تاریخ انتشارسه شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
کد مطلب : ۴۵۰۱۳۰
شهرستان میاندورود دارای جمعیتی بالغ‌بر 55 هزار نفر و شهر سورک به‌عنوان مرکزیت این شهرستان با جمعیتی بالغ‌بر 9500 نفر، می‌خواهد متولیان فرهنگی خود را بشناسد. کسی بگوید که متولی فرهنگ در این شهر و شهرستان چه کسانی هستند؟.
۰
plusresetminus
متولی فرهنگی شهرستان میاندورود و شهر سورک کیست؟
به گزارش بلاغ، یکی از مهم‌ترین کانون‌های مورد توجه انقلاب اسلامی، بحث فرهنگی و توجه به فرهنگ غنی ایرانی اسلامی است. انقلاب اسلامی ایران، ازجمله انقلاب‌های بزرگ و همه‌جانبه محسوب می‌شود که با تغییرات اساسی در فرهنگ، حکومت و ساختار اجتماعی همراه بوده است؛ به همین دلیل در ساختار و بدنه‌ی نظام اسلامی نقش مسائل فرهنگی و توجه به امور فرهنگی بسیار مشهود است، که مهم‌ترین کانون توجه به امور فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

اما در این مجال هدف و قصد نگارنده بحث کلان و توجه به مسائل فرهنگی در منظومه‌ی کل کشور نیست، بلکه آنچه مدنظر است اینکه متولی فرهنگی در یک شهر یا شهرستانی مانند میاندورود کیست؟.

شهرستان میاندورود با جمعیتی بالغ‌بر 55 هزار نفر و تخصیصاً شهر سورک به‌عنوان مرکزیت این شهرستان با جمعیتی بالغ‌بر 9500 نفر، متولیان فرهنگی در این شهر و شهرستان چه کسانی هستند؟

آنچه از متولیان فرهنگی در ابتدای نگاه اجمالی در این عرصه می‌توان بیان داشت:
-شورای فرهنگ عمومی
ـ اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی
ـ سازمان تبلیغات اسلامی
ـ اوقاف
ـ دفتر امام‌جمعه شهرستان
ـ هیئت‌امنای مساجد و پایگاه‌های بسیج شهر
ـ شورای شهر
- اداره ورزش و جوانان
هریک از این نهادها متولی فرهنگی شهرستان و شهر می‌باشند، اما نکته‌ی حائز اهمیت این است که خروجی این نهادها چیست؟

با نگاهی اجمالی به نهادهای دولتی مانند فرمانداری، ارشاد و سازمان تبلیغات و سرمایه‌ای که اداره اوقاف شهرستان بابت مصرف موقوفه‌ها در اختیار دارد؟! آیا خروجی خاصی در مسائل فرهنگی شهر و شهرستان دارند؟. امام‌جمعه‌ی شهرستان در این میان چه نقشی دارد؟.

اگر به گزارش کاری و صورت‌جلسات نهادهای دولتی نگاهی بیندازیم، حتماً جلسات با مضمون و موضوع فرهنگی نمود بسیاری دارد ولی آنچه خروجی این جلسات است بیشتر در روزهای 22 بهمن و 13 آبان و روز قدس با انتشار و چاپ تراکت و پوستر محدود هست.

شهرستان میادورود باجمعیتی بالغ‌بر 55هزار نفر و شهر سورک مرکز این شهرستان فاقد سازمان تبلیغات می‌باشد، سازمان تبلیغاتی که متولی برنامه‌های فرهنگی مذهبی و قرآنی و ساماندهی هیئات مذهبی شهرستان است، به‌طوری‌که تمام نهادها و ارگان‌های دولتی در شهرستان اداره‌ و مدیر شهرستانی دارند الا سازمان تبلیغات که هنوز این نهاد زیرمجموعه‌ی ساری می‌باشد.

شهرستان میاندورود یکی از شهرستان‌هایی است که از ظرفیت بالای روحانیت برخوردار است اما هنوز یک مجموعه‌ی منسجم برای استفاده از این ظرفیت برای تبلیغ امور دینی که باید به ‌واسطه‌ی سازمان تبلیغات نهادینه گردد وجود ندارد، از طرفی با پیگیری‌های انجام‌گرفته یکی از مطالبات اصلی دغدغه‌مندان فرهنگی شهرستان و همچنین شخص نماینده‌ی ولی‌فقیه در استان آیت‌الله لائینی، ایجاد سازمان تبلیغات در شهرستان است ولی درعین‌حال هنوز این مطالبات عملی نگردید.

حال این سؤال وجود دارد که فعالیت فرهنگی و تخصیص بودجه‌ی فرهنگی این سازمان در چه امری در شهرستان مصروف می‌گردد؟

یکی دیگر از نهادهای متولی فرهنگی شهرستان، اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان می‌باشد و برای نگارنده نقش این اداره با وجود کارمندان، همچنان مجهول می‌باشد، به‌طوری‌ که با نگاهی اجمالی به سایت این ارگان آخرین جلسه‌ی فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد در خصوص برنامه‌ریزی جهت ساماندهی فضای مجازی شهرستان؛ برنامه‌ریزی جهت افزایش نشاط اجتماعی و امید به آینده، برنامه‌ریزی جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و آگاه‌سازی عموم جامعه بوده است، خروجی این‌گونه جلسات که حتماً همراه با حق جلسه و... برای مدیران و مسئولین حاضر در این جلسه بوده است برای مردم غیر شفاف و نامشخص است و از طرفی حوزه‌ی هنری چه نقشی در شهرستان و شهر سورک داشته است؟

شورای شهر در سورک نیز تنها فعالیت خود را در امور عمرانی بسنده کرده‌اند که با وجود اعتبارات کم این فعالیت‌ها نیمه‌معلق می‌باشند و فعالیت فرهنگی برای این شورا امر فرعی و حتی در نظر گرفته نمی‌شود.

از طرفی امام‌جمعه‌ی شهرستان، که باید نقش پدری برای متولیان فرهنگی داشته باشد، به حضور در جلسات و همچنین به دیدارهای نوروزی با مدیران فرهنگی بسنده کرده است و از ایشان به‌عنوان فردی فرهنگی و رویکردی مطالبه‌گرانه در شهرستان، خواستار مطالبه از مدیران و همچنین پیگیری این امور توسط شخص ایشان را داریم، که اولاً از تریبون نماز جمعه این مطالبه‌گری اتفاق بیفتد و ثانیاً تنها به آمار و ارقام مدیران شهرستانی بسنده نکنند، بلکه آنچه باید مشهود باشد، وضعیت میدانی و اتفاقات در شهرستان و روستاها مدنظر باشد و ثالثاً از تمام فعالان شهرستانی دعوت به‌عمل ‌آورند تا بتوانند یک مجموعه‌ی فرهنگی را ایجاد و مدیریت نمایند.

در پایان باید خاطرنشان کرد که با نگاهی اجمالی به نهادهای فرهنگی شهرستان و بالأخص شهر سورک، آنچه امروز می‌توان به‌عنوان بازوهای فرهنگی از آن‌ها نام برد، گروه‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد است که معمولاً توسط یک عده جوان و متکی نبودن به نهادهای دولتی در حال انجام  است که بالفعل به‌عنوان متولیان فرهنگی محسوب می‌گردند.

لذا، متولیان فرهنگی در شهرستان و بالأخص در شهر سورک بیشتر خود را محدود به جلسات فرهنگی کرده و خروجی آن در سطح شهر و شهرستان نامعلوم و غیر مشهود می‌باشد و آنچه از دیرباز بوده و هنوز هم ادامه دارد، اینکه مردم همچنان در صدر فعالیت‌های فرهنگی می‌باشند.

امروز باوجود کرونا، که بیش از یک سال از حضورش در کشور و شهرمان می‌گذرد، با وجود محدودیت‌های ایجاد شده باید نقش فرهنگی این نهادها بیشتر می‌گردید که نهادهای فرهنگی شهرستان در بطن جامعه هیچ فعالیتی نداشتند و باز امور فرهنگی شهر به‌واسطه‌ی مردم اتفاق می‌افتد و امروز که در ماه مبارک رمضان می‌باشیم، به‌دلیل بخشنامه‌های نهادهای دولتی، هیچ اتفاق فرهنگی در سطح شهر صورت نگرفته است و جای مطالبه‌گری از نهادهایی مانند شورای شهر، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات و همچنین نماز جمعه و اوقاف وجود دارد.
ابوذر کاظمیان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲