تاریخ انتشارجمعه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۷
کد مطلب : ۴۵۱۷۴۱
شفافیت در مذاکرات وین، مانع از تکرار محرمانگی در برجام می‌شود که به سرمان کلاه گذاشتند؛ چراکه اجازه ندادند نخبگان و مسئولان کشورمان از محتوای توافقات برجامی تا قبل از امضاء نهایی مطلع شوند.
۰
plusresetminus
نگذاریم در محرمانگی، کلاه دیگری به‌سرمان بگذارند
به گزارش بلاغ، اخبار دریافتی از منابع مختلف حاکی از به سرانجام رسیدن مذاکرات وین است
نشست کمیسیون مشترک برجام در دور چهارم گفتگوها در وین برگزار و هیئت‌ها در روز چهارشنبه 29 اردیبهشت عازم پایتخت‌های خود شدند.

در این نشست که با حضور هیئت‌های ایران و کشورهای عضو برجام در محل گراندهتل وین برگزار شد، رؤسای هیئت‌ها مروری بر پیشرفت‌های حاصله در دور چهارم و آخرین وضعیت متن‌ها کرده و به تبادل نظر در خصوص مسیر پیش رو پرداختند.

هیئت‌ها با اشاره به متن‌های تهیه شده که در نتیجه نشست‌های متعدد دوجانبه و چندجانبه در سطوح مختلف حاصل شده اند، از وضعیت کلی مذاکرات و مسیر طی شده اظهار رضایت کردند و بر ضرورت حفظ شتاباهنگ کنونی در ادامه گفتگوها تاکید کردند.
گفتنی است در دو هفته اخیر، مذاکرات و رایزنی‌های مختلف میان هیئت‌ها چه در سطوح معاونین و چه در سطوح کارشناسی به صورت فشرده در جریان بود؛ از جمله ساعاتی پیش از برگزاری کمیسیون، گروه کارشناسی لغو تحریم‌ها و گروه کارشناسی تمهیدات اجرایی با حضور هیئت‌های همه کشورهای عضو برجام دریک نشست مشترک تلاش کردند تا حد ممکن متون پیش نویس را برای ملاحظه رؤسای هیئت‌ها و سپس گزارش به پایتخت‌ها آماده کنند.

در نتیجه این رایزنی‌ها و نیز تلاش‌های هیئت‌های کارشناسی طرف‌های درگیر در گفتگوها، پیش نویس متون تا حد زیادی تدوین و تنقیح شده و به مرحله‌ای رسیده است که جز برخی موارد اختلافی پیچیده که نیازمند تصمیم‌های سیاسی در پایتخت‌های کشورها است، بقیه بخش‌های متن تقریباً آماده است.

هیات‌های شرکت‌کننده درمذاکرات قرار است از روز شنبه با بازگشت از کشورهای خود به سر میز مذاکره، متنی از توافق را نهایی برای امضاء کنند که آمریکا به شدت از این توافق استقبال کرده و رضایت خود را نیز رسماً اعلام نموده است.

منابع آگاه از مذاکرات جاری در وین میان ایران و طرف‌های برجام می‌گویند، آمریکا قصد لغو کامل هیچ‌یک از تحریم‌های نفتی، بانکی، مالی و انرژی را ندارد.

در پایان دور چهارم گفتگوهای وین، شبکه پرس تی وی مطلع شده است که آمریکا قصد لغو کامل هیچ‌یک از تحریم‌های نفتی، بانکی، مالی و انرژی را ندارد و دستورالعمل آمریکا صرفاً توقف موقت این تحریم‌ها است.

بر اساس اطلاعات موثق پرس تی وی، آمریکا قصد لغو یکجای تحریم‌های موضوعی نفتی، بانکی، مالی و انرژی … را ندارد و قصد دارد در مدت زمانی طولانی و طی مراحل متعدد و گام به گام، اقدام به توقف موقت برخی تحریم‌ها آن هم در بازه‌های زمانی ۱۲۰ روزه و ۱۸۰ روزه کند.

از جمله تحریم‌هایی که آمریکا هنوز لغو آنها را نپذیرفته است که در صورت عدم لغو، ایران هیچ سود اقتصادی از برجام نخواهد برد، دستورات اجرایی ۱۲۹۵۹ و ۱۳۵۹۹ و ۱۳۸۷۶ و ۱۳۹۴۹ رئیس جمهور آمریکا و قوانین کاتسا، ISA و ویزا و قانون میهن پرستی پاتریوت بخش ۳۱۱ و U Turn دلار است.

پرس‌تی‌وی همچنین مطلع شده است: آمریکا تاکنون مدت زمان راستی‌آزمایی معقول و لازم را که برای معاملات نفتی و بانکی حداقل ۳ تا ۶ ماه است، نپذیرفته و تاکنون هیچ تعهدی به عدم تحریم مجدد و یا عدم خروج از برجام نداده است.

اطلاعات شبکه پرس‌تی‌وی حاکی از آن است که قصد آمریکا در مرحله فعلی صرفاً بازگشت به برجام و امکان استفاده از مکانیزم بازگشت تحریم‌های بین المللی موسوم به مکانیسم ماشه است.
در صورت عدم لغو کامل و راستی آزمایی شده تحریم‌ها و صرفاً بازگشت آمریکا به برجام و برخورداری آن از مکانیسم ماشه، علاوه بر شرطی شدن اقتصاد ایران، آمریکا خواهد توانست با گروگان گرفتن انتظار تمدید موقت برخی تحریم‌ها، خواسته‌های دیگر خود موسوم به برجام ۲ و ۳ را به ایران تحمیل کند.

اطلاعات پرس تی وی از منابع مختلف مورد اطمینان در وین و تهران کسب شده است و بسیاری از موارد آن مورد تصریح روشن مقامات آمریکایی نیز قرار گرفته است.

رویترز هم گزارش داده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که همچنان در حال مذاکره با ایران در باب تمدید توافق نظارتی سه ماهه ای است که امروز جمعه (۳۱ اردیبهشت) منقضی می‌شود.

آژانس همچنین اعلام کرد که ظرف روزهای آتی در این باره اطلاع رسانی خواهد کرد.
در این بیانیه می‌خوانیم: در حال حاضر، آژانس و ایران در حال مشورت درباره اجرای تفاهم نامه موجود هستند و آنچه در ۲۱ فوریه (۳ اسفند) حاصل شد؛ به قوت خود باقی است و رافائل گروسی مدیرکل آژانس طی روزهای آتی، شورای حکام را در جریان اطلاعات جدید قرار خواهد داد.

طبق توافق موجود که امروز جمعه به پایان می‌رسد؛ بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان دسترسی به سایت‌های مهم هسته‌ای ایران را حفظ خواهند کرد اما پس از منقضی شدن توافق، در صورت عدم لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، مقام‌های ایران بر اساس ضرب‌الاجل تعیین شده، دسترسی بازرسان را به سایت‌های مهم هسته‌ای قطع خواهند کرد و اطلاعاتی که در دوربین‌های آژانس ضبط شده و ایران آن را محفوظ نگه داشته، از بین خواهند برد.

اما گفته می‌شود که به احتمال زیاد تفاهمی که در ماه میلادی فوریه (میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) حاصل شد؛ از شانس خوبی برای تمدید شدن برخوردار است.
در تب و تاب انتخابات و انتخاباتی شدن فضای کشور، آنچه که این روزها از نظر بدور نگه داشته می‌شود، نادیده گرفتن شروط مقام معظم رهبری برای بازگشت به تعهدات برجامی با حذف کامل و بدون شرط و شروط و راستی آزمایی لغو کامل تحریم‌ها از سوی هیات مذاکره کننده کشورمان است.

تاکنون متن و فحوای توافقاتی که قرار است انجام شود برای اطلاع مردم و نخبگان جامعه منتشر و اطلاع رسانی نشده و همانند برجام که با محرمانگی کامل از سوی دولت، کلاه بزرگی به سر کشور گذارده شد و تقریباً اکثر دستاوردهای هسته‌ای کشور با توقف کامل و بعضاً از بین رفتن آنها مواجه شد، در حال حاضر نیز، هیچ اطلاعی از متن توافق احتمالی در اختیار مسئولان کشور و جامعه نخبگانی وجود ندارد و بشدت خوف آن می‌رود که کشور در ماه‌های پایانی این دولت با فاجعه دیگری مواجه شود.

جا دارد تا با استفاده از تجربه و منطق کار، بار دیگر تا این حد به تیم در واقع یک نفره وزارت امور خارجه اعتماد مطلق نشود و مجلس شورای اسلامی، شورای عالی امنیت ملی و هر نهاد دیگر مرتبط با مصالح و منافع ملی کشور وارد موضوع توافق وین شوند تا کلاه مشابه برجام به سر کشور از سوی این دولت گذارده نشود.

دیگر وقتی باقی نمانده، باید از بروز ضایعه ملی دیگر بسرعت جلوگیری بعمل آید.
محمد فاطمی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴