کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یادداشت؛

بد نگوییم به مهتاب اگر تب داریم

9 ارديبهشت 1400 ساعت 22:47

اظهارات چند روز گذشته وزیر امورخارجه در مورد سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی بازتاب گسترده‌ای در محافل سیاسی و نظامی کشور داشته است.


به گزارش بلاغ، در طی چند روز گذشته فایل صوتی منتسب به اقای دکتر محمد جوادظریف وزیر امورخارجه در رسانه های ضد انقلاب منتشر شده که حواشی بسیاری را به وجود آورده است.

فارغ از اینکه این فایل صوتی توسط چه کسانی و با چه انگیزه ای تولید شده و سپس در اختیار رسانه های  بیگانه قرار گرفته بحثی جداست که باید نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ورود پیدا کنند و عوامل تولید و توزیع کننده این فایل نسبت به رفتار خود پاسخگو باشند.
البته انتشار این فایل از مسئولیت آقای دکتر ظریف در بیان اظهارات خود کم نمی‌کند و چون ناطق این گفتگو 3 ساعته خود ایشان است باید کلیه عواقب و پیامدهای آن را برعهده بگیرد.

با بررسی این فایل به چند نکته اساسی می رسیم که باید بدان توجه شود .

نکته اول راهبرد فرار به جلو و مسئولیت نپذیرفتن از اقدامات انجام شده در سیاست خارجی جمهوری اسلامی توسط دکتر ظریف است. ایشان در این گفتگو، که حدود نصف وقت این فایل پیرامون همین موضوع است، سعی در تبرئه نمودن خود و به دوش دیگران انداختن ضعف‌های جدی دستگاه دیپلماسی کشور در دولت تدبیر و امید دارد.
این در حالی است که مطابق ‌قانون وظایف وزارت امور خارجه در ماده یکم ، وزارت امور خارجه عهده‌دار اجرای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و باید کلیه مسئولیت‌های اقدامات انجام شده در سیاست خارجی دولت‌ها را بپذیرد و انداختن به دوش دیگران خودداری کند.

اما نکته بسیار مهم در این فایل صوتی، که موجب خوشحالی و مسرت رسانه‌های ضد انقلاب را هم به همراه داشته، اظهارات دکتر ظریف در مورد سپهبد شهید قاسم سلیمانی است که دل هر ایرانی آزاده‌ای را به درد آورده است. ایشان آقای سلیمانی را در منطقه، مسئول سیاست خارجی ایران می‌داند و اعلام می‌دارد نقشی در تدوین سیاست‌های منطقه‌ای کشور نداشته است. همچنین دکتر ظریف بیان داشت که در کشور کارهای دفاعی و نظامی میداندار دیپلماسی در منطقه بوده است و نه خود دیپلماسی.

نکته‌ای که به ذهن متبادر می‌شود این است که نقاط قوت سیاست خارجی در زمان دولت یازدهم و دوازدهم که توسط اقای دکتر ظریف مدیریت شده چه بوده است؟ و تیم ایشان با انجام مذاکرات بسیار زیاد در طی 8 سال گذشته چه دستاوردی برای کشور داشته است؟. چرا اقای ظریف از این ظرفیت عظیمی که سردار سلیمانی در منطقه برای سیاست خارجی ایران ایجاد کرده بود، عملاً منفعلانه عمل کرده و بسیاری از رایزنی‌های اقتصادی سفارت‌خانه‌های ایران در منطقه خالی از رایزن اقتصادی است.

همچنین اظهارات ایشان در مورد روسیه هم بسیار جالب توجه می‌نماید. زیر سئوال بردن سیاست‌های کلان نظام در مورد روسیه و نگاه به شرق آقای ظریف نشان از عمق وابستگی فکری ایشان به غرب دارد.

در تمامی این فایل صوتی، غرب پرستی موج می‌زند. حتی اظهارات دکتر ظریف با واکنش جان کری وزیر سابق امور خارجه آمریکا مواجه شد. کری گفت: درباره حملات اسرائیل در سوریه هیچ گفت‌وگویی با ظریف نداشتم.

این در حالی است که برغم آنکه ظریف در این فایل صوتی گفته وزیر خارجه دولت اوباما، او را در جریان حملات مخفیانه رژیم صهیونیستی به منافع ایران در سوریه قرار داده، «جان کری»، این اظهارات را رد کرد. جان کری در توییتر نوشت: این روایت و این اتهامات بی چون و چرا نادرست است. هرگز چنین چیزی رخ نداده است-چه در زمانی‌که من وزیر خارجه بودم یا پس از آن.

مطمئناً این اظهارات با واکنش بسیار زیاد کشورهای درگیر مذاکرات و طرف کاری سیاست خارجی ایران قرار خواهد گرفت که می‌تواند صدمات جدی به اعتبار و جایگاه ایران در نظام بین الملل بیانجامد.

رضا سیفایی

انتهای پیام/


کد مطلب: 450663

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/note/450663/بد-نگوییم-مهتاب-اگر-تب-داریم

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com