کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انتقاد تند اصلاح‌طلبان با طعم تشکرعمیق

5 خرداد 1400 ساعت 0:09

برای حفظ ظاهر باید انتقاد آنهم از نوع تند آن انجام داد و اما در اعماق دل باید از شورای نگهبان تشکر کرد که زمینه حفظ آبروی اندک باقی‌مانده اصلاح‌طلبان را قانون‌مدارانه فراهم آورد.


به گزارش بلاغ، به گواه صاحب‌نظران منصف سیاسی و محققان اجتماعی، شورای نگهبان طی دوره‌های مختلف ثابت کرد که براساس قانون، مسئولیت شرعی و اخلاقی خود عمل کرده و به قدرت رسیدن جریان‌های گوناگون از دل فرآیند انتخابات، که محصول تلاش مجاهدانه شورای نگهبان است، نشانه بی‌طرف عمل کردن این شورا در قبال جناح‌های سیاسی می‌باشد.

در این دوره انتخابات، با ثبت‌نام گسترده کاندیداها بویژه از جریان دولت و اصلاح طلبی، این جریان با کارنامه ناموفق در کشورداری، که از منظر مردم و حتی حامیان دولت، بسیار ناکارآمد و بی‌برنامه بود و به اعتقاد مردم، کشور در 8 سال اخیر به حال خود رها شده بود، و به اصطلاح "مملکت بی‌کلانتر" را به اذهان حقنه و القاء کرد، عدم احراز صلاحیت از سوی شورای نگهبان برای کاندیداهای دولت، خدمت شایان به جریان اصلاحات در ایران بود، که به شدت نیازمند کناره‌گیری از قدرت و بازسازی اساسی مبانی فکری در حوزه اعتقاد به حکومت اسلامی و ولایت فقیه، همچنین اتکاء به مردم و عدول از دلبستگی به خارج از مرزها بویژه به آمریکاست.

امروزه، اصلاحات در بدترین شرائط اجتماعی و سیاسی قرار دارد و نزد مردم جزء مردودین و...، به حساب می‌آیند. دوره تبلیغات برای اصلاح‌طلبان، فوق‌العاده سخت و دشوار بود که از عهده پرسش‌ها و انتقادهای جدی برآیند. 8سالی که زندگی عموم مردم را با تنگناها و مضایق فراوان مواجه ساخت. قدرت اقتصادی کشور و توان خرید ملت را به پائین‌ترین سطح ممکن تنزل داد.

موجب فرار دانشمندان و مغزهای متفکر شد. هزاران کارخانه و واحدهای تولیدی را با بیکاری صدها هزار کارگر را موجب شد. دست چپاولگران را به بیت‌المال و غارت سرمایه‌های کشور، باز کرد. نرخ تورم را به بی‌سابقه‌ترین سطح حتی بالاتر از زمان دفاع مقدس رساند.

عملکرد فاجعه‌بار دولت آقای روحانی، که اصلاح‌طلبان از آن به عنوان رحم اجاره‌ای خود باد می‌کردند، بزرگ‌ترین و قذرتمندترین رقیب جریان اصلاحات بود، که شورای نگهبان با انجام وظائف خود بر مبنای قانون و عدم احراز صلاحیت کاندیداهای اصلاحات، به این جریان خدمت کرد؛ هرچند این شورا فارغ از جاروجنجال و جوسازی‌ها به وظائف خود عمل کرد و حتی از جریان ارزشی و انقلابی نیز کاندیداهای زیادی را عدم احراز زد.

انتقادهای تند و تیز این روزهای اصلاح‌طلبان نسبت به شورای نگهبان، ظاهری دارد و باطنی. مخالفت‌های ظاهری اصلاح‌طلبان برای حفظ ظاهر است و در باطن، اصلاح‌طلبان باید عمیقاً متشکر شورای محترم نگهبان باشند که آنها را از فضاحت ناشی از روی‌گردانی معنادار مردم از این جریان در روز رأی‌گیری نجات داد.

و اما اینکه، عضوی از فقهای شورای محترم نگهبان، علی‌رغم سابقه 20 ساله حضور در این شورا لب به اعتراض از عملکرد این دوره شورا کرده، تا حد زیادی قابل درک است؛ چراکه برادر این عضو شورا نیز از عدم احرازی‌هاست و مردم نیز این اعتراض و انتقاد را به حساب دیگری می‌برند؛ چرا که این روال شورای نگهبان در همه دوره‌ها مثل هم بوده است. نکته مهم، حفظ شأن و جایگاه شورای محترم نگهبان و بهانه ندادن به دست دشمنان انقلاب اسلامی برای فضاسازی و تخریب نظام اسلامی است که بخشی از تحقق اهداف این برنامه‌ها در تخریب شورای نگهبان و ناامیدسازی مردم می‌باشند.

شورای نگهبان، حافظ دین و دنیای ملت
شوراي نگهبان به عنوان يكي از اركان اصلي نظام جمهوري اسلامي، كه وظيفه حراست از قانون اساسي از طريق تطبيق مصوبات مجلس شوراي اسلامي با قانون اساسي و ارائه نظرات تفسيري، و همچنين حراست از شرع از طريق تطبيق مصوبات با موازين  اسلام را بر عهده دارد؛ و از طرف ديگر در امر انتخابات به عنوان نهاد ناظر، صلاحيت قانوني لازم را در اين امر دارد؛ در حقيقت به عنوان حافظ اسلاميت نظام و پاسدار قانون اساسي مي‌باشد و نتيجتاً از جمله نهادها و مراجعي است كه مي‌بايست بر اين اساس اتخاذ مسير كند و با سرلوحه قرار دادن انديشه‌ها، بيانات و رهنمودهاي حضرت امام خمينی(ره) و مقام معظم رهبري در جهت اجراي هرچه بهتر وظايف خود اقدام كند. از اين طريق است كه مي‌توان اميدوار بود حركت با ثبات و منسجم نظام و به خصوص شوراي نگهبان، برگرفته از يك اجتهاد و تفكر روزآمد و مستمر، با سرعت هرچه بيشتر و بهتر به سمت اهداف و برنامه‌هاي نظام اسلامي صورت بگيرد؛ تا بتوان سعادت نظام و ملت را رقم زد.
امام خمینی(ره) می‌فرمایند: " شوراي محترم نگهبان، كه حافظ احكام مقدس اسلام و قانون اساسي هستند، مورد تأييد اينجانب مي‌باشند. و وظيفه آنان بسيار مقدس و مهم است. شوراي نگهبان، عماد ملت و دين و مايه اطمينان و سكينه قلب مؤمنين است و در حقيقت نبض نظام اسلامي به شمار مي‌رود. وقتي شوراي نگهبان مثل همه دوره‌هاي گذشته آن، قوي و قاطع و دقيق باشد، موجب آرامش كساني مي‌شود كه دلشان براي اسلام مي‌تپد و آرزويشان تحقق اهداف اسلامي و شريعت حقه نبويه است. ما براي اين‌كه به طور كلي از سلامت نظام مطمئن باشيم، مهمترين و رساترين و فعالترين و مؤثرترين مجموعه‌ي ما همين شوراي نگهبان است. در قانون اساسي ما، شوراي نگهبان حتّي نقشي مهمتر از طراز اولي كه در صدر مشروطيت گذاشته شد، دارد. اولاً طراز اول، به مسائل قانون اساسي و امثال اينها كاري نداشت؛ فقط به مسأله‌ي شرع كار داشت؛ ثانياً اين كساني كه امروز در شوراي نگهبان هستند، با مسائل كشور و مسائل انقلاب و مشكلاتي كه بر سر راه انقلاب هست، واقف‌ترند، تا آن كساني كه در آن روز مي‌خواستند در نقش طراز اول كار كنند.

بنیانگذار نظام اسلامی در تشریح اهمیت وظائف شورای نگهبان، اظهار می‌دارند:  اين شورا [شوراي نگهبان] در مجموعه‌ي سازمان قانوني كشور، حساسترين دستگاه قانوني است و به لحاظ شخصيت اعضاء آن، جايگاه مهم، والا و برگزيده‌اي در جامعه دارد. شوراي نگهبان به يك معنا حساس‌ترين دستگاه قانوني جمهوري اسلامي در مجموعه سازمان قانوني كشور است.  زيرا هدايت صحيح جامعه و حفظ مسير كلي اجرا و قانونگذاري از انحراف، در اينجا به وسيله جمعي انجام مي‌گيرد و اساس هم در هر جامعه‌اي همين است، چون جهت‌گيري‌هاي ابتدايي در خيلي جاها خوب و صحيح است اما اشكال بر غالب جوامعي كه منحرف شده‌اند. در استدامه و استمرار حركت است كه بايد صحيح بماند. اگر ما در يك نظام، دستگاهي را فرض كنيم كه به شكل قانوني مانع از پديد آمدن انحراف مي‌شود، آن دستگاه را بايد واقعاً دستگاه بسيار مهم و حساسي شمرد و شوراي نگهبان اين گونه است.
 
کوتاه سخن آنکه مقام معظم رهبری نیز بیان می‌فرمایند:  شوراي محترم نگهبان صلاحيت‌هاي افرادي را احراز مي‌كند، بعضي را هم احراز نمي‌كند. ... شوراي نگهبان از لحاظ قانوني موظف است صلاحيت‌ها را احراز كند؛ بايد تشخيص بدهد، بايد برسد به اين كه اين صلاحيت وجود دارد. البته توصيه‌ي هميشگي ما اين بوده است كه سطح صلاحيت‌ها را آنقدر بالا نبرند كه يك عده‌ي معدودي ته آن بمانند. آنچه كه موجب صلاحيت است، يك قدري سطح آن را با سماحت‌تر نگاه كنند.
 
معظم‌له همچنین معتقدند که: حساب آن كسي كه بعد از احراز صلاحيت، عدم صلاحيتش ثابت شده، جداست و آن، محلِّ كلام نيست؛ اما مادامي كه احراز عدم صلاحيت نشده، جاي استصحاب صلاحيت است؛ آن وقت صالح بود، حالا هم صلاحيتش را استصحاب كنيد. آن‌جايي هم كه شك هست، استصحاب كنيد. اين، مخصوص نمايندگاني است كه احراز صلاحيتشان در دوره قبل شده است. البته كساني در دوره‌هاي اسبق بوده‌اند كه طبعاً چنانچه در دوره قبل صلاحيتشان رد شده باشد، ديگر اين‌جا جاي استصحاب نخواهد بود.
 محمد فاطمی
 


کد مطلب: 451953

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/note/451953/انتقاد-تند-اصلاح-طلبان-طعم-تشکرعمیق

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com