تاریخ انتشاردوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۷
کد مطلب : ۴۳۷۳۹۴
یکی از مهمترین خلأهای دنیای معاصر معنویت، عقلانیت و مقاومت است و این سه می‌تواند برای جامعه جهانی دستمایه‌ای باشد تا از زندگی امام سجاد علیه السلام بتوانند برای رفع مشکلات جامعه الگو بگیرند.
۰
plusresetminus
امام سجاد(ع)، حلال مشکلات کنونی جهان

به گزارش بلاغ، یکی از مهمترین خلأهای دنیای معاصر معنویت، عقلانیت و مقاومت است و این سه می‌تواند برای جامعه جهانی دستمایه‌ای باشد تا از زندگی امام سجاد علیه السلام بتوانند برای رفع مشکلات جامعه الگو بگیرند.

رابطه معنویت و عقلانیت و بازتعریفی که باید از معنویت داشته باشیم میتواند برای رفع خلأ معنویت مورد استفاده قرار گیرد. معنویت به معنی اهل معنا بودن است و بر اساس لغت‌نامه دهخدا، واژه معنوی به معنای حقیقی، باطنی و روحانی بودن است و هیچ منافاتی با عقلانیت ندارد ولی در نوع نگاه غرب معنویت در تقابل با عقلانیت است.

 در بسیاری از جوامع معنویت را به عنوان یک امر اخروی نگاه می‌کنند. معنویت فلسفه حیات و فلسفه بعثت است و عصاره معارف دینی در این واژه نورانی تبلور پیدا کرده درحالی که برخی تصور می‌کنند معنویت فقط مربوط به عمل به شریعت است و عمل به ظواهر شریعت برای این مفهوم کفایت می‌کند.

با نگاه به سخن امام سجاد علیه السلام که می‌فرمایند ۳۰ هزار نفر پدرم را در کربلا محاصره کردند و از ریختن خون پدرم قصد تقرب به خدا را داشتند برداشت می‌شود که تنها باور به خدا نمی‌تواند انسان را معنوی کند زیرا لشکر عمر سعد تنها به ظاهر معنوی بودند و با زبان به خدا ایمان داشتند و در باطن به دنبال راحتی دنیای خود بودند.

معنویت به عنوان اصلی‌ترین عنصر دین داری محسوب می‌شود، در مکتب امام سجاد علیه‌السلام معنوی بودن منظومه‌ای است که هم در ابعاد معرفتی و هم در ابعاد اخلاقی و رفتاری انسان متبلور می‌شود.

 اگر عقلانیت در کنار معنویت قرار نگیرد ما نمی‌توانیم تفسیر روشن و درستی از مسأله معنویت داشته باشیم، دعای ۵۱ صحیفه سجادیه گویای این است که نوع نگاه امام سجاد علیه‌السلام به مسأله معنویت، عقلانی است و ما باید این اندیشه را به عنوان یک اندیشه دینی به جهان عرضه کنیم.
شهادت آن امام مظلوم، که تبلور صبر حسینی و بنیانگذار سبک جدید مبارزه نیایشی است، بر امام عصر(عج)، نائب امام زمان مقام معظم رهبری و همه شیعیان و محبان آن حضرت تسلیت و تعزیت باد. با دعا برای زیارت مضجع شریف آن امام همام را رفع کلیه موانع.
حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی زاده  
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما