تاریخ انتشارجمعه ۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶
کد مطلب : ۴۱۶۲۹۵
پیشگیریی موثر و مفید خواهد بود که برگرفته از پیش بینی دقیق و درستی باشد و پیش بینی زمانی کارآمد خواهد بود که مبتنی بر اصول علمی باشد.
۰
plusresetminus
اصول پدافند غیرعامل برای مبتلا نشدن به ویروس کرونا
به گزارش بلاغ، برای مبتلا نشدن به ویروس کرونا چکار باید کرد؟
 
در پاسخ به سئوال فوق از منظر اصول پدافند غیرعامل، راحت‌ترین، ارزان‌ترین، معقول‌ترین روش، پیشگیری است که آن نیز خود سه مرحله یا فرآیند دارد.
 
پیشگیری‌ای موثر و مفید خواهد بود که برگرفته از پیش بینی دقیق و درستی باشد و پیش بینی زمانی کارآمد خواهد بود که مبتنی بر اصول علمی باشد.
 
با توجه به مطلب اشاره شده اقدامات پیشگیری بابت ویروس کرونا را تحت عنوان مثلث پیشگیری بیان می‌کنیم.
 
 مثلث پیشگیری
 
رعایت اصول مثلث پیشگیری، ابتلا به ویروس کرونا و یا هر بیماری را کاهش داده و در صورت ابتلا، درمان را نیز راحت‌تر خواهد کرد.
 
اقدامات پیشگیرانه براساس مثلث مدنظر به دو قسمت قابل تقسیم است. اقدامات پیشگیرانه بیرونی و درونی.
 
بیرونی منظور مدیریت بهداشت فردی و زیست محیطی و درونی که خود به دو قسمت تقسیم می‌شود؛ مدیریت تغذیه و مدیریت روحی و روانی است.

هدف مدیریت بهداشت فردی و زیست محیطی، رعایت تمامی توصیه‌ها و دستورات صاحب نظران و متخصصان درمانی و بهداشتی است که تاکنون به روش‌های مختلف بیان شده است که قصد تکرار مکررات نیست.
 
هدف از اقدامات پیشگیری درونی، تقویت و فراهم نمودن عمل دقیق و به موقع سیستم ایمنی بدن است.
 
در مدیریت تغذیه؛ رعایت اصول منطقی و علمی طب سنتی و مدرن است؛ در طب سنتی تغذیه باید بر اساس طبع انسانی و رعایت فصول و طبع غذاها صورت گیرد؛ به‌عنوان مثال خوردن غذاها با طبع گرم عملکرد و مقاومت سیستم ایمنی بدن را نسبت به ویروس کرونا بالا می‌برد.
 
از نظر متخصصین تغذیه و پزشکی، فیزیولوژی سیستم ایمنی بدن به گونه‌ای است که برای عملکرد دقیق و درست نیاز به موادی دارد که اگر روزانه تامین نشود؛ بدن دچار ضعف می‌شود؛ به عنوان نمونه گنجاندن موارد ذیل در تغذیه ضروری و لازم است:

ویتامین D
 ۵۰ هزار در هفته محلول در چربی بعد از غذا

ویتامین A
زنان ۷۰۰ میکرون گرم و مردان ۹۰۰ میکرون گرم در روز محلول در چربی بعد از غذا

ویتامین C
۷۵ میلی گرم زنان و ۹۰ میلی گرم مردان_ افراد سیگاری تا ۳۵ میلی گرم اضافی مصرف کنند.

عنصر روی
مردان ۱۵ میلی گرم و زنان ۱۲ میلی گرم و کودکان ۶ تا ۱۰ میلی گرم در روز که در غذاهای گوشت قرمز بیشتر، جگر، حبوبات، لبنیات وجود دارد.
 
راس سوم مثلث مدیریت روحی و روانی انسانی؛ هدف این مدیریت ایجاد تعادل روحی و روانی به عبارتی دور کردن استرس و ایجاد نشاط واقعی است.
 
هر اقدامی که باعث دوری استرس و نشاط واقعی و افزایش اعتماد به نفس شود، ترشحات هورمون‌ها، آنزیم‌ها و ... بدن بهتر عمل کرده و در نتیجه سیستم ایمنی نیز دقیق‌تر عمل خواهد کرد.
 
مثال:
خواندن دعا برای کسانی که باورهای دینی و مذهبی دارند، شنیدن موسیقی، خواندن و یا شنیدن جملات مثبت و انرژی بخش، بازی‌ها و تفریحات جمعی و خانوادگی و ورزش از عواملی هستند که با دور کردن استرس عملکرد سیستم ایمنی را ارتقا می‌دهند.
 
امید است با رعایت اصول مثلث پیشگیری سلامت را برای خود و دیگران تضمین نماید.

حسین‌منفردی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲