تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۴۱۴۷۵۱
شوربختانه؛ از زمان بروز و شیوع ویروس کرونا در ایران؛ حدس و گمان‌های زیادی در رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری مجازی و غیرمجازی غیر معتبر به وجود آمده است که تاب‌آوری جامعه را در خصوص مدیریت بهینه و اثربخش این واقعه کاهش داده است.
۰
plusresetminus
نقش‌مدیریت رسانه در مقابله با کرونا ویروس
به گزارشبلاغ، شیوع کرونا ویروس تأثیر قابل‌توجهی در سلامت جهانی داشته است. دراین‌بین رسانه‌های جمعی مسئولیت تدوین و تهیه اطلاعات صحیح و ایجاد درک واقع‌بینانه در بین عموم مردم را بر عهده‌دارند. شوربختانه؛ از زمان بروز و شیوع ویروس کرونا در ایران؛ حدس و گمان‌های زیادی در رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری مجازی و غیرمجازی غیر معتبر به وجود آمده است که تاب‌آوری جامعه را در خصوص مدیریت بهینه و اثربخش این واقعه کاهش داده است و ترس و اضطراب زیادی را در بین عموم مردم ایجاد نموده است.

انتشار اخبار جعلی، غیرواقعی، غیرضروری و تائید نشده در شبکه‌های اجتماعی تأثیرات منفی را بر سلامت روان افراد خواهد داشت و اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم را به‌منظور مدیریت این واقعه دچار اختلال خواهد کرد. لذا ازآنجایی‌که سلامت روان افراد می‌تواند سلامت جسمی‌شان را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهد، رسانه‌های غیر معتبر و در برخی موارد رسانه‌های معتبر با انتشار اخبار غیرواقعی و ناصحیح، تعدد بسیار زیاد اشتراک‌گذاری اخبار و ... ؛ اضطراب و استرس را به جامعه تحمیل می‌کنند و آسیب‌پذیری افراد را در مقابل این ویروس افزایش می‌دهند. با این توضیحات موارد ذیل می‌تواند کمک بسیار زیادی به؛ به زیستی روان‌شناختی افراد نماید.
 
* نکاتی که افراد باید به آن توجه کنند:
-  از بررسی بیش‌ازحد رسانه‌های اجتماعی و اخبار خودداری نمایید.
-  اگر در پی آن هستید که در خصوص ویروس کرونا، به‌روز باشید؛ یک‌بار از منبع معتبر اطلاعات لازم را کسب نمایید و سعی نمایید از این موضوع تجاوز نکنید.
-  اطلاعات لازم را از سایت‌های معتبر نظیر سایت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان جهانی بهداشت پیگیری نمایید.
-  به‌جای رسانه؛ خود را به فعالیت‌های دیگر نظیر ارتباط با خانواده و دوستان، کتاب‌خوانی، گوش دادن به آنچه موردعلاقه و ... سرگرم نمایید.
-  سعی نمایید شبکه‌های اجتماعی و اپلیکشن‌های خبری را برای مدتی در تلفن همراه مورداستفاده قرار ندهید.
-  با فرزندان خود به‌طور مناسب ارتباط برقرار نمایید. در مورد پوشش خبری ویروس کرونا، علائم و راهکارهای پیشگیرانه متناسب با سن فرزندان خود را به شیوه صادقانه ارائه نمایید.
 
به یاد داشته باشید؛ غالباً افزایش استرس و اضطراب می‌تواند با سرعت بیشتری شیوع این بیماری را افزایش دهد. کاملاً منطقی است بگوییم باید به بهترین‌ها امیدوار باشیم.
 
*قاسم رجبی واسوکلایی؛ دکتری تخصصی مدیریت سلامت
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴