تاریخ انتشاردوشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۵
کد مطلب : ۴۲۱۴۱۶
در گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس آمده است که حسین فریدون(برادر رئیس‌جمهور) برای پذیرش در مقطع دکترا، چندین تخلف داشته است و در یک قلم، در کارنامه خود دست برده است.
۰
plusresetminus
تفاوت دست‌بردن در شناسنامه با کارنامه دکترا
به گزارش بلاغ، گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره پذیرش و نحوه جذب حسین فریدون دستیار ویژه روحانی در دولت یازدهم برای مقطع دکتری، در نشست علنی دیروز (دوشنبه) قرائت شد.
براساس این گزارش، جمع زیادی از نمایندگان مجلس خواستار اِعمال ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس برای این گزارش شده‌اند که طبق این ماده، تخلفات و متن کامل گزارش برای بررسی‌های بیشتر به قوه‌قضائیه ارسال می‌شود.

در بخشی از این گزارش آمده است:« آقای حسین فریدون متولد ۱۳۳۶ داوطلب آزمون دکتری نیمه‌متمرکز سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲ به شماره داوطلبی ۲۸۹۹۵۲ در کدرشته امتحانی ۲۱۱۷ مجموعه «علوم سیاسی در کلیه گرایش‌ها» شرکت کرده است.  نامبرده در مرحله تکمیل ظرفیت برای نوبت دوم (شبانه) دانشگاه گیلان در رشته روابط بین‌الملل (با در نظر گرفتن شرایط ۳۰ درصد جانبازی و با سهمیه ۲ ایثارگران) برای طی مراحل مصاحبه معرفی شده است. علیرغم اعلام دانشگاه گیلان مبنی بر کان‌لم‌یکن تلقی شدن پذیرش و ثبت‌نام در صورت عدم مراجعه برای مصاحبه شفاهی، ایشان برای شرکت در مصاحبه، در دانشگاه گیلان حاضر نمی‌شوند.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده است:« نامبرده پس از عدم ثبت‌نام در دانشگاه گیلان، طی درخواستی از سازمان سنجش پذیرش کشور، خواستار معرفی به دانشگاه شهید بهشتی برای شرکت در آزمون اختصاصی پردیس خودگردان این دانشگاه و برای تحصیل در رشته روابط بین‌الملل در مقطع دکتری می‌شود.

در ادامه گزارش تصریح شده است: سازمان سنجش آموزش کشور در تاریخ 1393/1/31 طی نامه‌ای به صورت محرمانه - مستقیم، خطاب به رئیس‌وقت دانشگاه شهید بهشتی آقای محمد مهدی طهرانچی، ضمن‌اشاره به درخواست آقای حسین فریدون برای ثبت‌نام در پردیس دانشگاه شهید بهشتی و اعلام معدل کارشناسی با نمره 38/17 و کارشناسی ارشد با معدل 75/17، اعلام می‌دارد که «استفاده از نمره آزمون دکتری سال ۱۳۹۲ برای پذیرش نامبرده با رعایت سایر ضوابط  و شرایط آن دانشگاه شهید بهشتی اعلام می‌کند: لطفاً این نامه به صورت محرمانه به گروه فرستاده شده و در صورت مثبت بودن نامبرده جهت مصاحبه، به اطلاع جناب آقای دکتر فریدون جهت هماهنگی برسد». (منظور از دکتر فریدون در این یادداشت آقای عبدالحسین فریدون مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مدیرکل دفتر وزارتی است).»

عدم تطابق معدل اعلام شده با معدل واقعی
در گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی آمده است:« لازم به ذکر است، معدل کارشناسی اعلام شده از سوی سازمان با معدل واقعی تطابق ندارد و مطابق دانش‌نامه صادره از سوی دانشگاه آزاد اسلامی در تاریخ 1373/5/30 معدل ایشان با گذراندن تعداد ۱۴۷ واحد درسی با میانگین کل 33/13 بوده است. سازمان سنجش دلیل این امر را خوداظهاری آقای حسین فریدون هنگام اعلام معدل کارشناسی در سامانه سازمان اعلام کرده و وظیفه کنترل صحت اطلاعات پس از قبولی را مطابق دستورالعمل‌ها بر عهده دانشگاه شهید بهشتی می‌داند».

در تاریخ 1393/2/16 مدیر وقت گروه طی یادداشتی اعلام می‌دارد که «آزمون کتبی و شفاهی پردیس انجام شده و اسامی برگزیدگان نیز اعلام شده است و در این شرایط راه معقول و مقبولی برای این پذیرش، مقدور و متصور نیست. (ضمناً) شاید افراد زیادی باشند که شرایط ایشان را داشته باشند پس اولی است که سازمان چنین امکانی را برای همه فراهم نماید. همچنین در سطر آخر (نامه سازمان سنجش کشور) قید شده است: با رعایت سایر ضوابط و شرایط آن دانشگاه. بر اساس همین جمله چون شرایط دانشگاه، آزمون کتبی و شفاهی بوده، بنابراین درخواست مذکور با آن شرایط تطابق ندارد»

کمیته تحصیلات تکمیلی گروه علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی در تاریخ 1393/2/27 تشکیل جلسه داده و طی مصوبه خود که به امضای اعضای گروه رسیده است و در تاریخ 1393/2/31به رئیس‌وقت دانشکده ارسال شده است. اعلام می‌دارد: «با توجه به آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی و علمی و اعلام نتایج نهایی نوبت دوم ۹۳-۱۳۹۲ دکتری روابط بین‌الملل پردیس دانشگاهی، در این مرحله امکان هیچ‌گونه تجدیدنظر در نتایج اعلام شده ندارد و لذا پذیرش درخواست ایشان در این دوره امکانپذیر نمی‌باشد. بدیهی است ایشان می‌توانند در نوبت بعدی آزمون این رشته شرکت نماید».

در نهایت پس از طی مراتب اداری در تاریخ 1393/6/25 رئیس‌وقت دانشگاه شهید بهشتی در نامه‌ای خطاب به معاون وقت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اعلام می‌کند:« با توجه به نظر رئیس‌محترم دانشکده و بلامانع بودن ثبت‌نام ایشان از نظر دانشکده در پردیس ثبت‌نام به عمل آید». این دستور و در این تاریخ به این معناست که داوطلب در آزمون تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲ شرکت کرده لکن پذیرش و ثبت‌نام او برای سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ صورت گرفته است.

نامبرده پس از ثبت‌نام در دانشگاه با حضور در دفتر اسناد رسمی شماره ۳۶ تهران متعهد می‌شود:«از ‌اشتغال به هر گونه کار در دستگاه‌ها، شرکت‌ها، مؤسسات و مراکز مختلف اعم از خصوصی، دولتی و عمومی خودداری نموده و صرفاً به امر تحصیل‌اشتغال داشته باشد».

تخلفات متعدد حسین فریدون
در پایان گزارش آمده است: کمیسیون آموزش و تحقیقات با بررسی تمام مستندات قابل دسترسی و استماع اظهارات مسئولان ذیربط اعلام می‌دارد در موضوع ارجاعی درخصوص «پذیرش و نحوه جذب آقای حسین فریدون برای تحصیل در مقطع دکتری»، بروز تخلفات و رعایت شئونات قانونی در موارد ذیل واقع شده و کمیسیون در صورت رأی مثبت نمایندگان، خواستار ارسال پرونده به قوه قضائیه و مرجع ذیصلاح اداری است:
1. اظهار معدل غیرواقعی برای دوره کارشناسی حین ثبت‌نام توسط آقای حسین فریدون
۲. تخلف از مفاد تعهد کتبی و محضری ثبت شده به شماره ۱۹۲۵۰۶ مورخ 1394/12/12 مبنی بر عدم‌ اشتغال به هرگونه کار در دستگاه‌ها، شرکت‌ها، مؤسسات و مراکز مختلف اعم از خصوصی، دولتی و عمومی توسط آقای حسین فریدون.
۳. عدم رعایت دستورالعمل‌ها و ضوابط قانونی توسط «دانشگاه شهید بهشتی» در مطابقت اطلاعات اظهار شده توسط داوطلب با اسناد و مدارک مثبته.
۴. عدم رعایت مراحل سنجش علمی به صورت کامل برای داوطلب توسط دانشگاه شهید بهشتی.
دکترا و ما ادراک ما الدکترا
تخلفات تأمل برانگیز حسین فریدون-برادر رئیس‌جمهور- در پروسه پذیرش در دانشگاه از چند جنبه قابل بررسی است.

یکی از بزرگ‌ترین جنجال‌های رسانه‌ای مدعیان اصلاحات و برخی دولتمردان در دولت اول روحانی، مسئله بورسیه‌ها بود. در آن مقطع رسانه‌های زنجیره‌ای و برخی دولتمردان، با استناد به آمار دروغین مدعی شدند که بیش از 3000 بورسیه خارج از ضابطه در دولت گذشته اعطا شده است.

در همین رابطه روحانی 15 مهر 1393 در دانشگاه تهران به مسئله بورسیه‌ها‌ اشاره کرد و گفت:«از آقای میلی منفرد خواهش کردیم که مسئولیت وزارت علوم را بپذیرند دیدیم که مجلس شورای اسلامی نپسندید،‌اشکال ندارد. از آقای توفیقی خواهش کردیم که سرپرستی را به عهده بگیرند از یمین و یسار به ما فشار آمد که او را معرفی نکنید ، گفتیم اهلا و سهلا سر فرود آوردیم برای اینکه دانشگاه و کشور آرام باشد، آقای دکتر فرجی دانا را آوردیم و ایشان شروع به کار کرد که بورسیه و ما ادراک البورسیه!».

در نهایت پس از ماه‌ها جنجال و تهمت و افترا پیرامون 3772 دانشجوی دکتری بورسیه شده در دولت دهم، وزارت علوم با صدور اطلاعیه‌ای تنها 36 نفر از بورسیه شدگان را به علت ارائه اطلاعات نادرست، مشمول لغو بورس، قطع تحصیل و بازگرداندن هزینه‌های پرداختی وزارتخانه دانست! این اقدام غیراخلاقی موجب هتک حیثیت و آبروی‌ شمار زیادی از دانشجویان بورسیه در آن سال شد. دانشجویان بورسیه که با رویای تحصیل سپس تدریس در دانشگاه، بسیاری از فرصت‌ها را رها کرده و رسما با وزارت علوم به نمایندگی از دولت قرارداد بسته بودند، ناگهان بین زمین و آسمان رها شده و همه آنچه برایشان توصیف شده بود، همچون سرابی دور از دسترس، نابود شده بود و به آنها آشکارا ظلم شد.

از بهار 1393 که بازی سیاسی دولتی‌ها با زندگی هزاران دانشجو آغاز شد، حدود شش سال می‌گذرد و امروز مشخص شده است که تخلفی در ماجرای بورسیه‌ها رخ نداده است. حالا خبر رسیده است که حسین فریدون در کارنامه تحصیلی خود برای پذیرش در مقطع دکترا دست برده است. حالا باید از آقای روحانی پرسید « دکترا و ما ادراک ما الدکترا»

از دستکاری در کارنامه تا تخلفات کلان اقتصادی
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه-مهر98- در نشست خبری اعلام کرد که حسین فریدون به 5 سال حبس قطعی و رد مال به مبلغ 31 میلیارد تومان محکوم شده است.

اتهامات فریدون مربوط به ارتشا و پولشویی است و رد پول کثیف نیز در پرونده وی مشاهده شده است. برای نمونه، وی در قبال دریافت رشوه رایزنی‌های موثری را برای سپردن مسئولیت‌هایی در بانک‌ها و دیگر بخش‌های تاثیرگذار اقتصادی به افرادی خاص انجام می‌داده است و این افراد در مقابل مبالغ هنگفتی را به وی پرداخت می‌کرده‌اند.

علاوه‌بر این، «مالامیری» و «رسول دانیال‌زاده» دو ابر بدهکار بانکی با حسین فریدون در ارتباط بوده‌اند.
بانک ملت 400 میلیون درهم با کارمزد صفر درصد به این ‌اشخاص داده و این دو نفر این پول را به داخل کشور آورده‌اند و از طریق صرافی‌ها آن را تبدیل و مجدداً با کارمزد صفر درصد از بانک دریافت کرده‌اند و با سرمایه‌گذاری مجدد در بانک ملت سالانه 24 درصد سود گرفتند. این ‌‌اشخاص توسط حسین فریدون کادرسازی شده بودند.

پس از انتشار فیش‌های حقوقی برخی مدیران دولتی، در یک فقره مدیرعامل بانک رفاه، در طول نزدیک به 20 روز پایان سال 94، بالغ بر 230 میلیون تومان دریافتی تحت عناوین مختلف داشته است. ناصر سراج، رئیس‌سازمان بازرسی کل کشور، در حاشیه همایش سراسری قوه قضائیه درباره تخلفات مدیرعامل بانک رفاه اظهار داشت: علی صدقی مدیرعامل بانک رفاه به‌خاطر تخلفات بزرگی که قبلاً در بانک ملی داشته، فاقد صلاحیت برای مدیرعاملی بانک رفاه کارگران بود اما با فشار حسین فریدون (برادر رئیس‌جمهور) و لابی‌گری وی، مدیرعامل بانک رفاه کارگران شد.

در ادامه ماجرای ارتباط فریدون با صاحبان پرونده‌های اقتصادی، نام وی در پرونده علی رستگار سرخه‌ای مدیرعامل معزول بانک ملت نیز به‌چشم می‌خورد. رستگار سرخه‌ای که در مسئله فیش‌های حقوقی از سمت خود عزل شده بود، پس از مدتی به‌‌اتهام عضویت در یک شبکه بزرگ فساد بانکی توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت شد. وی در جریان کشف یک باند سازمان‌یافته فساد بانکی دستگیر شد.

شعار شفافیت
دولت آقای روحانی تاکنون بارها ژست پایبندی به شفافیت گرفته است. اما هیچگاه به این مسئله پایبند نبوده است. از قراردادهای نفتی و توافق هسته‌ای تا آلودگی به مفاسد اقتصادی.
حالا لازم است تا دولت درخصوص اقدامات حسین فریدون در سال‌های اخیر شفاف‌سازی کند.

در دوران دفاع مقدس، نوجوانان مومن و غیور کشورمان در شناسنامه‌های خود دست می‌بردند تا بلکه بتوانند در جبهه حضور یافته و در خط مقدم نبرد علیه دشمن قرار بگیرند. اما حالا برخی در کارنامه خود دست می‌برند تا به هر طریق ممکن بتوانند مدرک دکترا کسب کنند. باید از دولتمردان و رسانه‌های زنجیره‌ای و فعالین مدعی اصلاحات پرسید «دکترا و ما ادراک ما الدکترا»؟!
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما