تاریخ انتشارشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷
کد مطلب : ۳۵۹۰۶۸
نقطه اصلی و اتکاء پیامبر اسلام و امامان شیعه و انقلاب اسلامی و سپس انقلاب مهدوی، جوانان و ظرفیت‌های تحول‌برانگیز آنان در ایجاد جامعه‌ای ایمانی و سربلند و تعالی‌بخش بوده و هست.
۰
plusresetminus
جوانانی که مسیر تاریخ را تعیین می‌کنند
به گزارش بلاغ، راز و رمز موفق‌ترین فرد تاریخ که توانست جهان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن متحول کند و شگفتی تاریخ را رقم بزند، یعنی پیامبر اسلام، در توجه ویژه‌اش به جوانان بود و اعتماد حیرت‎آوری که آن حضرت به جوانان داشت و آن 12 جوانی که توانستند به حسن‌اغتماد او پاسخی دهند که تحول تاریخی، در رأس این اعتماد قرار داشت.
 
مکرر اشاره داشت که جوانان اولین اجابت‌کنندگان دعوت او به اسلام بودند و علی علیه‌السلام در ده سالگی به‌عنوان اولین پذیرنده اسلام توانست تا آخر عمر نصرت‌گر اسلام و درس‌های پیامبر خاتم باشد.
 
دومین مرد مسلمان جعفر بن ابیطالب 10 سال از برادر خود حضرت علی(ع) بزرگ‌تر بود، رهبری گروهی از مسلمانان را بر عهده داشت که به حبشه هجرت کرده بودند، اقدام وی در محفل بزرگ نجاشی و معرفی زیبای دین اسلام و قرائت آیاتی از سوره مریم، جلوه‌ای باشکوه از تکیه پیامبر(ص) بر جوانان است.
 
زید بن حارثه سومین مرد جوانی است که مسلمان شد و تنها صحابی‌ای است که نامش در قرآن کریم آمده است، وی در سفر طایف همراه پیامبر(ص) بود و برابر هجوم و سنگباران، خودش را سپر پیامبر کرد و چندین جای بدنش جراحت برداشت، زید جوان در بیشتر غزوات و جنگ‌های عصر رسول خدا(ص) شرکت داشت و در هشت سریه امیر لشکر بود تا آنکه در سال هشتم، در نبرد موته پس از شهادت جعفر بن ابیطالب مسئولیت فرماندهی را بنا به توصیه و سفارش پیامبر(ص) به عهده گرفت و در نبردی سخت، پیاده جنگید و میان نیزه‌داران دشمن به شهادت رسید.
 
عبدالله بن مسعود جوان 20 ساله مکه، بیست و سومین نفری بود که به دین اسلام گروید. شور و نشاط، جدیت و قوت ایمان وی سبب می‌شد همواره نزد پیامبر(ص) آمد و شد داشته باشد، وی حدود 70 سوره قرآن را از زبان پیامبر(ص) شنید و بقیه را از محضر امیرالمؤمنین(ع) فرا گرفت، وی پیرو واقعی ثقلین بود، عشق او به قرآن و اهل بیت(ع) ستودنی است و در این زمینه الگوی مناسبی برای نسل امروز است.

جابر بن عبدالله انصاری یکی از جوانان تلاشگر و پرشور مدینه بود که در تمام صحنه‌های حماسی حضوری نمایان داشت. او نخستین بار در دوران نوجوانی همراه پدر و برخی از یثربیان در سال سیزدهم بعثت در قصبه‌ منا پیامبر(ص) را زیارت کرد، وی در 19 غزوه از بیست و یک غزوه پیامبر(ص) حضوری جانانه داشت، از ویژگی‌های او، عشق و ارادتش به پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) است.
 
سعد بن مالک بن سنان معروف به ابو سعید خدری از جوانان صدر اسلام بود که در دانش و علم سرآمد همسالان خود به شمار می‌آمد و در12 غزوه هم پای پیامبر(ص) در میدان‌های جنگ حضور حماسی داشت.
 
معاذ بن جبل که در سن 18 سالگی مسلمان شده بود، در نخستین نبرد (جنگ بدر) در حالی که 20 بهار از عمرش می‌گذشت، شرکت کرد. او همواره در کنار پیامبر حضوری چشمگیر داشت. معاذ در هنگام تصدی مسئولیت ترویج دین در شهر مکه،‌ حدود 26 ساله بود.
 
مصعب بن عمیر اولین نماینده پیامبر(ص) به مدینه برای تبلیغ احکام اسلام، جوان وارسته‌ای بود که لیاقتش سبب شد پیامبر(ص) به او توجه‌ای ویژه داشته باشد. وی از خانواده‌های ثروتمند و جوانی خوش‌سیما بود که پس از آگاهی از حضور جوانان مکه در خانه زید بن ارقم، آنجا آمد و اسلام را اختیار کرد. والدین او از این کارش بسیار ناراحت شدند و او را در خانه زندانی کردند؛ ولی او از دینش دست برنداشت. وی اولین کسی بود که در مدینه نماز جمعه برپا کرد و عاقبت در جنگ احد به فیض شهادت رسید.
 
عتاب بن اسید جوان 21 ساله‌ای است که پس از فتح مکه به عنوان امیر از سوی پیامبر(ص) برگزیده شد، وی اولین امیری بود که نماز جماعت را در مکه برگزار کرد، پیامبر اعظم(ص) پس از صدور فرمان حکومت مکه برای عتاب، درباره اهمیت این مسئولیت خطاب به او فرمود: ای عتاب! می‌دانی تو را بر چه کسانی گماشتم؟ تو را بر مردمان شهر خدای متعال گماشتم، اگر برای آنان بهتر از تو سراغ داشتم، او را بر ایشان می‌گماشتم.
 
وی تا آخر عمر نیز فرماندار مکه بود و رفتار شایسته او برگ زرینی بر افتخارات جوانانی است که به نحو احسن از مسئولیت‌ها پیروز و سربلند بیرون می‌آیند.
 
اسامة بن زید جوان هجده ساله‌ای است که از سوی پیامبر(ص) به فرمانده نظامی لشکر اسلام انتخاب و معرفی شد. حتی پیامبر(ص) مخالفان از فرمان او را لعن و نفرین کرد. انتخاب او در روزهای آخر عمر شریف پیامبر(ص) و با حضور بسیاری از اصحاب بزرگ، حکایت از این دارد که جوانان از بهترین نیروهایی هستند که در شرایط مهم سیاسی و بحرانی قابل تکیه و اعتماد هستند؛ به همین دلیل هیچ‌گاه به سبب کم بودن سن افراد، بهانه‌جویی در مسئولیت آنان روا نیست، شایسته‌سالاری از دستورات اسلام است.
 
مرید پیامبر(ص) حنظله فرزند ابوعامر جوانی از قبیله خزرج بود که در شب پیش از جنگ احد با دختر عبدالله بن ابی سلول ازدواج کرد. او از پیامبر(ص) برای ماندن در شهر و رفتن نزد همسرش اجازه خواست. پیک وحی با آیه‌ای برای اجازه دادن نازل شد؛ پیامبر(ص) نیز اجازه داد، صبح زود حنظله برای اینکه فرصت جهاد را از دست ندهد، با حالت جنابت در نبرد حاضر شد و هنگامی که قصد کشتن ابوسفیان را داشت، یکی از مشرکان به سویش آمد و او را با نیزه به شهادت رسانند، بعد از جنگ، بدن او را شسته دیدند و علت را جویان شدند. پیامبر(ص) فرمود: «دیدم فرشتگان میان زمین و آسمان حنظله را با آب باران در برگ‌هایی از طلا غسل می‌دادند»، بدین سبب وی «غسیل الملائکه» یعنی غسل داده شده توسط فرشتگان نام گرفت.
 
عمار بن یاسر که مادرش سمیه نخستین زن شهید در راه خدا بود، از جوانان پیشتاز در ایمان و هجرت است. در آغازین روزهای جلوه اسلام، همراه پدر و مادرش شکنجه‌های مشرکان را تحمل کرد و بعد از پیامبر(ص) همراه حضرت علی(ع) بود و در جنگ صفین شهد شهادت نوشید. بدین سان، پیشگویی شگفت‌انگیز پیامبر(ص) به واقعیت پیوست که فرموده بود: «تو را گروه متجاوز می‌کشند»، همچنین شهادتش، گواهی بر حقانیت امیرالمؤمنین(ع) و ستمگری معاویه شد.
 
با مروری کوتاه و گذرا در تاریخ زندگانی امامان شیعه می‌توان فراز بلند عنایت خاص آنان به جوانان را به‌وضوح مشاهده کرد و به یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت آنان پی برد. بیان حتی یک مورد از خیل عظیم جوانان عاشق و وفادار به هر یک از امامان شیعه موجب اطناب نوشتار می‌شود، که موارد پرشمار انقلاب اسلامی ملت بزرگ ایران خود حدیث مفصلی از این مجمل است؛ اما بیان این نکته اساسی در مناسبت مسعود میلاد آخرین ذخیره خداوند در زمین، یعنی مهدی موعود (عج‌الله...) لازم است که بنابر روایات وارده، بسیاری از یاران و یاوران آن حضرت در هنگام ظهور را جوانان مومن و عاشق ولایت و مهدی‌یاوران تشکیل می‌دهند.
  
نیمه شعبان نقطه عطف تجدید میثاق جوانان و نوجوانان با میلاد مبارک این روز خجسته است تا امیدی باشد برای عاشقان منجی عالم بشریت و ترس و التهابی باشد برای نظام سلطه و مستکبر جهان و اذناب شیطان بزرگ، که پیچیده‌شدن طومار ظلم و بیداد نزدیک است و طلوع فجر عدالت و حکومت مهدوی نزدیک. أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما