تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۴۷۰۸۹
اف بی آی و وزارت دفاع آمریکا درباره تکرار شورش ها از سوی حامیان افراطی ترامپ هشدار دادند. 10 هزار سرباز گارد ملی نیز به واشنگتن دی سی، برای روز تحلیف اعزام شده اند
۰
plusresetminus
آمریکا گرفتار چنگال تروریسم داخلی
به گزارش بلاغ، گرچه آمریکا هیچ گاه از خطر تروریسم داخلی به دور نبوده است، اما تحولات چند ماه اخیر، به ویژه حمله حامیان رئیس جمهوری آمریکا به ساختمان کنگره این کشور، خطر افزایش تهدیدات تروریستی در آمریکا را به شکل محسوسی شدت بخشیده است. مقامات امنیتی آمریکا اعلام کرده اند که  چند روز بعد از حمله مرگبار حامیان دونالد ترامپ به کنگره در ششم ژانویه، دست کم 25 پرونده تروریسم داخلی علیه عاملان این حمله گشوده شده است.

اف بی آی و وزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کردند که در روزهای منتهی به مراسم تحلیف ریاست جمهوری جو بایدن در 20 ژانویه، از «تهدیدات احتمالی تروریست های بالقوه» آگاه شده اند. این در حالی است که دولت کنونی آمریکا به ریاست دونالد ترامپ، در آخرین روزهای حیات خود، فاقد وزیران کلیدی در حوزه امنیتی است. هم اکنون وزارتخانه های دفاع، امنیت داخلی و دادگستری فاقد وزیر هستند و همچنین آمریکا، دادستان کل ندارد. تمامی این سمت های مهم هم اکنون توسط سرپرست ها اداره می شوند. از سوی دیگر، مقامات امنیتی برای کمک به تامین امنیت مراسم تحلیف ریاست جمهوری بایدن، 10 هزار سرباز گارد ملی را به واشنگتن دی سی، پایتخت آمریکا اعزام کرده اند. هواداران مسلح ترامپ نیز برای برگزاری تظاهرات در همه ایالت‌های آمریکا در سه روز منتهی به روز تحلیف برنامه ریزی کرده اند.همچنین ترامپ دیروز قبل از این‌که کاخ سفید را به مقصد تگزاس ترک کند، گفت : "ما هیچ خشونتی نمی خواهیم ، خشونت هرگز ، ما مطلقا خشونت نمی خواهیم."او البته سپس افزود که تلاش های دموکرات ها برای استیضاح وی "باعث عصبانیت و تنش فوق العاده ای" می شود. با این حال دور از انتظار خواهد بود که حتی در صورت برگزاری بدون مشکل مراسم تحلیف ریاست جمهوری، خطر اقدامات تروریستی در آمریکا طی هفته ها و ماه های آینده کاهش یابد.

تسلیح گارد ملی با سلاح های  مرگبار
پایگاه خبری میلیتاری دات‌کام هم که معمولا منعکس کننده فضای داخلی و اخبار نظامیان آمریکاست، گزارش داد، اعضای گارد ملی هوایی و زمینی آمریکا که در واشنگتن دی‌سی مستقر می شوند، طبق نظر فرماندهان به سلاح‌های مرگبار دسترسی خواهند داشت. به معنای دیگر، اسلحه همه سربازان گارد ملی مسلح به تیر جنگی است و یک اشتباه یا اتفاق ساده می‌تواند سبب کشته شدن افراد شود. 

هم اکنون، آمریکا یکی از ملتهب ترین و حساس ترین برهه های سیاسی - امنیتی خود را طی می کند. از یک سو، رئیس جمهوری مستقر و خیل کثیری از حامیان وی معتقدند که با تقلب، نتایج انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا دزدیده شده است و برای آن چه آنان «نجات کشور» می خوانند، تلاش می کنند و از سوی دیگر دموکرات های سرمست از پیروزی در انتخابات نوامبر سال گذشته، در تلاش هستند که عرصه سیاست و اجتماع را از ترامپ و ترامپی ها پاک سازی کنند و امکان بازگشت وی یا حامیانش به قدرت را با هر ابزاری از میان بردارند. در چنین شرایطی، دور از انتظار نخواهد بود که سرانجام، گروهی از ناراضیان داخلی، به خشونت متوسل شوند و اقدامات تروریستی را در آمریکا شدت بخشند. پیش از این نیز جامعه آمریکا هزینه سنگینی بابت فعالیت گروه های تروریستی داخلی پرداخت کرده بود.

در سال 1995، عده ای به خون‌خواهی کشته شدگان فرقه داویدیان در شهر واکوی تگزاس، ساختمان فدرال اوکلاهما سیتی را منفجر کردند و بیش از 180 تن را به کام مرگ فرستادند. آن حادثه تا پیش از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001، خونین ترین حادثه تروریستی آمریکا به شمار می آمد. حملات تروریستی به نیویورک و واشنگتن در سال 2001 از سوی گروه القاعده مستقر در افغانستان، توجه و توان دولت آمریکا را برای مبارزه با تروریسم به مدت دو دهه به خارج از مرزها معطوف ساخت. در این مدت، دولت آمریکا صدها میلیارد دلار برای مبارزه با آن چه «تروریسم بین الملل» می خواند، هزینه کرد و خون صدها هزار انسان از جمله چند هزار سرباز آمریکایی را در گوشه و کنار منطقه غرب آسیا بر زمین ریخت. آن تلاش ها گرچه از تکرار حادثه تروریستی 11 سپتامبر در آمریکا جلوگیری کرد،

با این حال موجب شد تا گروه های تروریستی داخلی در غفلت مقامات، رشد کنند. این گروه ها که مبارزه با طیف متنوعی از موضوعات را مد نظر دارند، حملات تروریستی متعددی را برنامه ریزی کرده و برخی از آنان را به مرحله اجرا درآورده اند. حمله به عبادتگاه ها و تیراندازی های کور، بخشی از این تلاش ها بوده است اما سازمان دهی و حمله به یکی از مهم ترین و درعین حال، ایمن ترین ساختمان های موجود در آمریکا در روز ششم ژانویه 2021 یعنی حمله به کنگره، اقدامی بود که آمریکایی ها و حتی جهانیان را در بهت و ناباوری فرو برد.

مقامات امنیتی اعلام کرده اند که در زمان حمله مهاجمان به ساختمان کنگره، حداقل دو بمب دست ساز یافته اند و یک خودروی حامل بمب در نزدیکی کنگره یافت شده است. همچنین گفته می شود در میان دستگیر شدگان، افرادی بودند که قصد داشتند با ورود به محل تشکیل جلسه مشترک کنگره، نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا را به قتل برسانند. البته نه بمب های دست ساز در کنگره منفجر   و نه به جان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا سوء قصدشد. با این حال، با توجه به عمق کینه و نفرتی که در جامعه آمریکا وجود دارد، اقدامات تروریستی در این کشور دور از انتظار نخواهد بود، به ویژه این که دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در سال های اخیر در کانون کشمکش های سیاسی - حزبی میان ترامپ و مخالفانش قرار داشته و از این بابت دچار لطمات زیادی شده اند. بدون ترمیم شرایط سیاسی - امنیتی در آمریکا، این کشور دوران تلخی از خشونت، ترور و ناامنی را پیش رو خواهد داشت.
امیرعلی ابوالفتح
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴