تاریخ انتشارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۲
کد مطلب : ۴۴۲۱۸۵
برکناری "مارک اسپر"، رئیس پنتاگون توسط ترامپ ، در کنار مجموعه شرایط پیش آمده در آمریکا نگرانی‌ها درباره تجاوز خارجی و بروز خشونت داخلی را دوچندان کرده است.
۰
plusresetminus
تغییرات در وزارت دفاع آمریکا؛ تجاوز خارجی یا ارعاب داخلی
به گزارش بلاغ، به نوشته پولتیکو، تغییرات در پنتاگون پس از انتخابات اخیر در آمریکا، موجی از استعفا در پنتاگون به راه افتاده است. معاونت‌های سیاسی، اطلاعاتی و دفاعی وزیر دفاع استعفا کرده‌اند و به جای آنها وفاداران ترامپ گذاشته شدند.

"کریستوفر میلر" سرپرست وزارت دفاع آمریکا امور و وظایف مربوط به سیاستگذاری دفاعی را به «آنتونی تاتا» سپرده است.

اندرسون به دلیل اختلافاتش با دولت بر سر انتصاب متحدان ترامپ در وزارت خانه‌اش استعفا کرده است. پس از او جین استوارت، رئیس دفتر وزیر دفاع موقت کریس میلی برکنار شد و پس از آن جوزف کرنان، معاون وزیر دفاع در امور اطلاعات استعفای خود را تقدیم کرد.

دموکرات‌ها دولت ترامپ را به اقدام در جهت تضعیف امنیت ملی متهم کرده‌اند. «آدام اسمیت» رئیس کمیته سرویس‌های مسلح مجلس نمایندگان گفته است: "ارزیابی اینکه در چه سطح خطرناکی از عزل و نصب‌ها در وزارت دفاع قرار داریم سخت است آن هم در دوران انتقال قدرت. اگر این آغاز یک روند باشد و رئیس جمهور، خبرگان امنیت ملی را برای جایگزینی افراد وفادار به خود تغییر دهد، برای ۷۰ روز آتی در سطح بسیار بالایی از  خطر قرار می‌گیریم."

در زمینه تغییرات اخیر در پنتاگون، دو نظریه مطرح شد که اولی به احتمال تجاوز به یک کشور و یا انجام عملیاتی که بتواند ذهن شهروندان آمریکایی از انتخابات پر چالش داخلی را به موضوع مهم خارجی جلب کند، و دیگری، ارتباط به اقدام داخلی ترامپ در سرکوب مخالفان و جناح مقابل و برنده انتخابات است.

اما موضوع اول، نیویورک تایمز در خبری مدعی شد: مقام‌های پنتاگون از احتمال این که ترامپ عملیات نظامی علیه ایران انجام دهد، ابراز نگرانی کرده‌اند و احتمال انجام حمله نظامی علیه ایران در روزهای باقی مانده دولت فعلی را رد نکردند‌.
 
آنها مدعی شدند که ممکن است سرپرست جدید وزارت دفاع آمریکا نتواند در مقابل تصمیمات  ترامپ در این خصوص مقاومت کند.

تحت تاثیر فضاسازی انحرافی رسانه‌های آمریکایی، برخی از رسانه‌های جریان اصلاحات در کشورمان نیز با اشاره به این تغییرات، احتمال عملیات نظامی آمریکا علیه ایران را محتمل دانسته تا افکار عمومی آمریکا متوجه یک درگیری مهم خارجی ارتش این کشور با ایران شود و موضوع شکایت ترامپ از تخلفات انتخاباتی در دادگاه عالی این کشور، که اکثریت قضات آن از طرفداران ترامپ و جمهوری‌خواه هستند، در فضای قدرت‌نمایی ترامپ به نفع او رأی دهند.

ارزیابی بسیاری از صاحب‌نطران بر این است که پیام خارجی این تغییرات از سوی جریان ترامپیسم، انگیزه دادن به جریان داخلی بسیاری از کشورها و در رأس آنها، ایران است تا به بهانه پرهیز از دخالت نظامی و آغاز یک جنگ با آمریکا، تن به مذاکره و باج‌خواهی آمریکا دهند.

این کارشناسان ارشد، معتقدند آمریکا در شرائط بحران داخلی و خلاء قدرت در حاکمیت، بهیچوجه آمادگی ورود به یک جنگی که خاتمه دهنده‌اش خودش نخواهد بود و آمریکای کنونی، در ضعیف‌ترین وضعیت ممکن و ناپایداری و ذلیلانه قرار داد، را ندارد.

واقعیت این است که آمریکا در مقطع کنونی دارای شرائط خاص سیاسی است که اقتضاء شدید چنین دوره‌ای، پرهیز از هرگونه چالش خارجی است.

مشکل کنونی آمریکا، داخلی است و ارتباطی با خارج از این کشور ندارد تا بتوان با عوامل بیرونی، اوضاع داخلی آمریکا را مدیریت کرد. فلذا، ضمن اینکه ایران باید خود را برای بدترین و سخت‌ترین شرائط آماده نگه بدارد، که چنین نیز خواهد بود، نباید بلوف‌زنی و تغییراتی از جمله در پنتاگون را دستمایه رعب و وحشت و اتخاذ مواضع ضعیف قرار دهد و تحت تاثیر شانتاژ دولت لرزان و بی‌ثبات آمریکا قرار گیرد.

ژست تهاجمی که ببرکاغذی آمریکا در این اوضاع بهم‌ریخته خود به نمایش گذارده و سعی دارد در عملیات روانی، آن را به باور مخاطبان خود برساند، بسان وضعیت صدامی است که پس از هر شکست در مقابل سپاه اسلام، به فرماندهان شکست خورده خود ودال شجاعت می‌داد تا روحیه ارتش و ملت خود را بالا نکه بدارد و روحیه پیروزمندانه دشمنانش را خرد کند.

اما کاربست داخلی تغییرات در پنتاگون آنگونه که واشنگتن پست می‌نویسد که کودتا یک چیز است، اما جنگ داخلی چیز دیگر. ذکر این نکته اهمیت دارد که ۷۱ میلیون آمریکایی به ترامپ رای دادند و ۷۶ میلیون طرفدار جو بایدن بودند. نگرانی مضاعف آمریکائیان اینجاست که گسل‌های جنگ‌های داخلی ایالات متحده،  پیش از سال ۲۰۱۶ فعال شده است. واشنگتن امیدوار است که سیستم فدرالی بتواند با طرفداران مسلح، ترامپ را در نطفه خفه کند.

همانطور که واشنگتن پست توضیح داده است، معمولا جنگ‌های داخلی زمانی به وقوع می‌پیوندند که «کشور ضعیف باشد.» به عبارت دیگر، وقتی یک کشور هم‌زمان نرخ بالای فقر، فقدان اجرای قانون و قابلیت‌های ارتش برای کنترل شورش‌های مسلح را نداشته باشد، جنگ داخلی قابل وقوع است.

صاحب نظران چندان خوش‌بین نیستند که وقوع یک جنگ داخلی در افق دید نباشد. «ریچارد کریتنر» تاکید می‌کند که مسائل منجر به اولین جنگ داخلی در آمریکا از بسیاری جهات حل نشده است. حل و فصل چنین مسائلی به ندرت مسالمت‌آمیز انجام می‌شود. همچنین نیروهای متخاصم خارجی و دیگر نیروهایی هستند که در این انتخابات مداخله می‌کنند. تمام عناصر وقوع یک جنگ داخلی اکنون در آمریکا مهیاست.

بدین جهت، ترامپ با تغییرات در وزارت جنگ خود، می‌خواهد دست بالا را در اختیار بگیرد و دیگران را همچون 4سال اخیر بترساند تا چیزی را که می‌خواهد در سایه جنگ و وحشت بدست آورد و حال آنکه، همه شواهد دلالت بر ترس شدید ترامپ و حامیان تریلیاردها او از وقوع جنگ، اعم از خارجی و داخلی دارد، که کل منافع و وجودشان در لهیب چنین جنگ‌های به آتش کشیده می‌شود و نابودی‌شان را در پی خواهد داشت.
محمد فاطمی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما