تاریخ انتشاريکشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۰
کد مطلب : ۴۱۷۵۷۵
۰
plusresetminus
ویروس کرونا با غربِ مدعی چه کرد؟
  به گزارش بلاغ،  کرونا همه ظرفیت‌های یک ملت را رو می‌کند و بی‌ملاحظه آن را در معرض افکار عمومی قرار می‌دهد؛ اگر تاکنون درباره کشوری این گونه پنداشته می‌شد که مردمش «اخلاقی» هستند، همبستگی و پشتکار دارند، بسیار پیشرفته و مدرن هستند، به حقوق یکدیگر احترام می‌گذارند و نسبت به مسائل و مشکلات دیگران، از خود گذشتگی دارند و دولت‌های کارآمدی دارند، اکنون زمان آن است که این ظرفیت‌های آنها به نمایش گذاشته شود، چرا که شاخص‌ها تا حدود زیادی مشخص و شفاف است و بی‌پرده جلوی چشم مردم قرار دارد.

کرونا اگرچه یک بیماری است، ولی بسیاری از فضا‌سازی‌های تحمیلی و کاذب را به چالش کشیده است. لذا، این آفت منحوس برکاتی را پس از خود، بر جا خواهد گذاشت، که یکی از مهم‌ترین آنها، ترک برداشتن اسطوره و تمدن غربی و آمریکایی است و این اتفاق بزرگی است؛ چه کسی می‌دانست که در آینده قرار است یک ویروس، همه تبلیغات دروغین رسانه‌ها، سینماها و کتاب‌های غربی را یکجا هوا کند؟

بر اساس خبرهای مکرر و تصاویری که از اروپا و آمریکا مخابره می‌شود، کرونا برخی کشورهای غربی را «بی حیثیت» کرده و دمل‌های چرکین جوامع به اصطلاح متمدن را به همگان نشان داده است. در سال‌ها و دهه‌های اخیر برای بسیاری این یک باور شده بود که همه اروپایی‌ها دوست و برادر و متمدن هستند و پیوندهای عمیقی بین آنها و آمریکایی‌ها برقرار است، ولی طی یکی دو هفته اخیر همه دیدند که همین کشورهای مثلا متمدن چطور محموله‌های ماسک، دستمال توالت و دیگر لوازم ضد کرونایی یکدیگر را در لیون، بانکوک، کینشازا، نیویورک و دیگر مناطق از هم دزدیدند و زشت‌ترین توهین‌ها را نثار هم کردند!

اروپا و آمریکا طی دهه‌های گذشته به مدد فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی و به کمک صنعت‌هالیوود و والت دیسنی، چهره‌ای بسیار متفاوتی از خود ساخته و به خورد جهانیان خورانده بودند، تا آنجا که یک انسان سفید پوست غربی به مدد قهرمانان مجازی خود مثل سوپرمن‌ها و چهره‌های سینمایی همچون «استیو مک کویین»، «کراک داگلاس»، «ریچارد‌هاریس»و دیگران با همه مردم جهان فرق می‌کرد و تصور می‌شد که او فردی است قهرمان، متهور، از خود گذشته، ماجراجو، علم دوست، منجی و عدالتخواه. ولی آنچه را که این روزها در بیمارستان‌ها آسایشگاه‌های سالمندان، و دیگر مراکز مراقبتی غرب شاهدیم، این است که همین شهروند اروپایی و آمریکایی به شدت دچار هراس شده و حتی بیماران و سالمندان بینوا را در بیمارستان‌ها و مراکز سالمندان به حال خود رها می‌کند، تا بمیرند! و از طریق فضاهای مجازی می‌بینیم که چگونه عجز و لابه سر می‌دهند و از به خطر افتادن جان خود و نبود امکانات حرف می‌زنند. پدیده‌ای که نه در ایران خودمان، و نه در کشورهای آسیای شرقی دیده نمی‌شود.

اکنون که کرونا تارو پود غرب را در نوردیده، هر آماری که منتشر می‌شود، حجاب‌ها را می‌دَرَد و مثل پتکی است که بر سر سردمداران غربی فرود می‌آید؛ تا همین دو هفته قبل و زمانی که هنوز کرونا وارد قاره اروپا و آمریکا نشده بود، همه رسانه‌ها و سیاستمداران غربی بسیج شده بودند تا مدیریت ایران را در مقابله با کرونا زیر سؤال ببرند و در همین چارچوب، تحلیل‌های جورواجوری را به خورد مخاطبان می‌دادند.

ولی وقتی کرونا به سواحل شمالی و غربی مدیترانه رسید و به آن سوی اقیانوس اطلس رفت، خیلی زود مقایسه آمار و ارقام همه چیز را برملا کرد؛ در انگلیس شمار واقعی مبتلایان به کرونا، به سرعت چهار و نیم برابر ایران شد. سایر کشورهای اروپایی نیز وضع بهتری از انگلیس ندارند.
در آمریکا نیز هر چند اوضاع آشفته‌تر از انگلیس و کل اروپا است، ولی نکته‌ای که در این کشور اتفاق افتاده و شاید از آن غفلت شود، این است که کرونا پیامدهای دیوانگی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور را به خوبی انعکاس داد! تاکنون ترامپ به هر جنایت و شرارتی که در حق مسلمانان منطقه در یمن و عراق و سوریه و دیگر مناطق دست می‌زد، ماشین خبری و دیپلماتیک آمریکایی و غربی آن را به دیوانگی ترامپ نسبت می‌داد، تا مثلا اقدام او به پای لیبرال دموکراسی و ارزش‌های غربی نوشته نشود. اما اکنون خبط‌های ترامپ به جان ملت آمریکا افتاده و در یک کلام، ترامپ برای آمریکایی‌ها شکل یک بلای آسمانی را به خود گرفته است.

مورد دیگری که ترامپ انجام داد و به نفع ملت ایران تمام شد، این است که او تاکنون دائم خود را دوست مردم ایران می‌خواند، اما همان طور که دیدیم، ترامپ نه تنها تحریم‌ها را در شرایط همه گیری ویروس، برنداشت بلکه آن را تشدید هم کرد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، ویروس کرونا در «اسطوره غرب» ترک ‌انداخته و این ویروس به مردم جهان کمک خواهد کرد تا در ایجاد یک نظم جدید پسا- آمریکایی و پسا- غربی جدی‌تر شوند.  
دکتر سبحان محقق

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲