کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اسرائیل، رأس دلواپسان یمن

19 ارديبهشت 1400 ساعت 0:45

عبد الباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی الیوم در یادداشتی نوشت: بزرگداشت روز جهانی قدس در جمعه آخر ماه مبارک رمضان توسط مردم محاصره شده  یمن همواره متمایز بوده و حال و هوای ملی و معنوی ویژه‌ای دارد.


به گزارش بلاغ، وقتی خیابان‌های صنعا لبریز از میلیون‌ها یمنی می‌شود که از شهر‌های دیگر برای مشارکت در راهپیمایی سالانه میلیونی به آن جا آمده اند و شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر می‌دهند، نگرانی اسرائیل قابل توجیه و به جاست. شعار‌هایی که تظاهرات کنندگان یمنی از صمیم قلب سر می‌دهند چه زیباست و چه عبارات بلیغ، صادقانه و قوی دارد: «هر کدام از کشور‌های عربی که روابط خود را با اسرائیل عادی سازی کرده اند، عضو ائتلاف متجاوزان به یمن اند»، «اسرائیل سرطان است، آمریکا شیطان است»، «قاتلان فلسطینی ها، همان قاتلان یمنی‌ها هستند» .

نگرانی که از آن سخن می‌گویم بر اساس حدس و گمان نیست بلکه در پژوهشی مطرح شده است که دو روز پیش پژوهشکده امنیت ملی دانشگاه تل آویو منتشر کرد و در آن به احتمال حملات موشکی ناگهانی نیرو‌های انصار ا... به اهدافی در عمق اسرائیل یا هدف قراردادن کشتی‌های اسرائیل در دریای سرخ یا اقیانوس هند اشاره کرد. اکنون، مواردی که موجب ترس و وحشت فرماندهان نظامی اسرائیل از پیشرفت برق آسای توانمندی‌های نظامی یمن در سال‌های اخیر شده است عبارت اند از: نخست؛ سران یمنی برخلاف بسیاری از سران کشور‌های منطقه عربی، عقاید اسلامی محکم و توانمندی بالایی در تصمیم گیری درباره جنگ، به ویژه علیه رژیم اشغالگر اسرائیل دارند. اما تنها همین نیست، مدیریت جنگی و بسیج میلیون‌ها رزمنده نیز پشت این مسئله قرار دارد.

دوم؛ با تخریب همه زیرساخت‌های یمن، که تعداد آن کم هم نبود، توسط هواپیما‌های ائتلاف سعودی- اماراتی، دیگر برای سران یمن جایی برای نگرانی وجود ندارد. علاوه بر این، طی شش سال، ۲۰ میلیون یمنی توانستند با جنگ همزیستی کنند و دیگر بمباران‌ها آنان را نمی‌ترساند.

سوم؛ دولت صنعا ذخایر بزرگی از موشک‌های بالستیک نقطه زن و پهپاد و توانمندی بالایی در به کارگیری آن دارد و ما شاهد بودیم که این موشک‌ها و پهپاد‌ها توانستند به ریاض و جده و شاهرگ صنایع نفتی عربستان در بقیق، ظهران، ینبع، خمیس مشیط، جازان و تاسیسات آرامکو برسند.

چهارم؛ همه طرح‌های فعلی برای ساخت کانال ها، خطوط لوله‌های نفتی یا راه آهن برای جلوگیری از صادرات نفت کشور‌های عربی خلیج فارس و به ویژه طرح کانال ایلات اسدود برای پرهیز از استفاده از کانال سوئز و تنگه باب المندب در دریای سرخ و تنگه هرمز از تئوری نظامی سیطره انصار ا... بر دریانوردی تجاری در آب‌های منطقه و احتمال جلوگیری از آن نشئت می‌گیرد. اما حتی این راه فرار هم امن نخواهد بود، زیرا برد موشک‌های انصار ا... تا «ینبع» هم می‌رسد و می‌تواند تاسیسات نفتی آن را هدف قرار دهد و برد آن ممکن است تا ایلات و خلیج عقبه نیز برسد.

در روز جهانی قدس، امت اسلامی در حمایت از مردم قدس و انقلاب آنان در اماکن مقدس در دفاع از عزت امت عربی و اسلامی و مساجد و کلیسا‌های آن و در رأس آن مسجد الاقصی به پا خاست و اسرائیل برای نخستین بار از زمان آغاز درگیری‌ها و اشغال اراضی فلسطین، خود را از هر سو در محاصره موشک‌ها دید و مهم تر از آن، سامانه گنبد آهنین، با وجود هزینه ده‌ها میلیارد دلاری برای ساخت آن، دیگر نمی‌تواند در برابر موشک‌هایی بایستد که هزینه آن تنها چند هزار دلار بوده است و از منطقه غزه یا جنوب لبنان شلیک می‌شود که شاید به زودی از غار‌های صعده هم شلیک شود. دهه‌ سیاه امت اسلامی و عربی به پایان خود نزدیک شده است و روز‌های آینده سرشار از غافلگیری‌ها و خبر‌های خوش است، گذر زمان همه چیز را نشان خواهد داد.


کد مطلب: 451205

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/note/451205/اسرائیل-رأس-دلواپسان-یمن

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com