تاریخ انتشاردوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۲
کد مطلب : ۴۰۳۹۹۳
در کنار همه مباحث مطرح شده در مورد دفاع مقدس از عوامل، دلایل، انگیزه و خسارت‌ها، جلوه‌هاى معنویت در دفاع مقدس شاید یکی از زیباترین بخش‌های این دوران است زیرا دفاع مقدس، فرصت نمایش خالصانه‌ترین و زیباترین مناجات‌ها و دعاها را پدید آورد.
۰
plusresetminus
ظرفیت‌هاى معنوى دفاع مقدس نیاز امروز ما
به گزارش بلاغ، پیروزى انقلاب اسلامى ایران با رویكرد مذهبى، براى نظام استكبارى و سلطه قابل پذیرش نبود، چراكه انقلاب اسلامى با شعارهاى خود به‌طور جدى دنیاى زر، زور و تزویر را با چالش مواجه مى‌كرد. بنابراین دشمنان انقلاب از ابتداى پیروزى، تصمیم به ازبین بردن این نظام نوپا گرفتند. در کنار همه مباحث مطرح شده در مورد دفاع مقدس از عوامل، دلایل، انگیزه و خسارت‌ها، جلوه‌هاى معنویت در دفاع مقدس شاید یکی از زیباترین بخش‌های این دوران است. دفاع مقدس، فرصت نمایش خالصانه‌ترین و زیباترین مناجات‌ها و دعاها را پدید آورد. در كنار نماز و قرآن، دعا وسیله دیگرى بود كه یاد خدا را در دل رزمندگان زنده نگاه مى‌داشت، به آنان قدرت روحى مى‌بخشید و تحمل سختى‌هاى نبرد را براى آنان آسان‌تر مى‌ساخت.

* استقامت رزمندگان و فرماندهان در نبرد
فرماندهان در سخنان خود درباره دفاع مقدس، به پایدارى و مقاومت رزمندگان در عملیات‌هاى مختلف اشاره كردند و آن‌را از علت‌هاى پیروزى لشكر اسلام برشمرده‌اند. سردار شهید، مهدى زین‌الدین، درباره مقاومت و ایستادگى و تأثیر آن در پیروزى مى‌گوید: «تنها كسانى‌كه در صحنه نبرد راست‌قامتانند كه به خداوند اتكال نمایند و با توكل بر او پیش بتازند. نه در سختى‌ها و نه در پیروزى‌ها، در هیچ كجا از یاد او غافل نشوند و محكم و مقاوم چون كوه بایستند و دشمن را از پاى درآورند و این صفت فقط مخصوص رزمندگان اسلام است. در هیچ كجاى دنیا آن كسانى‌كه اعتقاد به خداوند و اعتقاد به معاد روز قیامت ندارند، نمى‌توانند داراى چنین مقاومت و ایستادگى باشند. رمز پیروزى صحنه نبرد، مقاومت و ایستادگى است».

* بى‌اعتنایى به دنیا
از ارزش‌هایى كه رزمندگان اسلام در دفاع مقدس بدان متصف بودند، بى‌اعتنایى به دنیا و مظاهر فریبنده آن است. رزمندگان اسلام در دوران نوجوانى و جوانى و اوان ظهور خواسته‌هاى‌ بى‌شمار مادى، به همه لذت‌هاى دل‌فریب دنیا پشت پا زدند و حضور در جبهه و دفاع از میهن و نظام اسلامى را برتر دیدند.‌ بى‌گمان، بدون دل بریدن از دنیا و دل بستن به آخرت، رزمندگان هیچ‌گاه توفیق آفرینش حماسه‌هاى سترگ و ماندگار دفاع مقدس را نمى‌یافتند.

* شهادت‌طلبى رزمندگان در دفاع مقدس‌
از عوامل پیروزى‌آفرین در صحنه نبرد، خطرها را به جان خریدن و به پیشواز مرگ سرخ رفتن است. یكى از ارزش‌هایى كه رزمندگان اسلام با تكیه بر آن توانستند پیروزى‌هاى بزرگى را براى جبهه حق به ارمغان آورند، شهادت‌طلبى است. این روحیه بار دیگر در دفاع از حریم اهل البیت توسط مدافعان حرم به نمایش گذاشته شد. شهادت‌طلبى رزمندگان اسلام به‌عنوان عامل مؤثر معنوى، از امتیازهاى جبهه حق در برابر جبهه باطل است.

فرهنگ ایثار و شهادت باید به‌عنوان میراثى گران‌سنگ در ذهن ملت ایران باقى و از آفت تحریف مصون بماند زیرا نشر ارزش‌هاى معنوى و اخلاقى با شمیم عطر خون شهیدان تأثیر به‌سزایى در اخلاق جوانان داشته و امید و انگیزه براى مبارزه با استكبار جهانى و هم‌چنین ترویج فرهنگ عاشورایى را به همراه دارد. اكنون به بركت بهره‌مندى ایران اسلامى از فرهنگ دفاع مقدس، تهاجم به ایران در مخیله دشمن نمى‌گنجد چراكه ما در تولید تسلیحات، صفر تا صد را خودمان انجام مى‌دهیم. ما توانستیم در دفاع مقدس بن‌بست‌شكنى كنیم و معتقدیم جمهورى اسلامى ایران هیچ‌گاه در بن‌بست گرفتار نخواهد شد. ما باید به نسل‌هاى بعدى خودمان بگوییم كه در آن دوران چه گذشته است و تجربه‌هاى دفاع مقدس باید حفظ و سینه به سینه به جامعه منتقل شود چراكه به بركت دفاع مقدس، هیچ همسایه‌اى جرأت تهدید ما را ندارد و قدرت‌هاى بزرگ جهانى نیز به روش‌هاى گوناگون از ابتداى انقلاب اسلامى تاكنون به مقابله با ما پرداخته‌اند. دشمنان اسلام كه دیدند نمى‌توانند رودررو با ما مقابله كنند، جنگ را به صحنه‌هاى نیابتى، فتنه‌ها و عرصه‌هاى فرهنگى و نرم كشاندند اما ما توانستیم آن‌ها را به فرصت تبدیل كنیم.

امید است همه مسؤولان و مدیران با درس‌آموزى از فرهنگ غنى دفاع مقدس، مشكلات كشور را به بهترین وجه مرتفع کنند.
 
مهدی رحمانی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما