تاریخ انتشارسه شنبه ۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵
کد مطلب : ۴۱۶۶۱۸
ترس از کرونا، از خود کرونا خطرناک‌تر است. افرادی مرتب مردم را توصیه می‌کنند که نترسید. این حرف، حرف خوب و درستی است، اما اگر مرتب به کسی گفته شود نترس، جز اثر بسیار اندکی که القا دارد، آیا طور دیگری می‌تواند عمل کند؟ آیا واقعاً می‌شود ترس را این‌گونه ریشه‌کن کرد؟
۰
plusresetminus
منشأ ترس از کروناچیست و چگونه باید با آن مقابله کرد؟
به گزارش بلاغ، ترس از کرونا، از خود کرونا خطرناک‌تر است. افرادی مرتب مردم را توصیه می‌کنند که نترسید. این حرف، حرف خوب و درستی است، اما اگر مرتب به کسی گفته شود نترس، جز اثر بسیار اندکی که القا دارد، آیا طور دیگری می‌تواند عمل کند؟ آیا واقعاً می‌شود ترس را این‌گونه ریشه‌کن کرد؟ همین‌که گفته شود نترسید و راه مقابله با ترس این است که مسائل بهداشتی را رعایت کنید و... آیا جلوی ترس گرفته می‌شود؟ آن‌ها پیشگیری است و لازم، اما جلوی ترس را نمی‌گیرد. صدبار هم اگر انسان‌ها دست‌شان را خوب شستشو کنند، باعث زایل شدن ترس از ویروس کرونا نمی‌شود. باید ببینیم که ریشه این ترس کجاست؟ آیا می‌شود با آن مقابله کرد یا نه؟ برای پی بردن به ریشه این ترس، در ابتدا باید بفهمیم که ویروس، موجود مستقلی نیست و موجود ریز و کوچکی است از موجوداتی که خداوند متعال خلق کرده است، همچنین باید بدانیم خداوندی که ویروس را خلق کرده، قادر است که جلوی فعالیت ویروس را بگیرد و ما همه تحت اراده او هستیم و نه تحت اراده ویروس؛ این‌طور نیست که یک ویروس بیاید یک مملکت را، یک عده‌ای را که انسان هستند، مسلمانان شیعه و مخلوق خداوند هستند، مستقلاً زیر سؤال برده و تحت تأثیر قرار دهد. ما چون ویروس را نمی‌بینیم، می‌ترسیم. خداوند متعال، انسان را، به‌خصوص انسانِ مسلمان و شیعه اهل‌بیت (علیهم‌السلام) را دوست دارد.
 
این‌طور نیست که هر طور ویروس بخواهد بتواند آزادانه عمل کند. آن چیزی که کار ویروس است، ویروس آن را انجام می‌دهد. ریشه‌ی ترس، از حوادثی است که به خاطر جهل انسان است؛ و یا ترس از عواقب آن حادثه است که موجب مرگ و مرض و بیماری بشود و چون عواقب ناخوشایندی است می‌ترسیم. اگر ریشه‌ این قضایا پیدا شود و بدانیم که این‌ها ترس ندارد این ترس از بین می‌رود؛ اما چگونه؟

همه‌ی ما یک روز به دنیا آمده‌ایم و یک روز هم قرار است که بمیریم. این به دست ما نیست! نه به دنیا آمدن‌مان دست ما بود و نه از دنیا رفتن‌مان. ترس ما چه تأثیری دارد؟ فقط ما باید رفتارمان را قبل از مرگ‌مان اصلاح کنیم. آن چیزی که ترس دارد، این است که با رفتار نامناسب و غیر اسلامی از این عالم برویم و نتیجه‌اش را ببینیم. لذا نفسِ از این دنیا رفتن، ترس ندارد و دست ما هم نیست. امیرالمؤمنین (علیه‌السلام)که دائم در مبارزه و جنگ بودند می‌فرمایند:

أَيَّ يَوْمَيَّ مِنَ اَلْمَوْتِ أَفِرُّأَ يَوْمَ لَمْ يُقْدَرْ أَمْ يَوْمَ قُدِرَ*
من چه روزی از مرگ بترسم؟ شما که مرا از مرگ می‌ترسانید، در کدام روز باید بترسم؟ روزی که مقدّر شده است بترسم یا روزی که مرگ مقدر نشده است؟ اگر روزی که مرگ مقدر شده بترسم، دیگر مقدر شده و تغییری در آن نیست؛ لذا ترس ندارد. اگر هم می‌گویید از روزی که مرگ مقدر نشده بترسم که آن روز هم ترس ندارد، چراکه مرگی در آن روز نیست! این‌چنین بود که امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) بدون اینکه زره‌اش پشت داشته باشد به قلب دشمن زده و مبارزه می‌کرد؛ هیچ‌وقت ترس از مرگ نداشت چون می‌دانست که تقدیر حیات و مرگ دست خداوند متعال است؛ بنابراین هر موقع مقدّر باشد مرگ می‌آید و هر موقع مقدّر نباشد هم نمی‌آید و ما کاری نمی‌توانیم بکنیم. ما باید وظایفمان را درست انجام بدهیم.
 
ترس از ویروس کرونا به خاطر مرگی است که احتمالاً در پیش داشته باشد. البته واضح است که مراقبت‌های لازم و بهداشت باید رعایت شود. اگر دستوراتی که در رسانه‌های موثق توسط متخصصین و مسئولین داده می‌شود، رعایت نگردد، ممکن است فرد مبتلا شده و دچار بیماری شدیدی بشود و حتی مرگ هم سراغش بیاید؛ اما این‌زمانی است که رعایت نکرده باشد.
 
فرد باید نکات بهداشتی را رعایت کرده و وظیفه خودش را درست انجام بدهد و بداند که بقیه کار دست تقدیر الهی است. یک‌بخشی از تقدیر، دست انسان است و اگر انسان این ملاحظات و نکات را رعایت بکند مقدرات الهی هم بر اساس رفتار انسان تغییر می‌کند. اگر این ملاحظات را کرد و وظیفه خودش را درست انجام داد و دانست که مرگ، شفا و بیماری دست خداست و اعتقاد هم داشت، دیگر ترسی سراغ او نمی‌آید.

ما باید وظیفه خودمان را انجام دهیم؛ دستمان را بشوییم؛ تماس‌ها را کم ‌کنیم و... اما بدانیم بقیه امور با خداوند متعال است. ما تلاشمان را می‌کنیم و می‌دانیم که تقدیر دست خداوند متعال است؛ لذا ترس به سراغمان نمی‌آید.

محمد علی آبادی
=========
پی نوشت:
اسرار توحيد ؛ ج 1 ؛ ص
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما