تاریخ انتشاردوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۴۶۹۹۷
لایحه استیضاح رئیس جمهور آمریکا آماده شد. وقت کُشی، تاکتیک جمهوری خواهان برای مقابله با استیضاح ترامپ در 11 روزمانده تا پایان ریاست جمهوری اوست
۰
plusresetminus
ترامپ در انتظار استیضاح 
به گزارش بلاغ، برای نخستین بار در تاریخ آمریکا، یک رئیس جمهور در آستانه دومین استیضاح در دوره ریاست جمهوری خود قرار گرفته است.در پی حمله هواداران «دونالد ترامپ» به کنگره در روز ششم ژانویه، دموکراتهای خشمگین، طرح استیضاح مجدد ترامپ را به جریان انداخته اند. در پیش نویس این طرح که احتمالا تا روز چهارشنبه در مجلس نمایندگان به رای گذاشته خواهد شد، چند اتهام سنگین متوجه رئیس جمهور آمریکا شده است.

این موارد عبارتند از: «تحریک به شورش»، «تشویق به اقدام غیرقانونی علیه ساختمان کنگره» و «تهدید علیه امنیت و موسسات دولتی آمریکا».هر یک از این اتهامات درصورت تایید در سنا، موجب برکناری ترامپ از سمت ریاست جمهوری و چه بسا زندانی شدن وی خواهد شد. «چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات سنا می گوید: «آن چه در پایتخت آمریکا اتفاق افتاد، شورشی علیه آمریکا بود که تحریک کننده آن ترامپ بود.

این رئیس جمهور نباید حتی یک روز بیشتر بر سر کار باشد.» با این حال، به نظر نمی رسد، جمهوری خواهان سنا که هنوز اکثریت این نهاد مهم را در اختیار دارند، حاضر شوند یک رئیس جمهور هم حزبی آنان برای دو بار در طول یک دوره چهار ساله ریاست جمهوری استیضاح، محاکمه و برکنار شود، به ویژه این که تا پایان ریاست جمهوری ترامپ فقط 11روز باقی مانده است. آنان درعین حال نگران هستند که ورود به فرایند محاکمه و برکناری رئیس جمهوری آمریکا در روزهای به شدت ملتهب و تنش آلود کنونی آمریکا، آشوب های جدیدی به راه اندازد.

میچ مک کانل،رهبر فعلی و جمهوری‌خواه اکثریت سنای آمریکا در نظر دارد، با ارجاع بررسی طرح استیضاح دونالد ترامپ   یک روز مانده به مراسم تحلیف جو بایدن، تاکتیک وقت‌کُشی در اجرای استیضاح رئیس‌جمهور کنونی آمریکا را در پیش گیرد.«لیندسی گراهام» سناتور جمهوری خواه، می گوید: «استیضاح ترامپ در کنگره در این شرایط، اختلاف و تفرقه را در کشور افزایش می دهد و نهاد ریاست جمهوری را تضعیف می کند.»  این سخنان پس از آن اعلام شد که گراهام هنگام عبور از ترمینال فرودگاهی در واشنگتن، از طرف حامیان ترامپ درمحل، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت تا جایی که سرانجام این سناتور جمهوری خواه سابقا حامی ترامپ، با اسکورت پلیس از میان جمعیت خشمگین خارج شد.

طرفداران ترامپ از گراهام خشمگین هستند که در جلسه روز چهارشنبه بعد از حمله معترضان به کنگره گفت: "«دیگر کافی است، جو بایدن رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده آمریکاست.» از این رو قابل انتظار است که شروع محاکمه احتمالی ترامپ در سنا تا چه اندازه به موقعیت سناتورهای جمهوری خواه نزد آن دسته از رای دهندگان آمریکایی که همچون ترامپ، انتخابات نوامبر 2020 را متقلبانه می دانند، لطمه می زند. با این حال، دموکراتها در تلاش هستند ترامپ را به شیوه ای تحقیر آمیز از کاخ سفید بیرون کنند؛ به ویژه این که وی خبر داد در مراسم تحلیف جو بایدن، رئیس جمهوری بعدی آمریکا شرکت نمیکند. ترامپ همچنین در آخرین توییتهایش   پیش از بسته شدن دایمی حسابهای توئیتری خویش، اشاراتی به تلاش برای رهبری 75 میلیون رای دهنده در انتخابات ریاست جمهوری داشته است. این اشارات، نگرانیهایی را در میان دموکراتها ایجاد کرده است که حداقل تا چهار سال آینده، دولت را در اختیار دارند و دو سال دیگر، با انتخابات میان دورهای کنگره مواجه خواهند بود. از این رو، ساکت و منزوی کردن ترامپ یکی از اصلی ترین اولویت های دموکرات ها طی ماههای آینده به شمار می آید، روندی که اگر با محاکمه در سنا و برکناری از مقام ریاست جمهوری نیز همراه باشد، برای دموکرات ها مطلوب تر خواهد بود.  
ابوالفتح
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴