تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۴
کد مطلب : ۴۵۱۰۲۴
در شرائطی که با کاهش ارزش دلار و بورو و طلا در بازار ایران، قیمت انواع خودرو بویژه خودروهای داخلی روبه کاهش قیمت گذارده بود، شورای رقابت بطور شتاب‌زده وارد شد و اقدام به افزایش 10درصدی خودرو کرد تا امیدواری مردم افزایش نیابد.
۰
plusresetminus
شورای رقابت یا مافیای خودرو
به گزارش بلاغ، بر اساس مصوبه دیروز شورای رقابت، قیمت محصولات ایران خودرو به طور متوسط ۸.۲ درصد و محصولات سایپا به طور متوسط ۸.۹ درصد افزایش یافت.
در جلسه شورای رقابت، قیمت تولیدات ایران خودرو و سایپا با تصویب اعضای شورا افزایش یافت.

اواخر فروردین ماه بود که رئیس شورای رقابت اعلام کرد که قرار است قیمت خودرو برای سه ماه اول سال ۱۴۰۰ افزایش یابد. رضا شیوا رئیس شورای رقابت گفت: تا ابتدای سال ۱۴۰۰ می‌توان گفت که شش ماه است که هیچ افزایش قیمتی برای خودرو نداشتیم و سه ماه آخر سال به دلیل اینکه نرخ تورم پایین بود، شورا موافقت با افزایش قیمت نکرد.
این افزایش قیمت در حالی صورت گرفته است که عضو ناظر مجلس در شورای رقابت از روش قیمت‌گذاری خودرو در کشور انتقاد کرده و گفته بود: مجلس مخالف افزایش قیمت خودرو است و مخالفت خود را هم به شورای رقابت اعلام کرده است.
 
 محمد باقری افزود: تا زمانی که قیمت‌ها تکلیفی باشند و انحصار وجود داشته باشد بحث رانت هم مطرح است.
 وی شکست انحصار از دو خودروساز در کشور را ضروری دانست و افزود: قیمت‌گذاری باید متناسب با عرضه و تقاضا باشد، نه دستوری و تکلیفی و از طرف دیگر حاکمیت و دولت نیز باید نظارت کافی داشته باشد تا خودروسازان گرانفروشی نکنند.
 
شایان ذکر است به گفته نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، تقریبا یک ماه است که تمام نمایشگاه‌داران خودرو و مراکز تعویض پلاک تعطیل هستند و هیچ خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد، تا زمانی که معاملات صورت نگیرد نمی‌توان قیمتی برای خودرو اعلام کرد و تا زمان بازگشایی مغازه‌ها باید صبر کنیم. نعمت‌الله کاشانی‌نسب بیان کرد: قیمت‌هایی که اکنون در فضای مجازی وجود دارد ساختگی بوده و دلالان نرخ آن را تعیین می‌کنند. مردم اگر قصد خرید خودرو دارند تا زمان بازگشایی مغازه‌ها باید صبر کنند تا معاملات صورت گیرد و قیمت‌ها منطقی و واقعی شود.

نکته حیرت‌آور در این است، آن هنگام که قیمت خودرو بطور بی‌سابقه افزایش می‌یافت، مسئولان توجیه می‌کردند که با افزایش قیمت ارزهای خارجی بویژه دلار، طبیعی است که قیمت خودروی داخلی نیز افزایش یابد؛ اما ظرف یک ماه اخیر که ارزش دلار و ارزهای خارجی همچنین قیمت طلا نیز کاهش یافته و این روند همچنان ادامه دارد، قیمت خودرو در میان تعجب عمومی، افزایش یافت تا نشان دهد که مافیای خودرو در کشورمان تابع هیج منطق اقتصادی و اجتماعی نیست بلکه براساس منافع خود حتی با سرکیسه کردن مردم، تصمیم می‌گیرد و کسی حتی مجلس را نیز جلودار خود نمی‌داند.
حسن مظلومی 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما