تاریخ انتشارجمعه ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۴
کد مطلب : ۳۵۸۷۰۷
وحدت، بزرگترین وظیفه مسلمانان برای پاسداری از پیامی است که مبعث به همراه داشت، با یکپارچگی مسلمانان خواهند توانست پیام این نعمت بزرگ الهی را به گوش همه جهانیان برسانند.
۰
plusresetminus
وحدت؛ بزرگ‌ترین وظیفه مسلمانان در پاسداری از پیام مبعث
به گزارش بلاغ، بعثت باشکوه پیامبراکرم(ص) در تاریخ اسلام سرآغازی برای بزرگ‌ترین رویدادها در جهان بود، روزی که کلام خداوند توسط وحی الهی در گوش پیامبر پیچید، در عمق جانش نشست و دل‌های مشتاق بسیاری را در  عالم به خود نزدیک کرد.
                
هر مکتب و آیینی از ابتدای شکل‌گیری اهدافی را تبیین می‌کند که مبلغان و پیروانش در راستای پررنگ‌تر شدن آن هدف و تفکر در درون خود تلاش می‌کنند، اسلام نیز به عنوان بهترین و کامل‌ترین دین، از این قاعده مستثنی نیست و برنامه و اهداف خود را به واسطه قرآن و رسالت پیامبر تشریح کرد.
                    
خداوند متعال در برهه‌ای از زمان حضرت محمد(ص) را به پیامبری برگزیدند که جهان سراسر جهالت، بی‌اخلاقی، فساد و ستم بود، بعثت حضرت رسول(ص) که آغازی برای تحول بنیادین در جهان و زندگی انسان‌ها بود، از بزرگ‌ترین نعمت‌هایی است که خداوند به ما عطا کرد. نعمتی که در ادیان دیگر نیز بشارتش داده شد و نشانه‌های آخرین پیامبر خداوند برای پیروان ادیان الهی روشن بود.
                  
حضرت رسول(ص) آیینه تمام نمایی از رحمت، لطافت، انسانیت، بخشش، گذشت، صلح‌گرایی و انسان‌دوستی بودند، اما متاسفانه در گذر زمان این صفات اخلاقی میان مسلمانان کمرنگ شد و  آنچه اکنون ما از مسلمانان می‌بینیم در واقع نقطه مقابل اخلاق نبوی است.
                 
یکی از تاثیرگذارترین روش‌ها برای دعوت به اسلام، کلام نرم و محبت‌آمیز ایشان بود. همین نرم‌خویی پیامبر موجب شد تا در زمانی که اعراب جاهلی انسانیت و صفات پسندیده اخلاقی را از یاد برده بودند، دل‌های کثیری جذب ایشان و پیام الهی‌شان شود و بتوانند آن‌ها را با خود همدل و همراه سازد، زیرا ایجاد محبت و مهربانی میان مردم، سبب اتحاد و همدلی آنها می‌شود.
                          
از اساسی‌ترین دلایل بعثت پیامبر می‌توان به ایجاد وحدت و همدلی میان مسلمانان اشاره کرد و  این امر به سبب توصیه‌های قرآن و پیامبر اسلام  انکار نشدنی است، از اشاره‌های آشکار خداوند در قرآن کریم آیات " « وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعا ًو لاتفرّقوا »  همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید " است.
               
پیامبر خاتم(ص) هم از ابتدای بعثت به عنوان آخرین پیام‌آور خداوند تا روزهای آخر عمرشان بر وحدت میان مسلمین تاکید داشتند، چرا که اسلام بدون وحدت درختی است که میوه و ثمره‌ای ندارد. در روایات نیز تاکید بسیاری بر وحدت شد و مشکلات و گرفتاری هر قومی که راهی نجاتی نیافتند را بر اثر تفرقه و عدم وحدت میان مسلمانان دانستند و این روشی است که دشمنان اسلام امروز در پیش گرفتند.
                 
دشمنانی که از اتحاد جهان اسلام احساس خطر می‌کنند و می‌ترسند، بنابراین با صرف هزینه‌های گزاف به دنبال ایجاد تفرقه میان مسلمانان هستند و تلاش دارند با تشکیل مکتب‌های انحرافی چهره اسلام واقعی را بپوشانند، از ایجاد فرقه وهابیت تا ایجاد گروه تروریستی داعش.
                 
امروز در برابر تهاجم همه‌جانبه دشمنان به اسلام، تنها راه مقاومت ایجاد وحدتی دوباره میان مسلمین است، همان وحدتی که از دلایل بعثت پیامبر بود و مبعث می‌تواند نقطه عطفی برای وحدت در جامعه اسلامی به ویژه  برابر تفرقه‌افکنی‌های موجود باشد.
                     
تأسی از سیره پیامبر اکرم(ص) به عنوان رسول مسلمین می‌تواند نقش ویژه‌ای در ایجاد وحدت بین مسلمانان و کاهش اختلاف بین دو مذهب شیعه و سنی داشته باشد، وحدت امت اسلام به معنی یکی شدن مذهب نیست، بلکه قرار گرفتن مذاهب اسلامی درکنار یکدیگر و همبستگی آنهاست، وحدت یک مفهوم عقلی و دستور شرعی است که جهان اسلام امروز به آن شدیدا نیاز دارد چرا که عزت مسلمانان برابر دشمنان در پرتو وحدت محقق می‌شود.
          
بعثت پیامبر با تکیه بر توحید و یکتاپرستی راهی نو برای زندگی بشر به ارمغان آورد، سرآغاز این دعوت الهی با برافراشتن پرچم علم و معرفت و اخلاق والای انسانی همراه بود، وحدت و یکپارچگی، بزرگترین وظیفه مسلمانان برای پاسداری از پیامی است که مبعث به همراه داشت و در وضعیت کنونی با یکپارچگی و پیروی از کتاب خداوند و سنت پیامبر،  مسلمانان خواهند توانست پیام این نعمت بزرگ الهی  را به گوش همه جهانیان برسانند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷