تاریخ انتشارشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۴۹۷۶۷
اقتضاء هرمسئولیتی پاسخگویی است، همچنانکه اقتضاء هر جرمی، محاکمه و مجازات است. وقتی حتی آقای رئیس جمهور نیز در جمهوری اسلامی، که خود را رهرو راه امیرالمومنین علی علیه‌السلام می‌داند، اگر تخلف بکند، باید پاسخگو و مورد محاکمه قرار بگیرد.
۰
plusresetminus
چرا رئیس جمهور باید محاکمه شود؟
به گزارش بلاغ، درهر کشور و از دیربازی که به یاد تاریخ می‌آید، هر مسئولی در قبال مسئولیت و وظائف خود باید پاسخگو باشد و اگر در انجام وظائف خود قصور و تقصیری داشت، باید محاکمه و مجلزات شود.

کشورها بدون استثناء، این نکته مهم و راهبردی را مطمح نظر داشته و در اجرای آن دقت کافی را اعمال می‌کنند تا اعتماد مردم به جایگاه‌های دولتی آسیب نبیند که اعتماد مردم، سرمایه بی مثال و بی‌نظیرترین سرمایه است و نباید بهیچوجه من‌الوجوه دچار کمترین آسیب شود.

از این رهگذر است وقتی در هندوستان پرجمعیت و وسیع، قطاری دچار حادثه شده و تعدادی از مسافران جان خود را از دست می‌دهند، بدون فوت وقت، وزیر راه آن کشور استعفا می‌دهد تا راه پاسخگویی او به مراجع نظارتی و محاکم قضایی هموار گردد؛ چراکه تا زمانی فرد مسئول است و از برخی مصونیتها برخوردار است، نمی‌توان از او مطالبه رسمی و استنطاق بعمل آورد، اما وقتی این مصونیت برداشته شود در قالب استعفاء، راه پرسشگری و بازخواستی و محاکمه از آن وزیر هموار شده و فرد مسئول باید پاسخگو باشد و در صورت مجرم بودن، محاکمه و مجازات شود.

در چین و ژاپن، فرد مسئول به محض آگاهی نسبت به رخدادی منفی در حوزه مدیریتی خود، که منافع عمومی را مورد تعرض قرار داده، یا دست به استعفا زده و یا خودکشی میکند. این نوشتار مترصد ذکر موارد مشابه در کشورهای مختلف نیست تا این نکته مورد اثبات قرار گیرد؛ چراکه وضوح آن در حد رفع هر انکار و تشکیکی در این زمینه است، اما حیرت در این است که چرا در کشورمان این بازخواست و مطالبه از مسئولین وجود ندارد که در قبال تصمیمات و عملکرد زیانبارشان پاسخگو نیستند و درصدد جبران و یا علت یابی‌ها اقدامی صورت نمی‌پذیرد؟.
در چنین شرائطی است که هرکه هرچه بخواهد حتی در مقابل کارشناسی‌ترین مصالح، علیه منافع ملی انجام می‌دهد و چون هیچ مرجعی نیست که از او بازخواست بعمل آورد، با بی‌پروایی درصدد تکرار آن بر می‌آید و طلبکارانه نیز برخورد می‌کند و جامعه را درخلاف جهت نظام اسلامی متجری می‌سازد.
 
واقعاً ماجرای تلخ و ملال آور عدم اعمال ممنوعیت و محدودیت سفر در ایام کرونایی، که هر بار با راه افتادن موج جدید کشتار و عزادارشدن خانواده‌های ایرانی، کام ملت‌مان تلخ می‌شود، چرا آقای رئیس جمهور بدلیل مخالفت با نظر کارشناسی وزیر بهداشت و ستاد مرکزی مقابله با کرونا در اعمال ممنوعیت و محدویت سفر، نباید مورد استنطاق قرار گیرد تا این سناریوی دردناک و غمبار برای هموطنانمان تکرار نشود؟.

خیلی جای تعجب است که علی‌رغم نظر وزیر بهداشت و شرائط حاد شیوع سریع کرونای انگلیسی و آمادگی مردم برای سفر به جهت 14ماه سخت در خانه ماندن و یا رعایت شدید ملاحظات کرونایی، آقای رئیس جمهور مجوز سفر را بدهد و بعد از مردم بخواهد تا به سفر نروند و در خانه بمانند!.

بسیاری از مردم معتقدند که اگر کرونای انگلیسی ویروس مرگبار و سریع‌الانتقالی است و نباید به سفر رفت و در جاهای شلوغ حاضر نشد، پس چرا آقای روحانی که رئیس ستاد مرکزی مقابله با کرونای کشور است، نسبت به ممنوعیت سفر مخالفت کرده و مسافرت را آزاد گذارده است؟!. غافل از اینکه همانگونه که آقای دکتر نمکی، وزیر دلسوز و متعهد بهداشت هشدار ملتمسانه داده بود که مردم به سفر نروند و در خانه بمانند تا زحمات 14 ماهه تیم پزشکی و کادر درمانی کشور به هدر نرود و اژدهای خونریز کرونای انگلیسی بهانه میدانداری پیدا نکند که اگر افسار این اژدها با سفرهای هموطنان رها شود، دیگر مهارزدن این ویروس حتی با دادن تلفات فراوان کار دشواری است؛ همچنانکه این پیش‌بینی درست در آمد و تلفات روزانه 30 تا 40 نفر به 200 نفر در روز افزایش یافت و باید صبر کرد تا دو هفته آینده نتائج بی‌مبالاتی تعطیلات نوروزی را در آمار تعدا کشته‌شدگان دید.
در هر صورت، باید صبر کرد و نتیجه دادخواهی نمایندگان مجلس و جامعه پزشکی و درمانی کشور از جرم آقای رئیس جمهور در محاکم قضایی را انتظار کشید.
محمد فاطمی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰