تاریخ انتشارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۸
کد مطلب : ۳۷۶۵۲۶
به جرأت باید گفت هیچ فردی را نمی‌توان در کشورمان یافت که از خصوصیات و اهمیت استراتژیک اقتصاد مقاومتی و راه‌های تحقق آن و نقش بی‌مانندش در سیاست‌های راهبردی نظام اسلامی اطلاعات مستوفایی نداشته باشد و این واقعیت، بهترین شرائط عینی و ذهنی جامعه ایرانی را برای اجرای اقتصاد مقاومتی از سوی دولت فراهم آورده است.
۰
plusresetminus
ارزیابی دولت در سالنمای نامگذاری‌ها
به گزارش بلاغ، این مقدمه برای پرهیز دادن دولت بویژه آقای رئیس جمهور و از جمله استاندار و مسئولان مازندران از بیان مقدمه و ذی‌المقدمه آورده شد تا دولت و کارگزاران او مستقیماً به سراغ برنامه‌های اجرایی روند و از هدردادن بیش از پیش وقت، اجتناب کنند.
 
تاکنون هزاران گزارش، صدها مقاله تحقیقی و پژوهشی و دهها کتاب عالمانه و محققانه پیرامون اقتصاد مقاومتی نوشته شده و دولتمردان را از زمینه‌سازی این حرکت فراگیر، که دنیایی از وقت و انرژی را می‌توانست به خود اختصاص دهد و به یمن تلاش‌های مقام معظم رهبری به انجام رسید، بی نیاز کرده است.
 
بدین جهت، دیگر در سال 96، که به صورت مستقیم و برای چندمین سال به سال "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" نامگذاری شده، جای هیچ مقدمه و درنگ و وقت‌کشی نبود و مجموعه برنامه‌ها و بودجه‌های سال 96 می‌بایست مصروف اجرایی شدن همه برنامه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی می‌شد.
 
دوازده سال نامگذاری با رویکرد اقتصادی
 
  مقام معظم رهبری از نوروز 69 که اولین سال زعامت ایشان بود، تاکنون هر نوروز پیامی به ملت ایران می‌دهند و طی آن بر موضوعات مهم سال پیش‌رو تاکید می‌فرمایند و از سال 78 که سالگرد صدمین سال تولد امام خمینی(ره) بود و به نام ایشان نام گرفت، این پیام‌ها حاوی نام سال نیز می‌باشند و در طول سال مسئولان تلاش می‌کنند خط مشی نهفته در نام سال را پی بگیرند.
 
مقام معظم رهبری در پیام سال 69 بر «تحول درونی و اصلاح امور»، در سال 70 بر «صبح روشنی»، در سال 71 بر «تحکیم معنویت»، در سال ۷۲ بر «عدالت اجتماعی»، در سال 73 بر «صرفه‌جویی»، در سال 74 بر «وجدان کاری، انضباط اجتماعی، انضباط اقتصادی»، در سال 75 بر «ضرورت پرهیز از اسراف و حفظ ثروت و منابع عمومی کشور» در سال 76 بر «توجه به معنویات و فضایل اخلاقی» و در سال 77 بر «صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف، قناعت و پایداری بر مواضع اسلامی و انقلابی» تاکید کرده بودند و در مجموع 11 سال را با رویکرد اقتصادی و رفع دغدغه عمومی بمنظور مقاوم‌سازی اقتصاد ملی نامگذاری فرمودند.
 
جدول زیر نامگذاری سال از 78 تا 94 را نشان می‌دهد که سال 95 نیز با عنوان "اقتصاد مقاومتی،اقدام و عمل" و سال 96 به "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" نامگذاری شده بود.

نامگذاری  سال‌های:
 
1378 امام خمینی (ره).{این نامگذاری به دلیل صدمین سالگرد تولد امام بود} .
 
1379 امام علی(ع).{سال 79 همراه با دو عید غدیر بود}

1380 اقتدارملی و اشتغال‌آفرینی .
 
1381 سال عزت و افتخار حسینی .{در سال 80 محرم دوبار تکرار شد، هم در فروردین و هم در محرم} .
 
1382 خدمت‌گزاری .
 
1383 پاسخگویی.
 
1384 سال همبستگی ملی و مشارکت عمومی.
 
1385 پیامبر اعظم(ص) .{دوبار تاریخ وفات حضرت محمد(ص) به تاریخ قمری، در تقویم بود. یکبار در ابتدای سال و یکی در پایان سال} .
 
1386 اتحاد ملی، انسجام اسلامی .
 
1387 نوآوری و شکوفایی.
 
1388 حرکت مردم و مسئولین به سوی اصلاح الگوی مصرف .
 
1389 همت مضاعف و کار مضاعف .
 
1390 جهاد اقتصادی .

 1391 تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه‌ی ایرانی .

1392 حماسه‌ سیاسی و حماسه‌ اقتصادی .
 
 1393اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّی و مدیریّت جهادی .
 
1394دولت و ملّت، همدلی و هم‌زبانی .
 
تنها ملاک ارزیابی سال 95، اقدام و عمل بود که با عدم تحقق آن، سکاندار بصیر کشتی انقلاب سال 96 را هم با رویکرد اقتصاد مقاومتی و عملیاتی نامگذاری فرمودند.
 
با مقدمه‌چینی چندین ساله پیرامون اقتصاد مقاومتی و تعیین حدود و چهارچوب‌های انتظاری جامعه، سال 96 تنها ملاک ارزیابی عموم مردم از نامگذاری آن سال با نام "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" از دولت آقای روحانی این بود که دولت با تمام ظرفیت به ریزمترهای مقام معظم رهبری بپردازد که براساس اولویت نیز از سوی ایشان مطرح و فهرست شده بود.
 
پیشنهادهای دهگانه حضرت آیت الله خامنه‌ای به مسئولان اجرایی برای تحقق اهداف نامگذاری سال 96 بدین شرح بود:
1-  شناسایی و تمرکز بر فعالیت‌ها و زنجیره‌های مزیت دار اقتصادی».
2- احیاء و به حرکت درآوردن تولید داخلی.
 
3-  خودداری جدی ازخریدهای خارجی که قدرت تولید داخلی را تضعیف کند.
 
 4- مدیریت پول‌ها و منابع مالی ایران که از خارج وارد کشور می‌شود.
 
 5- دانش بنیان شدن بخش‌های مهم اقتصادی.
6- بهره‌برداری از بخش‌هایی که قبلاً در آنها سرمایه‌گذاری کلانی شده است مانند پتروشیمی و ساخت نیروگاه.
 
7- مشروط شدن همه معاملات خارجی به انتقال فناوری به داخل ایران.
 
 8-  مبارزه جدی و واقعی با فساد، ویژه خواری و قاچاق، که ضربات جدی به اقتصاد کشور می‌زند.
 
 
9- افزایش بهره‌وری انرژی، که می‌تواند در روندی مشخص باعث صرفه‌جویی صد میلیاردی بشود.
 
 10- نگاه ویژه و حمایتی به صنایع متوسط و کوچک برای ایجاد اشتغال و تحرک اقتصادی.، آخرین موارد از پیشنهادهای دهگانه حضرت آیت الله خامنه‌ای به مسئولان اجرایی برای تحقق شعار سال یعنی «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» است.
ایشان افزودند: البته کارهای دیگری نیز می‌توان در این مسیر انجام داد اما اگر این ده نکته، عملیاتی شود در کشور حرکتی انقلابی، بزرگ و رو به پیشرفت آغاز می‌شد که اقتصاد ایران را مصونیت می‌بخشید و تأثیر تحریم‌ها را کاملاً کاهش می‌داد.
رهبر انقلاب تأکید کردند: در صورت اجرای این حرکت منطقی و انقلابی، دیگر کسی در مقابل تحریم‌ها نخواهد لرزید و نیازی نیست برای جلوگیری از تحریم های امریکا، از اصول و مبانی و ارزش‌ها و خطوط قرمز ایران صرف‌نظر کند و کوتاه بیاید.
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی به‌ مناسبت آغاز سال 1397 نیز ضمن تبریک فرارسیدن سال نو و دعوت آحاد مردم به کار و تلاش مضاعف، سال 97 را سال حمایت از کالای ایرانی نام نهادند.
 
آنچه که برای تحقق اهداف این نامگذاری ضروری و اساسی است، تقویت کیفی و کمی تولید داخلی با تثبیت اشتغال و فعال‌سازی فرایند تولید کالای ایرانی است. در این سال قطعاً نباید بازار داخلی را جولانگاه کالاهای وارداتی قرار داد واین اولین انتظاری است که از دولت می‌رود تا قوانین وارداتی خود را بر مبنای تقویت تولیدات داخلی اصلاح کند.
 
براساس آمار گمرگ کشور، علی‌رغم اینکه از اردیبهشت امسال امریکا از برجام خارج شد و تحریم‌های خود علیه ملت ایران را برقرار کرد، میزان واردات کالاهای امریکایی به کشور نسبت به گذشته 7 برابر شده و این واقعیت تلخ گواه بر عدم التزام دولت به الزامات نامگذاری سال 97، که تقویت کالای ایرانی است، می‌باشد.
 
در پایان ذکر این نکته را خالی از لطف نمی‌دانیم که امسال نیز به سرعت سال‌های گذشته سپری شد و تا چشم بهم‌زدنی عمر این دولت نیز به پایان می‌رسد. نکند که باز دست به پشت دست نواخته شود و گفته شود که: چه زود دیر شد!.
 
پس دولتیان! لحظه لحظه را دریابید که زمان بسیار کوتاه است و کارهای ناکرده نیز بسیار فراوان. انشاءالله در ساختن ایرانی نمونه و الگو برای جهان اسلام در همه زمینه‌ها بویژه اقتصاد و فرهنگ موفق باشید، که تاریخ قضاوت‌گر منصفی است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما