تاریخ انتشارجمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰
کد مطلب : ۴۳۱۳۳۲
در این نظام مردم در همه تصمیم گیری‌ها و انتخاب‌های مسئولین نقش واقعی و حقیقی دارند، آنها ارگان نظام یعنی قوه مقننه و مجریه را مستقیم و ولی فقیه را غیر مستقیم تعیین و به‌عبارتی انتخاب می‌کنند.
۰
plusresetminus
مردم، انقلاب اسلامی، ولایت فقیه
به گزارش بلاغ، بی‌مناسبت نیست در سالگشت تاسیس مجلس خبرگان رهبری، مروری بر اهمیت آن داشته باشیم.
 
در انواع حکومت‌های موجود در جهان مثل؛ جمهوری، پادشاهی و سلطنتی، امپراتوری، دمکراتیک، موروثی و نظامی که هر کدام در اداره کشور باز به انواع مختلف مثل؛ ریاستی، پارلمانی و امثالهم تقسیم می‌گردند، در این میان امام خمینی (ره)، پس از پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری او، حکومت جمهوری اسلامی با دو ویژه گی مهم را در ایران تاسیس نمودند؛ ویژگی اول، رجوع به آرای مردم و ویژگی دوم، حکومت ولایت فقیه؛ این دو شاخصه مهم، نظام  جدیدی از حکمرانی را به دنیا معرفی کرده است.
 
در این نظام مردم در همه تصمیم گیری‌ها و انتخاب‌های مسئولین نقش واقعی و حقیقی دارند، آنها ارگان نظام یعنی قوه مقننه و مجریه را مستقیم و ولی فقیه را غیر مستقیم تعیین و به‌عبارتی انتخاب می‌کنند.
 
قبل ازشرح انتخاب ولی فقیه توسط مردم، به اصل ولایت فقیه، کوتاه سخنی به میان می‌آوریم، ولایت فقیه را تقریبا همه مجتهدین معاصر و موخر قبول دارند، اما در وسعت حوزه اختیارات آن اختلاف است.
 
امام خمینی (ره) معتقد بودند اصولا اسلام دین زندگی است و برای اداره زندگی (دنیا و آخرت ) انسان‌ها برنامه دارد و این برنامه اداره مردم اجرائی نمی‌شود مگر به ایجاد حکومت، مثل جهاد و دفاع، جنگ و صلح، عدلیه و عدالت، جمع مالیات و زکات، اداره انفال، اجراء حدود و ده‌ها مورد دیگر.
 
ولی فقیه باید در میان فقه‌های دیگر، حائز ویژگی‌های مهم، سخت و سنگینی باشد، از جمله؛ عادل، عالم و آگاه به مسائل روز کشور و جهان، بی‌رغبت به دنیا، شجاع، مردمی و امثالهم.
 
یافتن فقیه‌ای با چنین شرایط سخت و دشوار برای عموم مردم در مرحله اول مشکل به نظر می‌رسید، بنا براین می‌بایست راهکاری برای این امر پیدا می‌شد، در قانون اساسی ما اصل یکصد و هفتم، راه و شیوه انتخاب ولی فقیه را به عهده مجلسی به نام؛ [[ مجلس خبرگان رهبری گذاشته است. ]]
 
این مجلس که اعضاء آن خود باید درصد بالائی از خصوصیات رهبری را داشته باشند، مانند؛ اجتهاد، عدالت، آگاه به زمان، شجاع و غیره،  توسط مردم اعضا آن انتخاب می‌گردد، تا دو وظیفه مهم را برعهده بگیرند، اول انتخاب رهبری و دوم نظارت بر انجام وظایف رهبری.
 
در احصاء ویژگی ولی فقیه به این نتیجه می‌رسیم که در هیچکدام از رهبران دنیا برای رسیدن به ریاست چنین شرایطی در نظر گرفته نشده است.
 
در تجربه ما، پس از رحلت امام خمینی (ره)، نمایندگان مردم در مجلس خبرگان در کمال آزادی و درایت با بحث و بررسی جامع به فردی خاص با اکثریت آرا رسیدند، البته این فرد عزیز کسی جز امام خامنه‌ای نبود.
 
کشور ما در دولت‌های مختلف پس از رحلت امام (ره)، مشکلات زیادی را تجربه کرده است، که اگر وجود ولی فقیه نبود ملت دچار مصیبت‌های فراوانی می‌شدند، رهبری ولی امر مسلمین بارها کشور را از لبه پرتگاه ناشی از انتخاب‌های اشتباه مردم در انتخاب ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس نجات داد.
 
هدایت رهبری در بخش دانش و فناوری کشور ما را در مواردی در ردیف کشورهای پیشرفته جهان قرار داده است، ما با رهبری ولایت فقیه، دارای بالاترین سطح امنیت و یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان در بخش نظامی و دفاعی هستیم.
 
ولی فقیه، حافظ منافع و حقوق ملت است و چه خوب فرمود امام راحل ما؛" پشتیبان ولایت فقیه باشید تا آسیبی به کشورتان نرسد." انشااله با رهبری‌های امام خامنه‌ای به حکومت امام زمان عج برسیم.
 
علی اکبر عباسی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰