کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اربعین و زندگی حسینی

16 مهر 1399 ساعت 0:00

حسینی شدن مستلزم شناخت شخصیت و اندیشه و روش زندگی امام حسین( ع) و تلاش برای قرینه سازی و پیاده کردن الگو در زندگی خود است، در غیر این صورت، وقت‌گذاری بدون نتیجه و نرسیدن به سرمنزل مقصود خواهد بود.


به گزارش بلاغ، تاریخ، مبارزی عزتمندتر و محبوب‌تر از حسین ابن علی علیهماالسلام را سراغ ندارد که پس از گذشت ۱۴۰۰ سال، محبتش در دل انسان‌های آزاده و مبارز همچنان مشتعل و فروزان و الهام بخش باشد.
برجستگی قیام امام حسین( ع) در این است که همه انسان‌ها صرفنظر از رنگ و نژاد و ملیت و فراتر از زمان و مکان، به این شهید جاودان احترام می‌گذارند و برای خود پیروی از او را توفیق بزرگ و لیاقت ارجمند می‌دانند و در آرزوی بدست آوردن افتخار تبعیت از اویند.
اعجاز مظلومیت و حکمت ناشناخته مستتر بر حرکت امام حسین(ع) بگونه ایست که حتی قاتلان او در کوتاه زمان پس از ارتکاب آن فاجعه بی نظیر، به ندامت افتاده و بر جنایت بزرگ خود اشک می‌ریختند و بر حقانیت شهید و مقتول خود اعتراف کردند.
 
حیرت نسل‌ها در جهاد اباعبدالله الحسین(ع) در این است که تاکنون پس از ۱۴قرن از شهادت او و یارانش، هیچ انسان حتی عنود و مغرض پیدا نشد که بر انگیزه‌ها و اهداف الهی و انسانی این برگزیده خداوند کوچک‌ترین تردید و خدشه‌ای وارد آورد.
به تائید همه مورخان، نمی‌توان هیچ قیام و نهضتی در تاریخ را سراغ آورد و آدرس داد که بمانند عاشورا، اثربخش، تحول آفرین، شفاف و ذلالین در رسواسازی ستمگران و دین ستیزان، الگوی مبارزه با پلیدان و ایثار در مسیر الی الله و پذیرش هر پیامدی حتی دردناکترین آن باشد.
 
قیام و شهادت سیدالشهدا از آن جهت که نجات دهنده‌ی بشریت از بن‌بست حاکمیت کفر و ظلم و رهایی جهان اسلام از دو آفت و بیماری دهشتناک جهل و گمراهی بود، لذا عشق‌ورزی به آستان رفیع ابرمردی که منجی اسلام و مسلمین از تحریف و دگرگونی دین الهی بود، نه بر شیعیان و تمام مسلمانان جهان که بر همه بشریت در طول اعصار و ازمنه، فرض و واجب است. لذا حسین‌بن‌علی (علیهما‌السّلام) نواده و فرزند رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) حق بزرگی بر گردن تمام مسلمین جهان و انسا‌ن‌های آزاده تاریخ  دارد،  چه آن‌که جریان حیات در کالبد اسلام مرهون خون پاک سیدالشهداست که در رگ‌های آن دوانیده شده است.

حضور انواع اقوام، ملل، ادیان و فَرَق مختلف اسلامی در زیارت سیدالشهدا مخصوصاً زیارت اربعین نشان‌دهنده‌ی این حق‌شناسی حق‌جویان جهان از زنده نگه‌داشتن پاک‌ترین معنای عشق‌ورزی یعنی اسلام عزیز است. فوائد و اثرات مثبت زیارت اباعبدالله الحسین (علیه‌السّلام) آن‌قدر فراوان است که شیخ جلیل القدر «ابن قولویه» در کتاب شریف «کامل‌الزیارات» فصول متعددی را مختص به زیارت سیدالشهدا قرار داده است. یکی از غُرر احادیث در این باب که دلالت بر کثرت ثواب و اجلال و بزرگداشت این زیارت دارد، روایت شریفی از امام رضا (علیه‌السّلام) است که فرمودند: هرکس قبر اباعبدالله را در شطّ فرات زیارت کند مانند کسی است که خدا را مافوق عرشش زیارت کرده است.

زیارت اباعبدالله الحسین(ع) در روز اربعین یکی از علامت‌های مؤمنان برشمرده می‌شود و اهل‌بیت(ع) در این زمینه توصیه‌های ویژه‌ای بیان کردند. حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای در دیدار موکب‌داران عراقی در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ فرمودند: "اربعین جهانی شد و جهانی‌تر هم خواهد شد؛ این خون حسین‌بن‌علی است که بعد از ۱۴۰۰ سال دارد می‌جوشد و روزبه‌روز تازه‌تر می‌شود، روزبه‌روز زنده‌تر می‌شود؛ این همان پیام عاشورا است که از حلقوم اباعبدالله و حلقوم زینب کبریٰ (سلام‌ الله ‌علیهما) در نهایت غربت و تنهایی صادر شد و امروز فضای عالم را فرا گرفته است و فرا می‌گیرد."

و اما امسال در شرائط کرونایی، که همه معادلات جهانی و حتی سبک زندگی جهانیان به تاثیر از این ویروس فعال، تغییر کرده و نوع برنامه‌ریزی‌ها را متناسب با همزیستی محتاطانه خود، متحول کرده، هرچند نیاز بشریت به ارتباط خالصانه و صادقانه با خالق هستی و ذوات مقدسی که نزد خداوند دارای جایگاه و مقربت ویژه‌ای هستند، را جدی‌تر و حیاتی‌تر ساخته، اما از اقتضائات دروان کرونایی، ملاحظه شرائط و ضوابطی است که سفر و تجمع را برای محدودسازی فعالیت این ویروس خطرناک ممنوع نموده است.
بدین جهت، در وضعیت پرخطر کرونایی کنونی، برای آنکه از صواب زیارت اربعین محروم نشویم، توجه‌مان را معطوف فرمایش امام جعفر صادق(ع) در ذیل می‌نمائیم.

جاماندگان زیارت اربعین، به این دستور امام صادق عمل کنند
 و اما وظیفه کسانی که در روز اربعین، نمی توانند امام حسین را در کربلا و در کنار مرقد شریف ایشان، زیارت کنند، چیست؟ امام صادق، دراین باره، چنین، می فرمایند:
 
يا سَديرُ، تَزورُ قَبرَ الحُسَينِ عليه السلام في كُلِّ يَومٍ؟ قُلتُ: جُعِلتُ فِداكَ! لا، قالَ: فَما أجفاكُم! قالَ: فَتَزورونَهُ في كُلِّ جُمعَةٍ؟ قُلتُ: لا. قالَ: فَتَزورونَهُ في كُلِّ شَهرٍ؟ قُلتُ: لا. قالَ: فَتَزورونَهُ في كُلِّ سَنَةٍ؟ قُلتُ: قَد يَكونُ ذلِكَ. قالَ: يا سَديرُ، ما أجفاكُم لِلحُسَينِ عليه السلام! أما عَلِمتَ أنَّ للّهِ عَزَّ وجَلَّ ألفَي ألفِ مَلَكٍ شُعثٍ غُبرٍ يَبكونَ ويَزورونَ لا يَفتُرونَ، وما عَلَيكَ يا سَديرُ أن تَزورَ قَبرَ الحُسَينِ عليه السلام في كُلِّ جُمعَةٍ خَمسَ مَرّاتٍ وفي كُلِّ يَومٍ مَرَّةً؟ قُلتُ: جُعِلتُ فِداكَ! إنَّ بَينَنا وبَينَهُ فَراسِخَ كَثيرَةً. فَقالَ لي: اصعَد فَوقَ سَطحِكَ، ثُمَّ تَلتَفِتُ يَمنَةً ويَسرَةً، ثُمَّ تَرفَعُ رَأسَكَ إلَى السَّماءِ، ثُمَّ انحو نَحوَ القَبرِ، وتَقولُ: السَّلامُ عَلَيكَ يا أبا عَبدِ اللّهِ، السَّلامُ عَلَيكَ ورَحمَةُ اللّهِ وبَرَكاتُهُ، تُكتَبُ لَكَ زَورَةٌ، وَالزَّورَةُ حُجَّةٌ وعُمرَةٌ. قالَ سَديرٌ: فَرُبَّما فَعَلتُ فِي الشَّهرِ أكثَرَ مِن عِشرينَ مَرَّةً. (کلینی، الکافی، ج 4، ص 589)
 «اى سَدير! قبر حسين عليه السلام را در هر روز، زيارت مى‏كنى؟». گفتم: فدايت شوم، نه! فرمود: «چه قدر جفاكاريد!». فرمود: «او را هفته‌‏اى يك بار، زيارت مى‏‌كنيد؟». گفتم: نه. فرمود: «در هر ماه، چه طور؟». گفتم: نه.
 فرمود: «در هر سال، چه؟». گفتم: گاه، چنين مى‏‌شود. فرمود: «اى سَدير! چه قدر به حسين عليه السلام جفا مى‏‌كنيد! آيا نمى‌‏دانى كه خداى عزوجل، دو هزار هزار فرشته پريشان غبارآلود دارد كه مى‏‌گِريند و زيارت مى‏‌كنند و خسته نمى‏‌شوند. چه مى‏‌شود اى سَدير كه قبر حسين عليه السلام را در هر هفته، پنج بار و در هر روز، يك بار، زيارت كنى؟». گفتم: فدايت شوم! ميان ما و او فرسنگ‏ها راه است. امام عليه السلام به من فرمود: «به بالاى بام خانه‌‏ات برو. سپس به راست و چپ، توجّه كن و آن گاه، سرت را به سوى آسمان، بالا ببر و به سوى قبر حسين عليه السلام رو كن و بگو:" السَّلامُ عَلَيكَ يا أبا عَبدِ اللّهِ، السَّلامُ عَلَيكَ و رَحمَةُ اللّهِ و بَرَكاتُهُ : سلام بر تو، اى اباعبداللّه! سلام و رحمت و بركات خدا بر تو باد!". برايت، يك زيارت نوشته مى‏شود و زيارت، [معادل‏] يك حج و عمره است». [پس از آن،] گاه در يك ماه، بيش از بيست بار، آن را به انجام مى‏‌رساندم.

رهبر معظّم انقلاب حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای، در سخنان خود در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس با اشاره به در پیش بودن اربعین حسینی علیه‌السلام، گفتند: رفتن به راهپیمایی اربعین فقط متوقف به صلاحدید مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا است. اگر گفتند نه، که تا الان گفته‌اند نه؛ همه باید تابع و تسلیم باشند.

ایشان افزودند: اینکه بلند شویم برویم لب مرز که اظهار ارادت کنیم، نه، از داخل خانه ابراز ارادت کنیم. روز اربعین همه بینشینند در منازل و دو سه زیارت مهم که وارد است را با توجه بخوانند و نزد امام حسین(ع) شکوه کنند و بگویند که ما دلمان می‌خواست بیاییم ولی نشد، تا ایشان نظری بکنند.
محمداسماعیل امام‌زاده


کد مطلب: 438952

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/note/438952/اربعین-زندگی-حسینی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com