تاریخ انتشارپنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
کد مطلب : ۴۳۳۲۴۵
انسان وقتی از نیستان خود جدا افتاد، دچار افسردگی، پوچی و لهیدگی درونی می‌شود. عرفه، فصلی نوین و نقطه عطفی برای اتصال به منبع و مرجع اصلی برای هویت‌یابی و معنادارشدن زندگی است.
۱
plusresetminus
عرفه،قشنگ‌ترین فصل وصل
به گزارش بلاغ، هر فرصتی که پیش آید برای تفکر و اندیشیدن پیرامون چرایی حضور انسان در زمین و سرانجام پایان زندگی این جهانی، همچنین افق عاقبت این آمدن و رفتن به این جهان، بسیار مغتنم و مقطع طلایی برای بازتولید افکار و رفتار است.

زیست انسانی در این جهان، نیازمند فلسفه‌ای اقناعی است تا برخورداری از عقل و تفکر در تعیین سبک زندگی به انسان ویژگی و توجیه برتری او نسبت به سایر موجودات را بدهد؛ چراکه انسان تنها موجود انتخاب‌گر و دارای اراده برای گزینش هدایت یا ضلالت، روشنایی یا ظلمت است.

فرود و فرازهای زندگی، گسست‌ها و پیوندهایی را بوجود می‌آورد که بسیاری از آنها در زندگی انسانی نقش منفی را ایفاء کرده و مانع دست‌یابی انسان به اهداف متعالی می‌شوند.

لحظه‌های طلایی برای بازنگری و تصحیح راه و اصلاح خود هر وقت روز و سال حاصل نمی‌آید مگر آنکه کسانی از صدیقین و مردان الهی نشانی این لحطه‌ها و مکان‌ها را به ما بدهند.
در تعالیم ادیان، اعتقاد به خالق و سفیران و پیامبران الهی، رسیدن به نشانی این لحظه‌ها و مکان‌های طلایی را می‌توان بسهولت بدست آورد.

اسلام به‌عنوان آخرین و کامل‌ترین دین الهی، قطعاتی از زمان و مکان را برای ایجاد تحول مبتنی بر تفکر معرفی کرده که شب‌های قدر و روز عرفه بر تارک این نشانی‌ها می‌درخشند. روز عرفه، مجال استثنایی است که در روایات معصومین، به شدت مورد تاکید و تصریح قرار گرفته و از آن به عنوان فرصتی بی‌بدیل، که دعا و خواسته‌ها در آن بدون استثناء اگر از روز معرفت و عمق باور و اعتماد انجام شد، مورد اجابت قرار می‌گیرد، یاد شده است.

این روز داستان جذاب و خواندنی دارد. وجه تسمیه آن به ندامت توام با شناخت حضرت آدم در زمان مشخص (نهم ذی‌الحجه) و مکان در صحرای عرفات برمی‌گردد.بخش مهم آن، زمان ذکرشده است که پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه، بندگان خود را از آتش جهنم آزاد نمی‌کند». باز هم نقل است از رسول خدا(ص) پرسیدند:‌ چه کسی از اهل عرفات، گناهش از همه بزرگ‌تر است؟ حضرت فرمود: «کسی که عرفات را درک کرده باشد و گمان کند خداوند او را نیامرزیده است».

روایت است که امام سجاد (ع) در روز عرفه صدای سائلی را شنید که از مردم سئوال می کرد، حضرت به او فرمود:«وای بر تو! آیا در مثل چنین روزی از غیر خدا سئوال می‌کنی و حال آنکه در این روز برای بچه‌هایی که در شکم مادرانند، امید سعادت و خوشبختی می‌رود.»

روز عرفه در واقع آغاز اعمال حجاج در حج تمتع است و برای اینکه همگی از فضیلت‌ها و پاداش این دعا و نیایش بهر‌مند شوند انجام اعمال روز عرفه و قرائت دعای خاصه این روز به صورت دسته جمعی در مساجد و حسینیه‌ها قرائت می‌شود.

معروف است که عصر روز عرفه : عصر عشق شيعه است ، شيعه دين بسيار با محبت و با عشقي است ، شيعه غروب عشق دارد كه عرفه است ، صبح عشق دارد كه صبح نيمه شعبان است. شب عشق دارد كه شبهاي قدر است. پس عرفه عصر عشق شيعه است .

اعمال و دعاهایی در آن وارد شده که با مراجعه به مفاتیح‌الجنان می‌توان به سهولت به آن دسترسی یافت.
فاطمه علوی


 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴