تاریخ انتشارپنجشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۸
کد مطلب : ۴۵۰۷۵۳
باتوجه به اینکه در آستانه برگزاری ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاها هستیم در این مجال سعی خواهیم کرد نقطه نظراتی را برای نامزدهای انتخاباتی بازگو کنیم که امیدواریم در مسیر کاری خودشان این موضوعات را مدنظر داشته باشند.
۰
plusresetminus
توصیه ۱۰ گانه برای نامزدهای انتخابات شوراها
به گزارش بلاغ، نهم اردیبهشت ماه، که یادآور آغاز به‌کار نخستین دوره شوراهای شهر و روستاها در سال ۱۳۷۸ است، به‌نام روز ملی شورا نامگذاری شده تا این نهاد برای همیشه در ذهن‌ها باقی بماند و تلنگری هم برای اعضای شوراها و هم برای مردم باشد تا وظایف و مطالبات خود را به فراموشی نسپارند.

شورا و مشورت کردن یک اصل عقلی بوده که آموزه‌های دین اسلام در کتاب و سنت نیز بر آن صحه گذاشته و همچنین علاوه بر آن در اصل هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی، شوراها از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشور ذکر شده است.

باتوجه به اینکه در آستانه برگزاری ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاها هستیم در این مجال سعی خواهیم کرد به‌عنوان یک شهروند، که به واسطه کار رسانه‌ای کمی نگاه ریزبینانه به مسائل دارد، نقطه نظراتی را برای نامزدهای انتخاباتی بازگو کنیم که امیدواریم در مسیر کاری خودشان این موضوعات را مدنظر داشته باشند.

هر چند اعضای پنجمین دوره شوراها در نقاط مختلف کشور به دلیل حواشی زیادی که به‌وجود آوردند نتوانستند نمره قبولی از مردم کسب کنند اما به آن‌ها هم یک خداقوت عرض می‌کنیم و البته تاکید داریم که باید تا لحظه آخر مسئولیت‌شان در خدمت مردم باشند و دست از کار نکشند چراکه همچنان مسئول هستند.

اما نیروهای تازه نفس یا احیاناً مسئولان گذشته که قصد میدان‌داری در عرصه شوراها را دارند باید در وهله نخست مطیع قانون باشند.

کاندیدای محترم شوراها به‌ویژه نامزدهای شوراهای اسلامی شهر برای اینکه بدانند قانون برای آن‌ها چه وظایفی را معین کرده لازم است که برای یک بار هم که شده بندهای ۳۴ گانه وظایف شورای شهر را به دقت بخوانند که این مهم می‌تواند چراغ راهی باشد برای مسیر حرکتی نامزدهای انتخاباتی و این افراد باید بدانند که مردم هم به غیر از انجام وظایف مصرح در قانون از یک مسئول چیز دیگری نمی‌خواهند.

نکته جالب توجهی که در شرح وظایف شوراها به آن تاکید شده، همکاری با شهرداری و دستگاه‌های دیگر و پرهیز از مداخله‌جویی بر امور عادی آن‌ها است که متاسفانه در دوره پنجم کمتر به این موضوع توجه شده است.

یکی از نکاتی که کاندیدای محترم شوراها باید به آن دقت نظر داشته باشند، اصل مشورت و شورایی بودن این نهاد است و آنقدر این افراد باید آستانه تحمل و انعطاف‌پذیری خود را بالا ببرند تا اگر طرحی بر خلاف میل آن‌ها با رای اکثریت به تصویب رسید مطیع جمع بوده و به آن نظر احترام بگذارند.

نکته بعدی اینکه، هر یک از این کاندیداها باید سطح دانش خود را نسبت به چالش‌ها و ظرفیت‌های شهری و روستایی افزایش داده تا با قدرت چانه زنی بالا طرحی مناسب را در صحن شورا ارائه و به تصویب برسانند تا آن ظرفیت بالقوه به فعلیت رسیده و یا آن چالش برطرف شود.

یکی از آفت‌هایی، که در فعالیت‌های شورایی دیده می‌شود و متاسفانه پس از مدتی در افراد بروز و ظهور پیدا می‌کند، حس برتری‌جویی و قدرت‌طلبی است که این امر بسیار خطرناک بوده و می‌تواند آسیب‌های زیادی را برای مجموعه شورا به‌دنبال داشته باشد که لازم است نامزدهای انتخاباتی از هم‌اکنون غلبه بر نفس را تمرین کرده و نیت خود را برای خدمت به مردم خالص کنند.

توجه به نزدیکان و مانع‌تراشی برای مردم عادی باید از هم‌اکنون از دستور کار کاندیدای شوراها خارج شود؛ چراکه بسیار مشاهده شده افرادی به دلیل اینکه قرابتی با اعضای شورا ندارند مدت‌ها باید برای یک کار کوچک سرگردان شورا و شهرداری و دستگاه‌های دیگر باشند، اما برخی که از نورچشمی‌ها هستند به آسانی مجوزهای سنگین دریافت می‌کنند.

کاندیداهای انتخاباتی باید مراقبت کنند که برای گرفتن چند رای، خودشان را برای دیگران هزینه نکنند و وعده‌های رنگین به افراد ندهند چراکه اگر زمانی وارد شورا شدند همین افراد، گاه و بیگاه خواسته‌های نا به جایی را مطرح می‌کنند که آن‌ها چاره‌ای جز اجابت ندارند و ناخودآگاه وارد مسیری می‌شوند که راه بازگشتی نداشته و بعدها متوجه خواهد شد که به آسانی دین و دنیای خود را برای دیگران چوب حراج زده است.

افرادی که قصد ورود به عرصه انتخاباتی را دارند باید بدانند که صداقت و شفافیت با مردم راهگشای بسیاری از موانع است چراکه اگر مردم بدانند که ریشه بسیاری از عقب‌ماندگی‌ها در کجاست، چه بسا خود آستین بالا زده و به کمک مسئولان می‌آیند.

نامزدهای انتخاباتی باید به این نکته هم توجه کنند که آن‌ها با رای مردم به مسئولیت می‌رسند که این موضوع امر بسیار مهمی است، چراکه هر رای نشان دهنده اعتماد یک فرد به فرد دیگر است و کاندیدایی که با صدها یا هزاران رای به مسند می‌رسند در عملکرد خود باید بسیار ملاحظه کنند چراکه اگر خدای نکرده با بی‌احتیاطی زمینه سلب اعتماد مردم را فراهم کنند، باید پاسخگوی تک تک آن‌هایی باشند که به او اعتماد کرده بودند.

و نکته پایانی اینکه شورای اسلامی همانگونه که اسمش پیداست مبتنی بر اسلام است، پس اعضای این شورا باید در تک تک لحظه‌های تصمیم‌گیری مبانی اسلام عزیز را درنظر بگیرند چراکه آن‌ها از معدود نهادهایی هستند که نام اسلام را با خود یدک می‌کشند، بنابراین نباید بگذارند که با عملکرد نامطلوب، چهره اسلام بین مردم بد جلوه داده شود.

سیدمرتضی رضویان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما