تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۶
کد مطلب : ۴۱۵۶۵۴
امروز مسافران با کوله بار شادی در حالی وارد جاده می شوند که تمام توصیه‌های پزشکی مبنی بر ماندن در خانه را پشت گوش می اندازند.
۰
plusresetminus
مهمان یا سفیر مرگ؟!
به گزارش بلاغ، کرونا ویروسی است با جهش جدید در ابتدای سال 2020 در شهر ووهان چین شروع و بر جان مردم دنیا حمله‌ور شد و امروز بیش از 100 کشور دنیا را درگیر خود کرده است.

از ظهر امروز 194 نفر در کشور با این بیماری مرگ را تجربه کردند و آزمایش 6 هزار نفر مثبت اعلام شد و اما مازندران استان سرسبزی که امروز بر روی آن خط قرمز کشیده شده است و این هدیه را از مسافران خود دارد که با وجود مهمان نوازی چیزی جز تولید زباله، زمین‌خواری و این بار ویروس کرونا را برایشان به ارمغان نداشته است.

نخستین بیمار کرونای مازندران از تنکابن و مردی ساکن تهران بود، با این وجود جزء پاک ترین استان‌های کشور بودیم، اما رفته رفته با وجود شیوع این ویروس در کشور، حجم مسافران افزایش یافت و در نتیجه تعداد بیماران سیر صعودی پیدا کرد، بطوری که در چهارشنبه هفته گذشته با 81 نفر و امروز به بیش از600 نفر رسید.

این افزایش سرطان وار بیماری در حالی بود که مسئولین شهری از ضدعفونی کردن معابر و وسایل نقلیه شهری گرفته تا به تعطیلی بازارهای هفتگی، قلیان سراها و.. پرداختند و خود پای کار آمدند و لباس رزم پوشیدند، مردم با تشکیل کمپین‌هایی به تولید مواد ضدعفونی و پخش رایگان آن اقدام کردند، خیرین مواد مورد نیاز بهداشتی خرید و توزیع کردند، اما افاقه نکرد.

استاندار مازندران مهمانسراها، هتل ها و پلاژهای دولتی را از پذیرش مهمان‌ها منع کرد، در مبادی ورودی مازندران کیت‌های تب سنجی قرار داده شد، تمام همایش‌ها و جشنوارها لغو شدند، اما هیچ یک کارساز نبود؛ چرا که آب از سرچشمه گل آلود بود.

با این وجود استاندار چاره‌ای اندیشید و با مسدود کردن تمامی جاده‌های مواصلاتی به مازندران، راه حلی منطقی و اثرگذار در پیش گرفت؛ اما متاسفانه این تمهید اصولی به 48 ساعت بیشتر طول نکشید و جاده‌ها به روی مسافران باز شدند تا همه با هم طعم کرونا را بچشیم.

از یک سو وزارت بهداشت از مردم خواسته تا سفر نکنند و در خانه بمانند، بسیاری از کارشناسان تاکید کرده اند که در خانه ماندن به مدت دو هفته می تواند سیر نمودار را کاهش دهد، اهالی رسانه هم بیش از پیش نقش پر رنگی در ارئه اطلاع رسانی داشتند، اما از سوی دیگر هر چرا که برای بهبود اوضاع بود، متخصصان ستاد مبارزه با کرونا به دستور آقای رئیس جمهور پنبه کردند و تصمیمی متناقض می‌گیرند، گویا این ستاد ماهیت خود را در برخی بندها تغییر می‌دهد و تصمیمی که هیچ منفعتی جز تسریع در گسترش ویروس کرونا نخواهد داشت، می‌گیرد تا کام عده‌ای را در مقابل تلخی افراد بیشماری شیرین کند.

امروز مسافران با کوله بار شادی در حالی وارد جاده می شوند که تمام توصیه‌ها را پشت گوش می‌اندازند، در خانه بمانید، یک جمله غیر قابل هضمی نیست، اما رفتاری که این روزها شاهد هستیم کمتر در جوامع شهری و پیشرفته خواهیم دید، مدارس تعطیل شدند و بسیاری از نهادهای مهم کشور چون مجلس تعطیل شد که عملاً بی سابقه بود، همه اینها برای تاکید یک جمله بود، در خانه بمانید و باعث افزایش شیوع ویروس نشوید.

مازندران درمهمان نوازی سرآمد است، از جنگل هایی که بدون هیچ منتی تقدیم مهمان هایش می‌کند تا دریایی که آغوشش برای همه باز است، اما اینکه به جای مدیریت کردن شرایط بحران، تهدیدی برای ساکنان منطقه شویم، چیزی جز عدم فرهنگ صحیح در شرایط ویژه نیست، در حالی که ظرفیت‌های بیمارستان با افراد غیر بومی پر شده است، جا برای ارائه خدمات به همشهریان با مشکل روبه رو شده و این ظلم آشکاری برای مردم منطقه است، نمی‌دانم دلیل این رخداد را به کم کاری رسانه ها از آموزش در مقابله با کرنا نسبت بدهیم یا مسافران عزیز را با آئین مهمانی آشنا کنیم؛ امروز نیاز هم وطنان و حتی همه دنیا به بهداشت فردی متمرکز شده است، این خود خواهی است که بخاطر لذت بردن خودمان جامعه ای را تهدید کنیم و سوژه تمسخر دیگر کشورها قرار گیریم.

کرونا نام آشنایی که با فلج کردن سیستم تنفسی، عروقی و قلب توسط این ویروس به دلیل افزایش قند در بدن فرد را تا مرز مرگ و حتی مرگ می کشاند.

این بیماری واکسنی جز در خانه ماندن و مراقبت‌های بهداشتی ندارد، که مسافرت تهدید جدی بشمار می‌آید، همانطور که گیلان قربانی این مهمانان بد قدم شد مازندران سرسبز نیز از وضعیت زرد به قرمز رسید تا جایی که اگر همینطور پیش برود راه حلی جز قرنطینه ندارد. این اقدام نسنجیده دولت بنفش به نارضایتی مردم انجامید، در شرایطی که باید همه در کنار هم باشیم و با هم این مشکل را پشت سر بگذرانیم، بی تدبیری و تصمیم عجولانه دولت همه را به جان هم انداخت.

هراز شاهراه مازندران، وقتی به دستور ستاد کرنا باز شد، جوانانش هزارسنگر شدند و از تمامیت مازندران دفاع کردند، تک تک مازندرانی‌ها همشهریان آرش را بخاطر خواهند داشت که چطور در مقابل بی تدبیری ایستادند و باید از مسئولین این شهرستان و استاندار نیز برای حمایت های‌شان تشکر کرد؛ اما اینکه خواسته مردم چقدر و چند ساعت می‌تواند اهمیت داشته باشد و نظر پرزیدنت ایران در مقابل استانی که رای زیادی به او در انتخابات داده است را جلب کند، باید انتظار کشید و عکس العمل وی را دید.

کمبود ماسک، ژل های ضدعفونی کننده و مواد بهداشتی خود از سوء مدیریت سخن می گوید، لطفاً با تصمیم های اشتباه آن را پر رنگ‌تر نکنید.
حسن سلحشور
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما