تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۵۴۴۷۷
۰
plusresetminus
همچنان چشم انتظار امام موسی صدر

به گزارش بلاغ؛ 15 هزار و 707 روز معادل 43 سال از ربایش «امام موسی صدر» رهبر مظلوم، عزیز و بزرگ شیعیان لبنان می‌گذرد و همچنان سرنوشت آن مرد بزرگ در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است و هنوز هیچ خبر دقیقی از شهادت یا حیات ایشان در دست نیست؛ اگر انشاالله زنده باشند؛ الان پیرمردی 93 ساله ، خوش‌تیپ با چشمانی سبز قامتی بلند و شاید کمی خمیده باشند!

ربایش« امام موسی» آن هم در در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی ایران در 9 شهریور 57 در لیبی و از سوی «معمر قذافی» دیکتاتور لیبی به خوبی نشان می‌دهد که سران مرتجع عرب و رژیم صهیونیستی به شدت نگران آینده و نقشی که امام موسی صدر قرار بود در پشتیبانی از انقلاب اسلامی و رهبری امام خمینی در منطقه غرب آسیا ایفا کند، بودند، «امام موسی صدر» در سال‌هایی که در لبنان حضور داشتند شیعیان این کشور را برای همگامی و پشتیبانی از انقلاب اسلامی آماده کردند؛ حرکتی که در هیچ کشور دیگری مثل لبنان مشاهده نشد و به جرات می‌توان گفت بذر ارادت به «امام خمینی»، انقلاب اسلامی و ایران را امام موسی در دل مردم لبنان کاشت و این بذر پس از سال‌ها اکنون به درخت تناوری تبدیل شده است که ریشه‌های آن در اعماق زمین و شاخ و برگ‌های آن تا آسمان قد کشیده است.

حضرت امام خمینی نیز به صفای باطن، خلوص نیت، دانش، کارآمدی و توانمندی امام موسی صدر اعتماد و اعتقاد قلبی داشت و به همین دلیل نیز بود تا جایی که در توان داشتند به حرکت انقلابی امام موسی صدر در لبنان در مقابله با رژیم صهیونیستی و محرومیت‌زدایی از جامعه شیعیان این کشور کمک کرد. بر اساس اسناد موجود، امام خمینی از اولین مراجع شیعه بودند که به مقلدین خود این اجازه را دادند تا بخش قابل توجهی از وجوهات شرعیه خود را در مسیر اهداف مقدس امام موسی صدر صرف کنند. میزان محبت و ارادت امام خمینی به امام موسی صدر به حدی بود که زمانی که از ایشان سؤال می‌شود بر فرض پیروزی انقلاب آیا شخص یا ‌اشخاصی را دارید که در راس دولت قرار دهید حضرت
امام جواب می‌دهند « بله آقا موسی».

ارتجاع عرب و رژیم صهیونیستی به خوبی می‌دانستند «امام موسی صدر» شخصیت برجسته‌ای است که می‌تواند جهان اسلام را در مسیر اهداف امام خمینی و انقلاب اسلامی بسیج کند و هسته‌های مقاومتی که در لبنان مقابل رژیم صهیونیستی ایجاد کرده را به سراسر منطقه تسری دهد. «گراهام فولر» استاد علوم سیاسی و معاون سابق سازمان سیا در مقاله‌ای تحت عنوان «ایران و حزب‌الله الگویی برای مقاومت اهل سنت» بعد از پیروزی حزب‌الله در جنگ 33 روزه با ‌اشاره به نقش امام موسی صدر در شکل‌گیری هسته‌های مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و تاثیر کلی آن بر جهان اسلام می‌نویسد: «شيعيان لبنان در يك دوره طولاني از لحاظ سياسي، اجتماعي و اقتصادي يك اقليت درحاشيه بوده‌اند. اما با رسمي شدن مذهب شيعه در ايران عصر صفوي فقهاي شيعه جبل عامل لبنان به كمك سلاطين صفوي آمدند تا مذهب تشيع را در ايران سازماندهي كنند. خانواده صدر جزو اولين فقها، و علماي لبناني بودند كه درپاسخ به اين نياز و درخواست عازم ايران شدند. در نيمه دوم دهه 70ميلادي این بار نوبت جامعه شیعیان لبنان بود كه پذيراي يكي از اعضاء جوان خانواده صدر به نام موسي صدر شود. شخصيت امام موسي تاثير شديدي در جامعه شيعيان لبنان گذاشت و اين تاثير هنوز بعد از گذشت 3 دهه بي‌سابقه و بي‌نظير است.

موسي صدر با سازمان دهي مدارس، بيمارستان‌ها، كلينيك‌ها، و موسسات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي يك احساس مشترك جديدي را از شان و منزلت در بين شيعيان لبنان ايجاد كرد. نيروهاي نظامي متعلق به وي نیز درجنوب لبنان شکل گرفت. بعد از ربوده شدن امام موسي صدر در جريان يك ديدار از ليبي درسال 1978 جنبش ايشان به جنبش موفق امل تغيير وضعيت دارد. يك جنبش اجتماعي كه بازتاب دهنده آرمان‌هاي هميشگي و دائمي موسي صدر بود.درسال 1982 نیز که اسرائيل براي دومين بار به لبنان حمله كرد. و جنوب لبنان را كه شيعه‌نشين بود ‌اشغال كرد. در پاسخ گروه‌هاي شيعه نظامي و چريك مختلف شيعه كه شامل عناصر امل نيز مي‌شد. در يك گروه رسمي كه در سال 1985حزب‌الله ناميده شد، با يكديگر ادغام شدند. اولين هدف اين جنبش پايان بخشيدن به‌اشغال جنوب لبنان توسط اسرائيل بود كه سرانجام درسال 2000 بعد از 18سال جنگ و مبارزه چريكي محقق شد.»

«سید حسن نصرالله» دبیرکل شجاع حزب‌الله لبنان نیز در آستانه
چهل و سومین سالگرد ربایش امام موسی صدر و دو همراهش در سخنانی با ‌اشاره به این ویژگی برجسته امام موسی صدر می‌گوید: « امام موسی صدر، امام مقاومت، امام میهن و امام ستمدیدگان است. او نماد وجدان و ارزش‌های اخلاقی و انسانی در این کشور و در این منطقه است. مقاومتی که امروز به برکت او سرپا ایستاده، در منظومه فکری او به قدس ‌اشغالی نظر داشت. هدف قرار دادن امام موسی صدر، حمله به مقاومت و هدف قرار دادن تلاش برای آزادسازی قدس بود و حضور او در گسترده منطقه بود.او همه این امیدها و افق‌ها را در مقابل ما گشود..امام موسی صدر فقط در اندازه لبنان نبود.لبنان برای ایشان بسیار کوچک بود.حضور امام در سطح منطقه و امید و آرزوهای او برای امت اسلامی بود. ما راه امام موسی صدر را ادامه خواهیم داد و اهداف او را محقق خواهیم کرد و نام و یاد او تا زمان بازگشتش، با قدرت در عقل، عمل، شعار و اقدامات ما زنده باقی خواهد ماند.همه ما فرزندان، شاگردان و مؤمنان به امام صدر هستیم».

43 سال از ربایش« امام موسی صدر» می‌گذرد هنوز خبری از بوی پیراهن یوسف نیست و معمای سرنوشت ایشان همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و هنوز جهان اسلام منتظر حل این معمای لاینحل چشم به راه و منتظر است. آیا زمان حل این معما فرا نرسیده است؟
سید محمد امین‌آبادی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴