تاریخ انتشاردوشنبه ۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۵۴۱۸۶
بررسی صلاحیت اعضا معرفی شده برای کابینه دولت از سوی آقای رئیسی این ذهنیت را برای بخشی از مردم بوجود آورد که احتمالا با توجه به روحیه تعاملی بین مجلس و آقای رئیسی، به‌زعم برخی از رسانه‌ها، نمایندگان در بررسی صلاحیت‌ها دچار رودربایستی شوند.
۰
plusresetminus
مجلس در رودربایستی بین خود و دولت؟!
به گزارش بلاغ؛ چند روزی است که کمیسیون‌های مختلف مجلس با حضور افراد معرفی شده جهت وزارتخانه‌ها، کار بررسی صلاحیت کاندیداهای کابینه را آغاز کرده و از دو روز گذشته نیز در صحن علنی مجلس این کار بصورت رسمی آغاز شده است.

مجلسیان در اظهارات خود، بهترین کمک به آقای رئیسی را یاری به ایشان در تشکیل کابینه‌ای کارآمد و انقلابی می‌دانند و این حقیقت اگر در میدان عمل از سوی نمایندگان پیگیری شود، کمک شایانی خواهد بود به موفقیت مطلوب دولت آتی.

نوع نگاه آقای رئیسی نیز به اعلام نظر مجلس در موضوع رأی اعتماد این است که معرفی افراد برای کابینه به مجلس، وظیفه رئیس جمهور است و اعلام نظر روی این افراد، وظیفه مجلس است، لذا این موضع آقای رئیس جمهور فضای بررسی آزادانه را برای نمایندگان کاملاً رسمی و بدون رودربایسی قرار می‌دهد و جای این انتقاد را برای منتقدان منصف پر می‌کند؛ از سوی دیگر، نمایندگان بویژه این دوره مجلس نیز از جنس رودربایستی در قبال وظائف شرعی و قانونی خود نیستند.

وقتی فضا مبتنی بر ادای تکلیف الهی باشد، همانگونه که عموم مردم مشاهده کردند، معرفی کابینه از سوی رئیس جمهور و انتظار صمیمانه ایشان از مجلس در بررسی دقیق و نوع برخورد نمایندگان، اعم از مخالف و موافق توام با رعایت احترام، حرمت‌ها، اعتراف به متدین و متخصص بودن افراد معرفی شده و در نهایت با رعایت انصاف، نقد برنامه‌ها و یا کارآمدی برخی افراد معرفی شده بوده است.

شاید کمتر دوره‌ای را در بررسی صلاحیت وزراء پیشنهادی بمانند این دوره بتوان یافت که بررسی صلاحیت‌ها اینگونه بدون حاشیه و تنها به نقد صحیح برنامه‌های عملیاتی و یا کارآمدی اشخاص پرداخته شده باشد و این، آغاز خوبی برای تعامل قوا با حفظ استقلال و انجام وظائف شرعی و قانونی است که نویدبخش رفع تدریجی مشکلات مردم با حفظ آرامش و امنیت روانی جامعه می‌باشد، و این هم از برکات انتخاب شایسته مردم چه در مجلس و چه ریاست جمهوری است که ان‌شاءالله از نعمت‌های این انتخال‌های شایسته مردم خوب و متدین‌مان بزودی بهره‌های فراوانی خواهند برد.

نکته مهم و نویدبخشی که آقای رئیسی در روز ابتدای معرفی وزراء پیشنهادی به مجلس بیان داشت و این خوف را برای وزراء بوجود آورد، این بود که: وزراء تا زمانی که انقلابی، فسادستیز، کارآمد و مردمی بمانند، مورد تائید و حمایت ایشان خواهند بود که در واقع، این اظهار بدین معنی است که اگر چند معیار شاخص برشمرده‌شده در وزیری و یا در زیرمجموعه آن وزیر ضعیف شود، آقای رئیسی خود اقدام به تغییر وزیر خواهند کرد. در واقع، پیام این کلام، ندادن چک سفید به وزراء است. هر وزیر در جریان کارش باید دائم زیر نگاه دقیق رئیس‌جمهور و تیم‌های ارزیابی و ارزشیابی قرار داشته باشد و نپندارد که تا چهار سال بعد اخذ رآی اعتماد قادر به حفظ صندلی وزارت است که بالذات این جایگاه‌ها و صندلی‌ها فاقد کوچک‌ترین اعتبارند.

در هرصورت، بیش از دیگران، این روسای قوای کشور هستند که به موقعیت حساس کنونی واقفند و لحظه لحظه فرصت خدمت را باید مغتنم بشمرند و خواب را برای آرامش مردم بر خود حرام کنند تا ان‌شاءالله بتوانند خرابی‌های سال‌های اخیر را تا حدی جبران نمایند که یکی از گام‌های اساسی در این مسیر، دقت نمایندگان در دادن رأی اعتماد به وزراء است که براستی این وزراء هستند که باید تحول جدی را در ارائه خدمت به مردم بوجود آورند.
محمد فاطمی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴