداد مدیریت‌ها متمرکز شد و خروجی مبتنی بر رفع نیازهای مردم را از مدیران انتظار برد که وزراء و استانداران باید مورد مطالبه جدی این انتظار قرار داشته باشند.
۰
plusresetminus
توصیه‌ای به رئیس جمهور
به گزارش بلاغ؛ ایجاد تحول، وعده جدی آقای رئیسی به مردم بود و هست که برای برون رفت از شرائط دشوار و فاجعه بار کنونی، چاره‌ای جز به ایجاد تحول نیست و این تحول نیازمند سازوکاری است که آقای رئیس جمهور بلحاظ مدیریتی باید زمینه‌های آن را فراهم آورند.

امروزه مدیریت‌هایی امکان تحول را بوجود می‌آورند که از روش‌های بدیع و خلاقانه در جلب مشارکت‌ها بهره ببرند و اهداف سازمانی خود در تحقق برنامه‌ها را عملیاتی کنند.

مدیران فرآیندگرا، که برای دستیابی به عدد و رقم‌های برنامه‌های زمانبندی شده خود، باید پاسخگوی مقام‌های بالادستی خود باشند، تنها چاره را در اندیشه، بهره‌گیری از تجارب دیگران، طراحی شیوه‌ها و قالب‌های سریع‌النتیجه و استفاده از همه ظرفیت‌های درون و برون سازمانی می‌دانند. اینکه مدیران بر اساس اعتبار و بودجه اقدام به ارائه برنامه کنند، روش سنتی و غیرمفید برای خروج از وضعیت دشوار کنونی است. کشور در حال حاضر نیازمند مدیرانی خلاق، خوشفکر، نوگرا، کاربلد، مشارکت جو، سخت کوش، مسئولیت پذیر و پاسخگو می‌باشد.

مدیران جهادی، باید در قبال رفع مشکلات مردم لحظه‌ای آرام و قرار نداشته باشند. با انگیزه و دارای قدرت بسبج نخبگان و مردم بویژه جوانان را داشته باشد. جهادی بوده و هر هفته بیلان کار مجموعه خود در راستای تحول آفرینی را به نمودار کشند. وزراء باید بتوانند به‌عنوان نماینده جریان تحول‌زا در حوزه تخصصی وزارتخانه خود، هر ماه میزان رشد برنامه‌های خود را به عدد و رقم ارائه دهند بگونه‌ای که برای مردم در صحنه عمل قابل لمس باشد.

آقای رئیس‌جمهور با توجه به وظائف سنگین و پردامنه خود، ضمن دقت فوق‌العاده اولیه در انتخاب کابینه و اعتماد کامل به پاک‌دستی، عدالت‌گرایی و فسادستیزی اعضاء، باید با تعیین نقاطی را که آحاد اعضاء کابینه باید در بازه‌های زمانی به آن اهداف دست یابند، را مشخص و بر نیل دستگاه‌ها به این اهداف نظارت نماید. رشد نتائج فعالیت وزارتخانه‌ها و مجموعه‌های مرتبط با این وزارتخانه‌ها در دست‌یابی به نقاط هدف‌گذاری‌شده کاملاً قابل اندازه‌گیری و محاسبه است و جلسات آقای رئیس‌جمهور باید شامل: 1- ارزیابی موفقیت دستگاه‌ها در رسیدن به نقاط تعیین‌شده براساس بازه‌های زمانی، 2- بررسی موانع و برداشتن آنها برای تسهیل و تسریع حرکت دستگاه‌‌ها در تحقق اهداف تعیینی‌شان، باشد.

در این صورت است که به نظر می‌رسد آقای رئیس‌جمهور بتواند به وعده‌‌های داده شده عمل کند و ان‌شاءالله کام مردم را با عملکرد مثبت و موفق کابینه شیرین نماید.
 
کوتاه سخن و گویا کلام اینکه وظائف آحاد وزراء طی چهارسال آینده، که در قالب آمار و ارقام کمَی و کیفی قابل احصاء است، در 48 ماه باید تحقق یابد. بنابراین، هر ماهه می‌توان به‌طور متوسط با لحاظ همه وقدمات اجرایی، یک چهل و هشتم نتائج را مطالبه کرد و این همان کاری است که به نظر می‌رسد آقای رئیس‌جمهور باید از وزراء بخواهد و اگر در چند ماه ارزیابی، هر وزیری نتوانست نتائج فعالیت‌های مجموعه خود را به یک چهل و هشتم‌ها برساند، تا دیر نشده آقای رئیس جمهور باید برای جایگزینی آن وزیر اقدام شایسته بعمل آورد تا مردم مغبون نشوند.
محمد فاطمی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷