کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عرفه،قشنگ‌ترین فصل وصل

9 مرداد 1399 ساعت 9:47

انسان وقتی از نیستان خود جدا افتاد، دچار افسردگی، پوچی و لهیدگی درونی می‌شود. عرفه، فصلی نوین و نقطه عطفی برای اتصال به منبع و مرجع اصلی برای هویت‌یابی و معنادارشدن زندگی است.


به گزارش بلاغ، هر فرصتی که پیش آید برای تفکر و اندیشیدن پیرامون چرایی حضور انسان در زمین و سرانجام پایان زندگی این جهانی، همچنین افق عاقبت این آمدن و رفتن به این جهان، بسیار مغتنم و مقطع طلایی برای بازتولید افکار و رفتار است.

زیست انسانی در این جهان، نیازمند فلسفه‌ای اقناعی است تا برخورداری از عقل و تفکر در تعیین سبک زندگی به انسان ویژگی و توجیه برتری او نسبت به سایر موجودات را بدهد؛ چراکه انسان تنها موجود انتخاب‌گر و دارای اراده برای گزینش هدایت یا ضلالت، روشنایی یا ظلمت است.

فرود و فرازهای زندگی، گسست‌ها و پیوندهایی را بوجود می‌آورد که بسیاری از آنها در زندگی انسانی نقش منفی را ایفاء کرده و مانع دست‌یابی انسان به اهداف متعالی می‌شوند.

لحظه‌های طلایی برای بازنگری و تصحیح راه و اصلاح خود هر وقت روز و سال حاصل نمی‌آید مگر آنکه کسانی از صدیقین و مردان الهی نشانی این لحطه‌ها و مکان‌ها را به ما بدهند.
در تعالیم ادیان، اعتقاد به خالق و سفیران و پیامبران الهی، رسیدن به نشانی این لحظه‌ها و مکان‌های طلایی را می‌توان بسهولت بدست آورد.

اسلام به‌عنوان آخرین و کامل‌ترین دین الهی، قطعاتی از زمان و مکان را برای ایجاد تحول مبتنی بر تفکر معرفی کرده که شب‌های قدر و روز عرفه بر تارک این نشانی‌ها می‌درخشند. روز عرفه، مجال استثنایی است که در روایات معصومین، به شدت مورد تاکید و تصریح قرار گرفته و از آن به عنوان فرصتی بی‌بدیل، که دعا و خواسته‌ها در آن بدون استثناء اگر از روز معرفت و عمق باور و اعتماد انجام شد، مورد اجابت قرار می‌گیرد، یاد شده است.

این روز داستان جذاب و خواندنی دارد. وجه تسمیه آن به ندامت توام با شناخت حضرت آدم در زمان مشخص (نهم ذی‌الحجه) و مکان در صحرای عرفات برمی‌گردد.بخش مهم آن، زمان ذکرشده است که پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه، بندگان خود را از آتش جهنم آزاد نمی‌کند». باز هم نقل است از رسول خدا(ص) پرسیدند:‌ چه کسی از اهل عرفات، گناهش از همه بزرگ‌تر است؟ حضرت فرمود: «کسی که عرفات را درک کرده باشد و گمان کند خداوند او را نیامرزیده است».

روایت است که امام سجاد (ع) در روز عرفه صدای سائلی را شنید که از مردم سئوال می کرد، حضرت به او فرمود:«وای بر تو! آیا در مثل چنین روزی از غیر خدا سئوال می‌کنی و حال آنکه در این روز برای بچه‌هایی که در شکم مادرانند، امید سعادت و خوشبختی می‌رود.»

روز عرفه در واقع آغاز اعمال حجاج در حج تمتع است و برای اینکه همگی از فضیلت‌ها و پاداش این دعا و نیایش بهر‌مند شوند انجام اعمال روز عرفه و قرائت دعای خاصه این روز به صورت دسته جمعی در مساجد و حسینیه‌ها قرائت می‌شود.

معروف است که عصر روز عرفه : عصر عشق شيعه است ، شيعه دين بسيار با محبت و با عشقي است ، شيعه غروب عشق دارد كه عرفه است ، صبح عشق دارد كه صبح نيمه شعبان است. شب عشق دارد كه شبهاي قدر است. پس عرفه عصر عشق شيعه است .

اعمال و دعاهایی در آن وارد شده که با مراجعه به مفاتیح‌الجنان می‌توان به سهولت به آن دسترسی یافت.
فاطمه علوی


 


کد مطلب: 433245

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/note/433245/عرفه-قشنگ-ترین-فصل-وصل

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com