تاریخ انتشاريکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۵۲۶۲۳
توصیفی زیبا و پرمعنا و نغز از رهبر معظم انقلاب در برابر عظمت حماسه حضور و وصف حال منتخب مردم در ۲۸ خرداد۱۴۰۰، منظومه‌ای از معانی توام با مصادیقی را پیش روی قرار داده که بسیار تامل برانگیز است.
۰
plusresetminus
"طلبه شاکر"
به گزارش بلاغ؛ شگفتی‌سازی ملت بزرگ ایران در میان بمباران اخبار مایوس کننده کانون‌های شیطانی و افشاندن بذر ناامیدی برخی عوامل وابسته و غیروابسته به این کانون‌ها، عبارت "شکرخدمت" از سوی رهبری را متوجه منتخب مردم و همه آنانی که "مجال خدمت" یافته‌اند، ساخت تا بدانند که بهترین نوع سپاسگذاری از خداوند علیم حکیم بواسطه این "فرصت خدمت"، کمال استفاده از این موهبت برای ارائه خدمات خالصانه و صادقانه به مردم و بندگان خداست.

این توفیق خدمتگذاری، که با دعای نائب امام زمان و توجه حضرت ولیعصر(عج) از سوی خداوند به منتخب مردم و مسئولان عنایت شد، اقتضائی دارد که آن، استمرار تلاش‌های شبانه‌روزی و بی ادعا و بی منت به ولی نعمتان، یعنی مردم عزیز ایران و همه محرومان و آزادگان است.

این فرصت بشدت گذرا، تاکنون نصیب بسیاری از افراد و جریان‌ها در این کشور شد و امروز می‌توان بر موفقیت و یا ناکامی آنها از آن فرصت‌ها، قضاوت کرد ضمن آنکه قضاوت خداوند مانده است برای روز جزا.

فرصت پیش رو برای منتخب ۲۸خرداد۱۴۰۰ و همه آنانی که "فرصت خدمت" خواهند یافت، نیز بسرعت باد و طوفان خواهد گذشت و چند سال دیگر در چنین زمان مشابه، این "باریافتگان به عرصه خدمت"، نیز مورد  قضاوت قرار خواهند گرفت، چنانکه رسم زمانه در همواره تاریخ این‌گونه بوده است.

سوی دیگر ماجرا، فرد منتخب مردم، آیت الله سیدابراهیم رئیسی است، که او خود را "طلبه خدمتگذار" دانست و از خدا و حضرت رضا علیه‌السلام برای خود توفیق خدمت خالصانه به مردم را خواستار شد.

عنوان "طلبه"، بیانگر بی ادعایی و بی تکلفی آقای رئیسی است که ان شاالله این روحیه تا پایان کار باقی بمانو و شخص ایشان نیز باید بر این موضوع اساسی و راهبردی دائما مراقبت کند که "ان‌النفس لاماره بالسوء الا من رحم ربی".

مشکلی که اگر کوچک‌ترین غفلتی صورت پذیرد گریبان را فراخواهد گرفت، تشریفات و رفاه ناشی از امکاناتی است که طی پروتکل‌های ریاست جمهوری حتی تشکیلات ساختاری آن جایگاه بر فرد منتخب تحمیل می‌کنند. این تاثیرگزاری، تدریجی است و صدها عامل انحراف‌زا در تدریج زمان بر روح وجان فرد منتخب اثر گذارده و از او عنصری دیگر می‌سازد مگر آنکه آن فرد، علی‌الدوام بر نفس خود مراقبه کند و او را لجام زند. صیانت از مفهوم و مصداق "طلبه"، این مهم را با توجه به سیره طلاب در ساده‌زیستی و پرهیز از تشریفات و اشرافیت، فراهم می‌آورد. البته در این زمینه، آقای رئیسی با توجه به پیشینه مسئولیتی خود، فرد موفقی است که امید می‌رود در جایگاه جدید نیر همان فرد قدیم باشد.

نکته مکمل دیگری که آقای رئیسی به‌خصوص در پیام پس از انتخاب به آن اشاره کرد، پسوند "خدمتگذار" است. براساس تعالیم امیرالمومنین حضرت علی علیه‌السلام، آنکه مورد عنایت ویژه خداوند قرار می‌گیرد، عامل خدمت به مردم و رفع ابتلائات و گرفتاری‌های آنها می‌شود. در مکتب اهلبیت، آن فردی عزیزتر است که بیشتر در خدمت مردم و رفع حوائج آنان قرار بگیرد.

آقا امیرالمومنین هیچ‌گاه سطح زندگی خود را از اضعف‌الناس بالاتر نیاورد بگونه‌ای‌که اگر ضعیف‌ترین فرد جامعه به او نظر می‌افکند، دلش آرام می‌گرفت که امیرالمومنین و خلیفه اسلامی وضع زندگی‌اش از او نیز پائین‌تر است. لذا، کسی که می‌خواهد خادم صادق مردم باشد، نباید سطح زندگی‌اش از متوسط زندگی جامعه بهتر و بالاتر باشد. این موضوع روی دیگر کارگزاران حکومت و وزراء نیز صادق است. وقتی مردم ببینند مجموع دارائی‌های اعلام شده وزیری به قوه قضائیه بالغ بر چند صد میلیارد تومان است، قائل خواهد شد که این وزیر و نصب‌کننده او نمی‌توانند شرائط زندگی سخت را درک کنند و با همدردی نسبت به مردم، مشکل‌گشای آنها باشند.

از این پس، مردم اقای رئیسی را با شعارهای دوران تبلیغات انتخاباتی‌اش مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهند داد. عدالت‌گرایی، فسادستیزی، میارزه با رانت‌خواران و مفسدان بدون لحاظ سطح و جایگاه، احیای فرهنگ دینی و اخلاقی، بازکردن گره‌های کور اقتصادی و اجتماعی و...، شعارعای کوچک و قابل اغماضی نیست که مردم آنها را از ذهن ببرند. بدین جهت، به نظر می‌رسد آقای رئیسی باید فهرستی از الویت‌ها را همواره مورد دقت و نظر خود و وزرایش قرار دهد تا نکند موردی از قلم بیافتد.
محمد فاطمی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰