تاریخ انتشاردوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۴
کد مطلب : ۴۳۹۸۷۵
بسیاری بر این باورند انتخابات کنونی آمریکا در تاریخ این کشور بی‌سابقه است و ممکن است مسیر آینده این کشور را نیز برای دهه‌ها تغییر دهد. ترامپ مدتهاست که بر طبل تقلب می‌کوبد و سیستم انتخاباتی کشورش را فاسدترین در جهان می‌نامد او بارها گفته است که حتماً پیروز انتخابات است و اگر شکست بخود حتماً تقلب شده است. نامزد دموکرات‌ها نیز پیروزی خود را حتمی می‌داند.
۰
plusresetminus
چرایی خطر جنگ داخلی در آمریکا بمناسبت انتخابات
به گزارش بلاغ، در تاریخ 3 نوامبر(13 آبان) قرار است عجیب‌ترین و پرحاشیه‌ترین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار شود. انتخابات پیش‌رو در شرایطی برگزار می‌شود که جامعه آمریکا به شدت دو قطبی شده است. هر دو نامزد(جو بایدن و دونالد ترامپ) درباره پیروزی خود و شکست رقیب، ابراز اطمینان کرده‌اند. هر دو صراحتاً گفته‌اند که تنها در صورتی شکست خواهند خورد که تقلب شود. ترامپ هزاران نفر از طرفداران افراطی خود را برای نظارت بر انتخابات و جلوگیری از بروز تقلب بسیج کرده است. بسیاری از سیاه‌پوستان و رنگین‌پوستان به دلیل ترس از بروز آشوب و ناآرامی در روزهای پس از انتخابات و برای حفظ جان خود از حملات نژادپرستانه، مسلح شده‌اند. بسیاری از کارشناسان، اندیشکده‌ها و رسانه‌های مطرح طی ماه‌های گذشته با توجه به تشدید تنش‌ها و حضور صدها گروه شبه‌نظامی مسلح، که بیشترشان نیز طرفدار ترامپ هستند، نسبت به خطر بروز جنگ داخلی در آمریکا هشدار داده‌اند. گزارش پیش رو احتمال این سناریو و نقش گروه‌های شبه‌نظامی داخلی آمریکا در تحقق احتمالی این سناریو را بررسی می‌کند.

اوضاع بحرانی سیاست داخلی
 در تاریخ 3 نوامبر سال جاری میلادی (۱۳ آبان ۱۳۹۹) انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا برگزار خواهد شد. این انتخابات پنجاه و نهمین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است. انتخابات پیش رو در شرایط بسیار حساسی برگزار می‌شود.

در داخل آمریکا کرونا این کشور را به بحرانی عمیق فرو برده است و آمار و ارقامی که رسانه‌های آمریکا در این زمینه منتشر می‌کنند به وضوح از عمیق‌تر شدن این بحران حکایت دارد. تا کنون نزدیک به 9 میلیون نفر در آمریکا به کرونا مبتلا و بیش از 230 هزار نفر نیز فوت کرده‌اند. بر اساس گزارش‌ها بحران اقتصادی کنونی آمریکا در طول 90 سال گذشته و از زمان بحران اقتصادی 1929 به این سو بی‌سابقه بوده است. «سی‌بی‌اس نیوز» به نقل از وزارت خزانه‌داری آمریکا نوشته است : «کسری بودجه آمریکا در ۱۱ ماه ابتدایی سال مالی کنونی به رکورد تاریخی ۳ تریلیون دلار رسیده است.این حجم از کسری بودجه ناشی از هزینه‌کردهای عظیم دولت آمریکا برای کاهش تأثیرات منفی رکود اقتصادی تحت تأثیر کرونا است. این رکود اقتصادی میلیون‌ها شغل را در آمریکا از بین برده است.

کسری بودجه کنونی حدود ۲ برابر رکود ۱۱ ماهه قبلی شد. رکورد قبلی ۱.۷ میلیارد دلار کسری بودجه در ۱۱ ماه ابتدای سال مالی ۲۰۰۹ بود. در آن زمان دولت حجم بزرگی از پول را برای بیرون آوردن اقتصاد آمریکا از بحران مالی ۲۰۰۸ به کار گرفت». طبق اطلاعات دفتر پژوهش‌های اقتصادی آمریکا، تولید ناخالص داخلی که شاخص فعالیت اقتصادی در این کشور است، 32.9 درصد کاهش یافته است و این رقم از 1974 تا کنون یعنی از زمان آغاز فعالیت دفتر پژوهش‌های اقتصادی بی‌سابقه بوده است.

"نانسی پلوسی" رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا هشدار داده است که «مردم در سراسر آمریکا گرسنه و بیکارند» کرونا نزدیک به 60 میلیون آمریکایی را بیکار کرده و داده‌های آماری نشان می‌دهد هر هفته به طور متوسط 800 هزار نفر به تعداد بیکاران آمریکایی که به خاطر شرایط کرونا شغل خود را از دست می‌دهند افزوده می‌شود. به گفته هیلاری کلینتون نرخ بیکاری در این کشور به سه برابر رسیده است. «برنی سندرز» سناتور مشهور آمریکایی با بیان اینکه «اقتصاد آمریکا در حال غش کردن است» گفته «30 میلیون کارگر آمریکایی قادر نیستند مزایای بیکاری خود را تمدید کنند».

آمارهای رسمی وزارت کشاورزی آمریکا نشان می‌دهد بیش از ۴۱میلیون آمریکایی ــ یک‌هشتم شهروندان این کشور ــ دچار عدم‌امنیت غذایی شده‌اند. تحقیقات بخش نظرسنجی از خانوارها در اداره آمار آمریکا نیز نشان می‌دهد نزدیک به 14 میلیون کودک آمریکایی به دلیل مشکلات مالی خانوارها اغلب غذای کافی نخورده‌اند. نتایج نظرسنجی موسسه آمریکایی «مادران با کودکان جوان» هم نشان می‌دهد که ۱۷.۴ درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کرده‌اند فرزندانشان از زمان شیوع همه‌گیری کرونا به دلیل ناتوانی مالی آنها دچار سوءتغذیه شده‌اند. یک تحقیق دیگر نشان می‌دهد، همه‌گیری کرونا باعث دو برابر شدن ناامنی غذایی در آمریکا شده است. ۴۰ درصد خانوارهایی که در این مدت به بانک‌های غذا مراجعه کرده‌اند اولین بارشان بوده است.

همزمان منابع رسمی در آمریکا می‌گویند، بحران کرونا باعث شده، میلیون‌ها نفر در این کشور با خطر بی‌خانمانی مواجه شوند. کرونا میلیون‌ها آمریکایی را که قادر نیستند اجاره خانه‌های خود را بپردازند بی‌خانمان کرده است. پایگاه اینترنتی «بیزینس اینسایدر» در این زمینه گزارش داده است که، با پایان اجرای طرحی از سوی دولت فدرال آمریکا مبنی بر «ممنوعیت بیرون راندن مستأجران از خانه‌های خود در دوران کرونا»، ۲۸ میلیون نفر در این کشور بی‌خانمان خواهند شد. پایگاه اینترنتی آمریکایی «بلومبرگ» نیز در گزارشی نوشته بود 22 میلیون و ۶۰۰ هزار خانواده ماه ژوئیه (تیر ماه ) امید چندانی نداشتند بتوانند کرایه‌خانه ماه آینده خود را بپردازند. سی‌ان‌ان نیز در گزارش خود وضعیت را «وخیم تر» اعلام کرده و نوشته، احتمالاً تا پایان سال جاری میلادی40 میلیون نفر از مردم آمریکا بی‌خانمان خواهند شد. سی ان ان در ادامه هشدار داده اگر «شرایط تغییر نکند ممکن است آمریکا با شدیدترین بحران مسکن در تاریخ خود روبرو شود».

بسیاری از کارشناسان در آمریکا معتقدند ادامه این شرایط اسف‌بار اقتصادی از یک سو و ادامه اعتراضات گسترده ضدنژادپرستی ساختاری در سراسر آمریکا که در تاریخ این کشور بی‌سابقه است وضعیت را به گونه‌ای رقم زده که شانس ترامپ برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را بسیار ضعیف کرده است. اکثر نظرسنجی‌های معتبر انجام شده تا لحظه تنظیم این گزارش نشان می‌دهد که ترامپ از رقیب دموکرات خود عقب افتاده و شانسی برای پیروزی مجدد ندارد. بر اساس گزارش‌ها شرایط بایدن در نظرسنجی‌ها بسیار بهتر از رقیب خود است و این شرایط برای کاندیدای حزب دموکرات برای پیروزی از دهه 1930 تا کنون بی‌سابقه بوده است. هر چند باید اذعان کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 میلادی نیز نظرسنجی‌ها از پیروزی قاطع هیلاری کلینتون خبر می‌دادند اما نتیجه به گونه دیگری رقم خورد، لذا نمی‌توان اعتبار بالایی برای نظرسنجی‌ها قائل شد.

خطر وقوع جنگ داخلی
انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا تحت شرایط بسیار ویژه‌ای انجام می‌شود. کشور وارد شدیدترین رکود اقتصادی شده است، میلیون‌ها نفر بیکار شده‌اند. هر روز در خیابان‌ها بین پلیس، سیاهان و گروه‌های راست افراطی درگیری رخ می‌دهد. پرچم آمریکا روزی نیست که از سوی معترضان به آتش کشیده نشود، خشونت‌های مسلحانه و فروش اسلحه بیش از 100 درصد در آمریکا افزایش پیدا کرده است. فضای سیاسی آمریکا نیز در آستانه انتخابات به شدت دو قطبی شده است. بسیاری از کارشناسان و رسانه‌ها در توصیف وضعیت کنونی از ورود آمریکا به آستانه جنگ داخلی سخن می‌گویند. این روزها کلید واژه جنگ داخلی درباره تحولات کنونی آمریکا بسیار به کار برده می‌شود.

شاید در نگاه اول ادعا شود که این رسانه‌های داخلی ایران هستند که این موضوع را مطرح می‌کنند اما این یک واقعیت غیر قابل انکار می‌باشد که این خود رسانه‌ها و اندیشکده‌های معتبر داخلی آمریکا و مقامات پنتاگون هستند که نسبت به احتمال آشوب، شورش و جنگ داخلی در این کشور و در فردای روز برگزاری انتخابات سخن می‌گویند. رئیس‌پلیس فدرال آمریکا گفته است «نگران خشونت‌های مسلحانه پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور است». مقامات ارشد پنتاگون نیز گفته‌اند نگرانند در صورت ایجاد ناآرامی‌های داخلی بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری، ترامپ ارتش را برای سرکوب وارد خیابان‌ها کند.

ژنرال «مارک الکساندر میلی» رئیس‌ستاد مشترک، در نامه‌ای كه چندی پیش به كنگره ارسال كرد موضع پنتاگون را به وضوح بیان کرد و اعلام داشت که «ارتش آمریكا مصمم است نقشی در حل و فصل اختلافات و مناقشات انتخاباتی نداشته باشد». اما کارشناسان معتقدند ترامپ برای استقرار افسران نظامی در خیابان‌های آمریکا به منظور تقویت موقعیت خود در میان نتایج اختلاف برانگیز انتخابات به «قانون شورش» متوسل خواهد شد. قانون شورش یک قانون فدرال است که رئیس‌جمهور آمریکا را قادر می‌سازد نیروهای گارد ملی فدرال و ارتش آمریکا را در شرایط خاص مانند سرکوب بی‌نظمی و شورش در داخل شهرها مستقر کند.

«رُزا بروکس» یک مقام اسبق پنتاگون در دولت اوباما نیز با هشدار در این زمینه گفته است:«این وضعیت واقعا ترسناک است. بسیاری از ناظران و تحلیلگران بین‌المللی مدت هاست هشدار می‌دهند که وضعیت کنونی آمریکا، شباهت زیادی به کشور‌هایی دارد که دچار انشقاق اجتماعی و در نهایت درگیری‌های خونین شده‌اند. ما نباید اجازه دهیم که آمریکا دچار زوال و سقوط شود». سوزان رایس مشاور امنیت ملی اسبق کاخ سفید نیز در مصاحبه‌ای گفته است :« وضعیتی که هم‌اکنون آمریکا در آن قرار گرفته، وضعیت مرگ و زندگی است». ان بی‌سی نیوز نیز نوشته است: «روسای پلیس آمریکا در روز انتخابات با تهدیدات جدی از سوی مردان مسلّح مواجه خواهند بود».

«توماس فریدمن»، تحلیلگر برجسته آمریکایی و ستون‌نویس روزنامه نیویورک‌تایمز نیز طی ماه‌های گذشته چندین بار هشدار داده «چشم انداز برگزاری یک انتخابات آزاد و منصفانه و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در این کشور به شدت زیر سؤال رفته و انتخابات آتی ممکن است به جنگ داخلی در آمریکا منجر شود»فریدمن در نیویورک تایمز می‌نویسد: «اگر نیمی از مردم آمریکا تصور کنند که آراء آنها به خاطر تضعیف عمدی سرویس پستی آمریکا از سوی این دولت، شمارش نخواهد شد و نیم دیگر مردم هم به این نتیجه برسند که آراء پستی در حمایت از بایدن، کلاهبرداری و تقلبی است، در نتیجه با یک انتخابات مخدوش روبه‌رو خواهیم شد. این بار دیگر مانند رقابت بین بوش و ال گور نیست که دادگاه عالی آمریکا اختلافات را حل و فصل کند، این اتفاقات به معنای پایان دموکراسی آمریکایی خواهد بود. شاید این رویدادها، بذر یک جنگ داخلی دیگر در آمریکا را بکارد. تهدید واقعاً جدی است».

«شورای روابط خارجی » آمریکا نیز با انتشار گزارش مشابهی هشدار داده خطر جنگ داخلی بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر(13 آبان) «بسیار جدی» است. این شورا در گزارش خود در این باره می‌نویسد: :« تهدید اخلال در انتخابات آمریکا و دامن زدن به ناآرامی‌های پس از آن بسیار واقعی است. در زمانی که قطبی گرایی سیاسی عمیقی در آمریکا وجود دارد؛ نتیجه انتخابات امسال به طور قطع باعث ایجاد نگرانی شدیدی می‌شود.  آیا اکنون تهدید جدی‌تر از ماه‌های پیش است؟ پاسخ این سؤال مثبت است.

با گذشت هفت ماه از تعطیلی و قرنطینه مرتبط با همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر آمریکا به همراه برگزاری حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ مورد اعتراضی که از زمان کشته شدن جورج فلوید در سراسر این کشور برگزار شد، این طور به نظر می‌رسد. هرچند اکثر این اعتراضات مسالمت‌آمیز بوده است، تنش‌ها و مواضع سیاسی قطبی در سطحی افزایش یافته که شاید از دهه ۱۹۶۰ مشاهده نشده است یک مقام مجری قانون فدرال اخیرا اعلام کرد اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری آمریکا به طور فعالانه‌ای در حال برنامه‌ریزی برای احتمالات مرتبط با خشونت در مراکز اخذ رأی هستند. در عین حال، مشخص نیست که ده‌ها هزار تن از اعضای هیئت انتخابات محلی و آژانس‌ها و ادارات مجری قانون در سطح ایالتی، محلی و قبیله‌ای در صورت حضور افراد مسلح در مراکز اخذ رأی برای تهدید یا ایجاد رعب و وحشت، چه خواهند کرد. مشخص نیست چگونه این گروه‌های تندرو واکنش نشان خواهند داد اگر اعلام نتیجه انتخابات به تأخیر بیفتد یا اینکه در ارتباط با آن مناقشاتی وجود داشته باشد یا اگر رئیس‌جمهور مجدداً انتخاب نشود. به طور خلاصه باید گفت این یک انتخابات ملی و برخلاف انتخاباتی است که آمریکایی‌ها در طول زندگی خود تجربه کرده‌اند».

 گزارشگر پایگاه خبری آتلانتیک نیز با هشدار درباره خطر وقع جنگ داخلی در آمریکا می‌نویسد : دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بار‌ها و بار‌ها گفته که اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا شکست بخورد، کل انتخابات را نامشروع و توام با تقلب خواهد دانست. با توجه به مواضع ترامپ در این رابطه و گره زدن مشروعیت انتخابات در آمریکا به پیروزی‌اش در آن، انتظار می‌رود که دوره پس از برگزاری انتخابات در این کشور، یکی از چالش برانگیزترین دوره‌ها در کل تاریخ آمریکا باشد. در راستای صحبت‌ها و سخنان جنجالی ترامپ در مورد انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، بسیاری از هواداران وی تاکید کرده‌اند که آماده‌اند اهداف و منافع وی را با تمام قوا در خیابان‌های این کشور دنبال کرده و به پیش برند. امری که می‌تواند بر چالشی بودن وضعیت انتخابات پیش رو، بیش از پیش بیفزاید.در جریان یکی از راهپیمایی‌های هواداران ترامپ در آمریکا، من از یکی از آنها پرسیدم که آیا طرفداران ترامپ در صورت پیروزی بایدن، صرفاً دست به برگزاری راهپیمایی و تظاهرات خواهند زد یا خیر؟ وی در پاسخ گفت: ما بیشتر از این‌ها انجام خواهیم داد. ما کشورمان را بازپس خواهیم گرفت.

ترامپ هیچ کار‌اشتباهی انجام نمی‌دهد و همه باید از او حمایت کنند. در برهه فعلی ما شاهد افزایش تاریخی میزان خرید اسلحه در جامعه آمریکا هستیم. ما همچنین با بدترین شرایط قطبی‌گرایی سیاسی در تاریخ آمریکا نیز مواجه هستیم. آمریکا در شرایط فعلی چیزی بیش از یک بشکه باروت است. این شرایط به معنای واقعی کلمه نگران‌کننده هستند» نویسنده گزارش آتلانتیک اضافه می‌کند: « بر اثر تحریکات ترامپ، امکان دارد هواداران دو آتیشه وی، اقدامات تنش زا را به مثابه حرکاتی میهن‌پرستانه در نظر گیرند و عملا جو و فضای ناامنی را در این کشور راه بیندازند. بسیاری هشدار داده‌اند که امکان دارد آنها بخواهند حتی تجمعات و گردهمایی‌های طرفداران بایدن را هدف قرار داده و با تنش آفرینی اینگونه وانمود کنند که اگر بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا پیروز شود، آمریکا به سمت ناامنی خواهد رفت. ترامپ کاری کرده که طرفدارانش واقعا ایمان دارند که اگر وی شکست بخورد، فقط و فقط یک اقدام غیرقانونی نظیر تقلب، باعث و بانی آن بوده است.اخیرا یکی از طرفداران دو آتیشه ترامپ به من گفت: اگر ترامپ شکست بخورد، در آمریکا انقلاب خواهد شد. بایدن هیچ شانسی الا انجام تقلب جهت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا ندارد. انقلاب آتی، آخرین انقلابی خواهد بود که به معنای واقعی کلمه در آمریکا اتفاق خواهد افتاد».

300 گروه شبه‌نظامی مسلح
احتمال وقوع جنگ داخلی در آمریکا در صورتی که ترامپ انتخابات را ببازد آن طور که رسانه‌ها و کارشناسان برجسته آمریکایی می‌گویند بسیار جدی است. نکته بسیار مهمی که در این میان وجود دارد و نگرانی بسیاری را در آمریکا برانگیخته است، به پایگاه اجتماعی گروه‌های طرفدار ترامپ مربوط می‌شود. رئیس‌جمهور آمریکادر بین گروه‌های نژادپرست و به شدت مسلح آمریکا پایگاه اجتماعی بسیار گسترده‌ای دارد و آنها نیز ظاهراً پذیرفته‌اند که ترامپ قطعاً پیروز انتخابات سوم نوامبر(13 آبان) خواهد بود و اگر در این انتخابات بایدن برنده شود قطعاً تقلبی صورت گرفته است.

ترامپ بار‌ها تاکید کرده در صورتی که احساس کند در انتخابات تقلب شده حاضر به پذیرش نتایج آن نخواهد بود. رئیس‌جمهور آمریکا و جمهوری‌خواهان به علت احتمال تقلب انتخاباتی دموکرات‌ها، قصد دارند در روز رأی‌گیری سراسری (۱۳ آبان) هزاران نفر از شبه‌نظامیان هوادار خود را برای صیانت از آرا به شعب اخذ رأی اعزام کنند. این افراد تلاش می‌کنند تا شواهدی مبنی بر تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور کشف و مستندسازی کنند.این افراد تصاویر و ویدئو‌هایی را جمع‌آوری خواهند کرد که جمهوری‌خواهان بتوانند از آنها در راستای تایید ادعای ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات استفاده کنند. از سوی دیگر دموکرات‌ها نگرانند ترامپ در صورت شکست در انتخابات حاضر به پذیرش انتقال مسالمت‌آمیز قدرت نباشد.

 اندیشکده «شورای روابط خارجی» در گزارشی با‌اشاره به این نگرانی می‌نویسد « جای تعجب نیست که برخی از پرشورترین حامیان رئیس‌جمهور آمریکا و همچنین شبه‌نظامیان به شدت مسلح از جمله «حافظان سوگند خورده» متعهد شده‌اند در صورت شکست ترامپ در انتخابات به خشونت متوسل شوند. باید پتانسیل خشونت را بسیار جدی گرفت. طبق یک تخمین، حدود 300 گروه مختلف شبه‌نظامی وجود دارد که شاید در حدود 15 تا 20 هزار عضو مسلح دارند و اغلب از نظر نظامی در هر ایالت آموزش دیده و فعال هستند». هنوز انتخابات شروع نشده شماری از شبه‌نظامیان مسلح طرفدار ترامپ قصد داشتند در میشیگان فرماندار این ایالت را بدزدند. میشیگان یکی از ایالت‌های صحنه نبرد در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکاست و در ماه‌های اخیر، دونالد ترامپ، حملات لفظی تندی را علیه «گریچن ویتمر»، فرماندار دموکرات انجام داده بود. گزارش‌های اف‌بی‌آی نشان می‌دهد افراد بازداشت‌شده از طرفداران ترامپ بود‌ه‌اند. به همین دلیل «ویتمر» در واکنش به خبر خنثی‌سازی طرح ربودن خود، ترامپ را به دلیل دامن زدن به افراط‌گرایی سیاسی، در این طرح همدست دانست.به گفته «دانا نِسل»، دادستان میشیگان شبه‌نظامیان بازداشت‌شده که قصد ربودن فرماندار میشیگان را داشتند متهم هستند که برای شروع جنگ داخلی در آمریکا برنامه داشتند.

در صورت شکست ترامپ در انتخابات بازوهای وی برای برهم زدن بازی و شروع یک جنگ مسلحانه یا جنگ داخلی احتمالی گروه‌های شبه‌نظامی مسلح هستند. بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی «گروه شبه‌نظامی پسران مغرور» از جمله گروه‌هایی هستند که از ظرفیت شروع یک جنگ داخلی در آمریکا برخوردار هستند. دونالد ترامپ در نخستین مناظره با «جو بایدن»، رقیب دموکراتش، در پاسخ به این سؤال مجری که آیا حاضر هستید همین جا و امشب گروه‌های شبه‌نظامی معتقد به برتری نژاد سفید را محکوم کنید، خطاب به این گروه افراطی گفت:«پسران مغرور عقب بکشید و منتظر باشید».

این موضع دوپهلوی ترامپ درباره افراط گرایان، با انتقاد بسیاری از رسانه‌ها و نخبگان آمریکایی روبرو شد و این سؤال را در اذهان بوجود آورد که مفهوم این جمله ترامپ چه می‌تواند باشد و منظور او از «منتظر باشید» دقیقا چیست؟ با این حال واکنش «پسران مغرور» در فضای مجازی آمریکا به نحوی بود که گویا رمز عملیات را از فرمانده خود دریافت کرده‌اند و راهبرد آنها برای انتخابات ۲۰۲۰ مشخص شده است. آنها حتی این جمله ترامپ «پسران مغرور عقب بکشید و منتظر باشید» را روی پرچم نمادین خود هک کردند.

گروه پسران مغرور را سال ۲۰۱۶ «گوین مکیننس»، تحلیلگر سیاسی و از اعضای هیئت تحریریه مجله «وایس» بنیانگذاری کرد. اعضای این گروه را مردان افراطی و نژادپرستی تشکیل داده‌اند که اغلب آنها افکار برتری‌نژادی و سفیدبرترپندارانه دارند. مرکز حقوقی «فقر در جنوب» نهاد متخصص نظارت بر جریان‌های افراطی می‌گوید اعضای این گروه، همانطور که از نام آن بر می‌آید، همگی مذکر هستند و خود را به‌عنوان ناسیونالیست‌های افراطی غربی معرفی می‌کنند. این گروه افراطی در سال 2017 اعتراضاتی را با عنوان «اتحاد راست گرایان» برگزار کرد که در «شارلوتسویل» و «واشنگتن» به خشونت کشیده شد و به تازگی نیز علیه معترضان به نژادپرستی فعال شده و با صف‌کشی در برابر اعتراضات ضدنژادپرستی این گونه تظاهرات را به خشونت می‌کشاند و در تلاش است تا از برگزاری اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا جلوگیری کند.

گروه «بوگالو بویز» دیگر گروه افراطی و به شدت مسلح در جامعه آمریکاست. آنها به دنبال سرنگونی نظام سیاسی آمریکا هستند. اسم این گروه بعد از قتل «جورج فلوید» به دست یک افسر سفیدپوست در آمریکا بر سر زبان‌ها افتاد. ششم ژوئن(شنبه 17 خرداد98) ، یک گروهبان نیروی هوایی به نام «استیون کاریلو» به اتهام قتل دو افسر پلیس در جریان اعتراضات ضدنژادپرستی در واکنش به قتل «جورج فلوید» بازداشت شد. براساس کیفرخواست دادستانی در مورد جرایم او، «کاریلو » متأثر از جنبش «بوگالو بویز» از روی عمد مأموران اجرای قانون را با خشونت مورد هدف قرار داده بود.

«کاریلو»، تنها نظامی آمریکایی نیست که به این جنبش راست افراطی وابستگی دارد. پیش از او نیز سه نظامی وابسته به این جنبش که قصد داشتند با استفاده از اعتراضات نژادپرستی، انفجاراتی را در مرکز لاس وگاس ترتیب بدهند؛ دستگیر شده بودند. اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا درباره این جنبش و اهداف آن می‌نویسد: « مسئله‌ای که بیش از پیش سبب نگرانی می‌شود درخوست‌های آشکار برای انقلاب و ایجاد فتنه توسط گروه به اصطلاح «بوگالو بویز» است. این افراد افراطی فعالانه در تلاش برای آغاز یک جنگ داخلی در آمریکا هستند.
بین ماه‌های فوریه و آوریل(بهمن و اسفند98) امسال، فعالیت این گروه‌ها در فیس‌بوک ۶۰ درصد افزایش داشته است».

 نام این گروه از یک فیلم آمریکایی پخش شده در سال 1984 گرفته شده: «رقص بریک 2: برق بوگالو». آن فیلم از خاطرها رفت اما اصطلاح «برق بوگالو» به یک اصطلاح اینترنتی تبدیل شد که به جنگ داخلی دوم آمریکا‌اشاره می‌کند. این اصطلاح اکنون به یک نماد خاص سفیدپوستان افراطی تبدیل شده است که علاقه جدی به درگیری مسلحانه با دولت فدرال دارند و با مالکیت بر اسلحه خود را از سایر گروه‌ها متمایز می‌کند. اگرچه هزاران نفر از اعضای این جنبش در صدها صفحه فیس‌بوک عضویت دارند اما در جریان اعتراضات اخیر آنها به خیابان‌ها نیز آمدند و به نمایش قدرت خود پرداختند.

«بوگالو بویز» یک جنبش یا حرکت یکپارچه نیست که بتوان به صورت مشخص باورها و اعتقادات آنان را برشمرد. به صورت کلی از این اصطلاح برای توصیف افراط‌گرایانی که دستیابی به اهداف خود را تنها از طریق یک جنگ میسر می‌دانند، استفاده می‌شود. در میان این افراط‌گرایان، محبوب‌ترین و جدی‌ترین گروه، کسانی‌اند که معتقدند باید علیه دولت استبدادی آمریکا قیام کرد. از نظر آنان دولت فدرال آمریکا، حقوق و آزادی‌های بشر را نابود کرده است. علت حضور آنان در جنبش علیه نژادپرستی موافقت آنان با حقوق سیاهان نیست، بلکه ستون فقرات این جنبش را افراط‌گرایان سفیدپوست تشکیل می‌دهد. آنها صرفاً در اینکه به دولت مرکزی و پلیس اعتراض کنند، با سیاهان همراه می‌شوند.

با وجودی که شورای روابط خارجی آمریکا تعداد گروه‌های شبه‌نظامی مسلح در آمریکا را 300 گروه ذکر می‌کند اما تحقیقات «مرکز مطالعات فقر در جنوب» نشان می‌دهد که این گروه‌ها از سال 1995 رشد قارچ گونه داشته‌اند و از 809 گروه به حداقل 1360 گروه تا سال 2012 رسیده‌اند. بعد از 2016 و روی کار آمدن ترامپ به توجه به اینکه گروه‌های راست افراطی در آمریکا جان تازه‌ای گرفتند بسیار منطقی است که تعداد این گروه‌ها نیز افزایش پیدا کرده باشد لذا اگر آمارهای سال‌های اخیر را نیز اضافه کنیم به رقمی بسیار بیشتر از 1360 گروه خواهیم رسید. نژادپرستانِ سفیدبرترپندار سابقه طولانی در کشتار وآشوب داخلی در آمریکا دارند.

از مهم‌ترین اهداف این گروه‌های افراطی، حذف اقلیت‌ها و تلاش برای  پاکسازی نژادی در آمریکاست.در جریان اعتراضات مردمیِ ضد نژادپرستی ساختاری در آمریکا، گروه‌های نژادپرستِ افراطی به خصوص گروه پسران مغرور در مقابل مردم آمریکا قرار داشتند و حتی چندین  معترض را به قتل رساندند. در حال حاضر به گفته مقامات ارشد اطلاعاتی و امنیتی در آمریکا، گروه‌های نژادپرست و دست‌راستی‌های افراطی همچون گروه پسران مغرور یا برخی از گروه‌های افراطی دیگر، جدی‌ترین و عمده‌ترین تهدیدات امنیتی این کشور به شمار می‌آیند. شبکه «سی‌ان‌ان» نیز چندی پیش بخش‌های غیرمحرمانه یک گزارش داخلی وزارت امنیت داخلی آمریکا را منتشر کرد که در آن نوشته شده است: «سفیدبرترپنداران همچنان مهلک‌ترین تهدید در ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ خواهند بود».

نکته بسیار مهمی که در این میان وجود دارد این است که تنها گروه‌های شبه‌نظامی راست افراطی طرفدار ترامپ نیستند که ممکن است آتش جنگ داخلی را پس از انتخابات کلید بزنند؛ بلکه بر اساس گزارش‌ها جامعه سیاهان آمریکا نیز طی ماه‌های گذشته و به خصوص پس از قتل وحشیانه «جورج فلوید» دست به اسلحه شده‌اند. آنها به شدت نگران این مسئله هستند که در هرج و مرج احتمالی پس از انتخابات گروه‌های مسلح راست افراطی بخواهند انتقام شکست ترامپ را از آنها بگیرند.

روزنامه روسی«گازیتا رو » دراین باره می‌نویسد:« شهروندان آفریقایی الاصل آمریکا در ماههای اخیر به خاطر سرکوب وحشیانه تظاهرات ضد نژادپرستی توسط پلیس، به طور گسترده اقدام به خرید سلاح کرده‌اند». این روزنامه به نقل از «فیلیپ اسمیت» رئیس‌انجمن آفریقا -آمریکای دارندگان سلاح نوشت: «شمار ‌اشخاصی که امسال به این انجمن پیوستند به 30 هزار نفر رسید در حالیکه در گذشته این رقم سالانه فقط دو هزار نفر بود. دیگر آن زمان گذشت که شهروندان آفریقایی الاصل آمریکا در انتظار منجی باشند، آنان از این پس منجی خودشان هستند». همچنین بر اساس نتایج یک پژوهش، فروش سلاح‌های آمریکایی در نیمه نخست سال جاری میلادی به نسبت 95 درصد، و فروش مهمات به نسبت 139 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. گروه‌های مسلح سیاه‌پوست اعلام کرده‌اند که هر زمان لازم باشد، برای حفاظت از سیاه‌پوستان دست به اسلحه خواهند برد.

نتیجه گیری
بسیاری بر این باورند انتخابات کنونی آمریکا در تاریخ این کشور بی‌سابقه است و ممکن است مسیر آینده این کشور را نیز برای دهه‌ها تغییر دهد. ترامپ مدتهاست که بر طبل تقلب می‌کوبد و سیستم انتخاباتی کشورش را فاسدترین در جهان می‌نامد او بارها گفته است که حتماً پیروز انتخابات است و اگر شکست بخود حتماً تقلب شده است. نامزد دموکرات‌ها نیز پیروزی خود را حتمی می‌داند.

در شرایطی که دو قطبی سیاسی در کشور به شدت تشدید شده است. هزاران راست افراطی نژادپرست و البته مسلح طرفدار ترامپ نیز وارد میدان شده‌اند تا مانع تقلب احتمالی از سوی طرفداران «جوی خواب آلو» و «هیلاری حقه باز»  شوند. اکثر این شبه‌نظامیان مسلح سابقه شرارت و آشوب‌های مسلحانه را در پرونده خود دارند.

برخی از این گروه‌ها صراحتاً گفته‌اند اگر ترامپ ببازد در کشور انقلاب می‌شود و این آخرین انقلاب خواهد بود. ترامپ در اولین مناظره تلویزیونی خود با بایدن به یکی از این گروه‌ها پیام داده«کنار بایستید و منتظر باشید» آنها نیز اسلحه بر دوش منتظر هستند. اگر نتیجه انتخابات پیروزی ترامپ و شکست بایدن باشد شاید همه چیز به خوبی و خوشی تمام شود اما اگر ترامپ شکست بخورد شاید دیوان عالی این کشور نتواند مسئله را از طریق رسمی و قانونی حل و فصل نماید و در نهایت اردوکشی خیابانی نتیجه این دوره از انتخابات را تعیین کند. بسیاری از رسانه‌ها و اندیشکده‌های آمریکایی درباره این احتمال هشدار داده‌اند. باید منتظر بود و دید کشوری که خود را الگوی جهانی دموکراسی می‌داند چگونه با این چالش روبه رو خواهد شد.
سید محمد امین‌آبادی​​​​​​​
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲