تاریخ انتشارجمعه ۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۵۳۴۳۰
برنامه‌های متعدد و متنوع سیمای جمهوری اسلامی ایران با مجری‌گری سلبریتی‌ها، امکان شهرت و طغیان آنها علیه هنجارهای جامعه را فراهم آورده است.
۰
plusresetminus
سیما، نردبان شهرت سلبریتی‌ها
به گزارش بلاغ؛ شبکه‌های متعدد و فعالیت شبانه روزی آنها، اقدام مثبتی از سوی نظام اسلامی برای اطلاع‌رسانی، غنی سازی اوقات فراغت جامعه بویژه نوجوانان و جوانان و آموزش مستقیم و غیرمستقیم، همچنین افزایش سطح آگاهی و شناخت جامعه هدف نسبت به مسائل مختلف بمنظور خنثی‌سازی آثار تهاجم نرم دشمنان انقلاب اسلامی است که ده‌ها شبکه با هزاران برنامه، سعی دارند تا بتوانند رسالت خود در انجام وظائف خویش را به پیش برند که بفرموده امام خمینی(ره)، محصول این بزرگ‌ترین دانشگاه بشود "انسان در طراز نظام اسلامی".

مدیران شبکه‌های مختلف سیما چاره‌ای ندارند تا در مسیر تاثیرگذاری بر مخاطبان خود، از برنامه‌های متعدد و متنوع بهره ببرند که برای اجرای برنامه‌های مجری محور، از مجریان زیادی استفاده کنند. اصل تاثیرگذاری برنامه‌ها، هم با تولید محتوا و هم اجرا خوب توسط مجریان توانمند حاصل می‌آید. در این دو مورد سیما با اندیشه‌های مدیران و برنامه‌سازانش، از مسیر رسالت خود دچار زاویه و انحراف می‌شود.

ابتدا اینکه از سلبریتی‌ها استفاده می‌کند که بتواند از شهرت آنها برای جلب مخاطب و جبران کاستی‌های محتوای برنامه سود ببرد، حتی با اجراء بدوی و ناشیانه مجریان که در طول اجرا متعدد، این نقصان اجرا مرتفع می‌شود.

غلبه فرهنگ ناهمراه با انقلاب و هنجارهای فرهنگی بر سایر مجریان و الگو قرار گرفتن این مجریان سلبریتی‌ها و تسری فرهنگ غربگرایانه این مجریان بر سایر مجریان برنامه‌های سیما، زیان جبران ناپذیری است که تاکنون با خروج برخی از این مجریان از کشور و کشف حجاب مجریان زن این برنامه‌ها، قابل مشاهده و ارزیابی است.

صداوسیما در همه کشورها دارای ماموریت و جنس فرهنگی است. عناصر و نیروی انسانی به خصوص مجریان این دستگاه معظم باید نمونه و نماد فرهنگ و ارزش‌های دینی باشند. در گذشته، که انگیزه‌های انقلابی در جامعه و از جمله در صداوسیما پررنگ‌تر بود، مجریان و خبرنگاران، که جلوی دوربین می‌رفتند، می‌بایست از پوشش و چادر استفاده می‌کردند که بتدریج شد اینکه امروز شاهد آنیم و بعضاً مجریان موجه نیز از پوشش‌های نامتعارف استفاده می‌کنند.

در دوره کرونایی، سیما با تنوع بخشیدن به برنامه‌های خود برای پرکردن اوقات مردم، که ناچار باید در خانه بیشتر بمانند، برای جاذبه بخشیدن به برنامه‌های خود، هم از سلبریتی‌ها به عنوان مجری استفاده می‌کنند هم به عنوان مهمان و مدعو.

واقعاً با پرسش از زندگی خصوصی و حتی هنری این سلبریتی‌ها، قرار است چه سبک زندگی برای مخاطب برجسته و شاخص شود؟.

بسیاری از این سلبریتی‌ها سراپا فساد و دچار آلودگی هستند. با سگ و گربه زندگی می‌کنند و دارای روابط نامشروع با همتایان خود می‌باشند. کجای زندگی آلوده آنها قابلیت الگوگیری برای نوجوانان و جوانان‌مان دارد که اینگونه در سیما از آنها تبلیغ می‌شود.

این افراد، که از هنر چیزی جز ابتذال و هنجارشکنی را نیاموخته‌اند، بدون کوچک‌ترین آشنایی نسبت به معالم انسانی و اسلامی، تنها بواسطه آرایش‌های غلیظ و تحریک قوای شهوانی دیگران، نمادی از منکر هستند که تقویت و آنتن‌دادن به آنها، بدون تردید گسترش منکر و فساد است که باید بفوریت از این عمل آنهم از جیب مردم جلوگیری بعمل آورد.

مردم در مجلات و روزنامه‌ها و سایت‌های زرد و فضای مجازی می‌بینند و شاهدند که این سلبریتی‌ها چیزی جز رذیلت و شهوت را بسط و توسعه نمی‌دهند. چرا باید از طریق سیمای جمهوری اسلامی برای آنها و زندگی حیوانی‌شان اینگونه تبلیغ و تشویق انجام شود؟. واقعاً روسای شبکه‌های مختلف سیما و شخص رئیس صداو سیما چه حجت شرعی نزد خداوند دارد و چگونه پاسخ شهدا را خواهد داد؟.

درد بزرگ در کشورمان، نقش بازی کردن و تظاهر به هنجارگرایی است که: "چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند". این حالت دروغ‌گویانه معمولا برای آنانی است که می‌خواهند مناصب و جایگاه‌ها را بدست آورند و چون قصدشان خدمت خالصانه برای جلب رضای خداوند نیست، گندم نمایان جو فروش می‌شوند تا بتوانند اعتمادها را جلب کنند و چون به خر مراد سوار می‌شوند، خدای خود را نیز بنده نیستند.

حال و روز برخی از مجریان سیما بمانند بسیاری از مسئولان کنونی دولت آقای روحانی است که محصول مدیریت‌شان، فضاحت، ویرانی، نارضایی و آشوب و فتنه است.

کشورمان سرشار از نیروهای جوان و نوجوان با استعداد با قابلیت مجری‌گری است، اما آنچه که مقدم بر هر اقدامی است، تغییر ساختار فکری و مدیریتی در این سازمان است تا با اندیشه کادرسازی از نیروهای با اصالت و مومن و انقلابی، بتوانند صداوسیما را از این انحصار نیروهای غیرارزشی خارج کنند.

وقتی با مجریان باسواد و انقلابی برخورد می‌شود و پس از اخراج علیه آنها به محاکم قضایی شکایت شده، برنامه‌های مردم‌محور به بهانه پژواک مشکلات مردم و انتقاد از دولت تعطیل می‌شوند؛ چراکه رئیس سازمان صداوسیما می‌گوید که نباید دولت را ناراحت کرد تا اعتبارات سازمان را دولت بلوکه نکند، نتیجه می‌شود میدان دادن به سلبریتی‌ها و مهجور کردن برنامه‌ها و نیروهای انقلابی.

امید آنکه در دولت آیت‌الله رئیسی اتفاقات خجسته‌ای در این بزرگ‌ترین دانشگاه انسان‌سازی کشور رخ داد تا خسارات جبران‌ناپذیر همچنان به زیان‌های فرهنگی این مملکت نیافزاید.
محمد فاطمی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲