تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۵
کد مطلب : ۴۴۹۴۵۴
دموکراسی از روز اول به‌عنوان مشقی روشنفکری بر مردم انقلابی کشورهای بپاخاسته دیکته شد، اما در مردم‌سالاری ایرانی، دموکراسی نه از بالا، که از دل مردم جوشید و به مردمسالاری دینی-ایرانی معروف و ثبت و ضبط گردید.
۰
plusresetminus
دموکراسی جهانی، درس‌آموز مردمسالاری ایرانی
به گزارش بلاغ، 12 فروردین 1358، یعنی کمتر از دو ماه ملت ایران شگفت‌آورترین نماد دموکراسی و حاکمیتی را پس از پیروزی انقلاب 22بهمن 57، به نمایش گذارد و نوع حکومت خود بر مبنای نظام اسلامی را تعیین کرد تا این روز، زاینده جلوه‌های بی‌نظیر مردم‌سالاریی باشد که از آن به عنوان "مردم‌سالاری دینی" یاد می‌شود.

به جرأت باید گفت در بررسی جهت‌گیری حکومتی انقلاب‌های سده‌های اخیر، که خالق "دموکراسی"  بوده‌اند، در هیچ کشوری نمی‌توان یافت که نوع حکومت و "دموکراسی" از میان سیاستمداران و یا حداکثر نخبگان و از بالا به پائین ارائه نشده باشد و مردم آن را نپذیرفته باشند. در ایران انقلابی، که کمتر از دو ماه از پیروزی مردم نگذشته بود، مردم در فضایی آزاد، جمهوری اسلامی را برای نوع حکومت خود پذیرفتند.

 12 فروردین یکی از روزهای تاریخی و مهم ایران اسلامی است، در این روز با رای اکثریت قاطع مردم، نظام سیاسی کشور پس از 2500 سال از نظام سلطنتی به نظام جمهوری اسلامی وحکومت مردمی تغییر یافت.در 12 فروردین 1358 ثمره مبارزات ضد سلطنتی و طاغوتی و شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ملت ایران به بار نشست و نظام جمهوری اسلامی ایران استقرار یافت.

نظر خواهی و رجوع به آراء ملت ایران، که با رأی98/2 درصدی خود جمهوری اسلامی را انتخاب کردن و حماسه بی‌نظیری را در تاریخ سیاسی جهان از خود را به ثبت رساندند، سرآغاز درس بزرگی در دموکراسی جهانی شد تا حاکمان و مردم جهان بوضوح ببینند که یک نظام مردمی و آنهم از نوع دینی، چگونه با اعتماد به مردم، بطور هر سال به نظر مردم در تنظیم ارکان قدرت مراجعه می‌کند و پس از چهار دهه از پیروزی انقلاب نیز می‌تواند همچنان خالق حماسه‌های مردمی در حمایت قاطع از نظام سیاسی خود باشد.
امروزه، حتی بر عنودترین دشمنان انقلاب اسلامی، آمریکا، نیز این حقیقت مورد اعتراف و اذعان است که نظام اسلامی ایران، دارای مردمی‌ترین حکومت سیاسی و قوی‌ترین روابط دولت_ملت است.
آنچه که در دموکراسی جهانی اصالت دارد و منبع مشروعیت است، نصف بعلاوه یک رأی شرکت کنندگان است و قانون کاری هم ندارد این رأی‌سازی با چه ترفند و شانتاژهایی بدست می‌آید تا نصف منهای یک رأی برای حداقل چهار سال محکوم به حاکمیت برندگان انتخابات باشند، اما در جمهوری اسلامی ایران، اولاً آنانی که خود را در معرض انتخاب مردم قار می‌دهند باید دارای شرائط بویژه ارزشی در راستای اخلاق و معنویت جامعه قرار داشته باشند و سپس در انتخابات هم نباید از شیوه‌های خدعه‌کرانه و ریاکارانه رایج در جهان استفاده کنند، که مشاهده مواردی در این زمینه موجب شد تا اولیای نظام درصدد برآیند تا قانون انتخابات را اصلاح کنند که به حول الهی در انتخابات آتی این نقیصه نیز در انتخابات‌های جمهوری اسلامی از میان برداشته خواهد شد.

سرعت دخالت دادن مردم در تعیین سرنوشت‌سازترن تصمیم و آن هم تعیین نوع حکومت، از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی ملت بزرگ ایران است که آنهم از نعمت وجود رهبری دینی انی انقلاب است که به مردم، اعتمادی وصف‌ناپذیر داشت و دارد. دقیقاً کمتز از 50روز از پیروزی انقلاب، رجوع به آراء مردم برای تعیین نوع حکومت، استانداردی تکرارناپذیر در جهان سیاست است که این رکورد مخصوص ملت بزرگ ایران است.

از اعترافات دیگر جهانی در ارتباط با جمهوری اسلامی و معجزه 12 فروردین 58 این است که انتخابات‌ها در جمهوری اسلامی، از سالم‌ترین نوع انتخابات جهان است که حتی جریان رقیب و مخالف نیز از دل انتخاباتی که رقیب مقابل برگذار می‌کند، انتخاب می‌شود و به قدرت می‌رسد.
اختلاف مفهومی انتخابات در جمهوری اسلامی با انتخابات سایر کشورها در تعریف از قدرت و لذت تکیه زدن بر کرسی قدرت ناشی از انتخابات است. در نظام اسلامی، قدرت بمعنی بدست آوردن جایگاه خدمتی برای خدمت خالصانه به مردم بمنظور تحقق خواست و اراده خداوند و مبارزه با فساد و پلشتی‌هاست و هیچ لدتی در اسلام براساس آیات قرآن و کلام معصومین علیهم‌السلام، دلپذیرتر و ارجمندتر از خدمت به مردم و محرومین نیست و قدرت فی حد ذاته فاقد ارزش است مگر آنکه از آن بتوان حقی را احیاء و ظلمی را امحاء کرد.

آنچه که ظرف 42 سال اخیر در جمهوری اسلامی محل شگفتی در خدمت رسانی خالصانه و صادقانه به مردم و محرومان جهان اتفاق افتاد، ناشی از انتخاب شایسته و شایسته‌ترین انتخاب مردم ایران در روز 12 فروردین 1358 بوده و هست که باید بر این تیزهوشی و ضمیر پاک و دین‌خواهانه ملت بزرگ ایران هزاران درود و صلوات تقدیم داشت.

البته در اصالت برخی از منتخبان مردم ایران باید بدلیب عدول از معیارهای نظام اسلامی، اما و اگرهایی را مترتب دانست که آن از ورود نیرنگ و نفوذ در جریان پاک انتخابات موردنظر نظام اسلامی است، که در جای خود محل بحث و اصلاح است، اما در نوع و جریان انتخابات مورد نظر نظام اسلامی انصافاً نمی‌توان حرف و حدیثی داشت.
محمداسماعیل امام‌زاده
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴