تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶
کد مطلب : ۳۵۸۵۸۶
تحقق شعار امسال رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از کالای ایرانی مستلزم حمایت همه جانبه مسئولان و مردم است اما تولیدکننده داخلی فقط روی کاغذ حمایت نیاز ندارد بلکه باید عملا با حذف قوانین آزاردهنده و دست و پاگیر به رونق تولید داخلی کمک کرد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، هر ساله رهبر معظم انقلاب در تبیین شعار سال اهداف بلندی را دنبال می‌کند که در طی سال‌های اخیر به مقوله مهم اقتصاد آن هم حمایت از اقتصاد داخلی تأکید بسیار زیادی داشته‌اند، اما اینکه چه میزان از این دغدغه معظم له اجابت شده است جای تأمل دارد.
به این شعارها توجه کنید: (حركت به سمت اصلاح الگوی مصرف)، (همت مضاعف، کار مضاعف)، (جهاد اقتصادی)، (تولید ملى و حمایت از کار و سرمایه‌ ایرانى)، (حماسه‌ی سیاسی و حماسه‌ی اقتصادی)، (اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی)، (دولت و ملت، همدلی و همزبانی)، (اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل)، (اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال) و (حمایت از کالای ایرانی)، که این شعار سال 97 فصل‌الخطابی از سوی رهبر فرزانه انقلاب است تا این‌بار مردم بیشتر از مسئولان نقش آفرین در شعار سال باشند.

اما مسئله ای که این روزها مدنظر تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی است، چگونگی حمایت دولت از کالای تولید داخل است و اینکه قرار است این حمایت در حد کاغذ بازی و نامه نگاری و دستورات کلیشه‌ای به ادارات و دستگاه‌ها باشد یا در عمل نیز حمایت‌های مناسبی از تولیدکنندگان می‌شود؟.

تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی کشور در مصاحبه‌های مختلفی که در خصوص مشکلات حوزه تولید داشتند، همواره از بروکراسی پیچیده اداری، مالیات کمرشکن، تسهیلات با بهره بالا و همچنین چالش‌های تأمین مواد اولیه در برخی از تولیدات و سایر مشکلات این حوزه گله‌مند بودند و تقریباً دولت کار قابل توجهی برای رفع یا کاهش این مشکلات انجام نداده است.

مسئله‌ای که در موضوع حمایت از کالای ایرانی باید مورد توجه دولتمردان کشور قرار بگیرد تا در عمل نیز این حمایت به اثبات برسد، این است که عوارض گمرکی باید به طور جدی در دستور کار قرار گیرد تا کالای ایرانی توان رقابتی‌ خود در بازار را حفظ کند.
این اقدام آنجایی مهم تلقی می‌شود که به دلیل فراوانی کالاهای خارجی در بازار، تولید کننده‌ ایرانی مجبور است از کیفیت کار کم کرده و سر پا بماند. بنابراین باید کمک کرد تا حضور کالاهای خارجی در بازار کشور کمرنگ شود، که صدالبته مقررات دست و پاگیر بر سر راه سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان نیز به صورت جدی و کاملاً اجرایی باید جمع آوری شوند، در واقع از همان ابتدای کار، مقررات و قوانینی را به تولیدکننده تحمیل نکنیم که فشار اقتصادی و بدهی ناشی از آن مانع از رشد تولید و بالطبع ایجاد رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال شود.

مسئله کاهش هزینه‌های تولید داخلی از جمله مالیات، عوارض و ارزش افزوده در همه این سال‌ها به عنوان یک مانع بزرگ برای رونق تولید و رغبت تولیدکنندگان داخلی محسوب می‌شد در حالی که در همه‌ جای دنیا ارزش افزوده در مرحله فروش قطعی از مشتری توسط صندوق‌های مکانیزه گرفته می‌شود اما این روند در ایران برعکس بوده و در چند مرحله دریافت می‌شود.

اما در این بین تولیدکنتدگان و مردم به عنوان دو بال پرنده‌ برای اوج گیری اقتصاد کشور، باید با عزم ملی و استفاده از کالای داخلی و اعتماد به کالای تولید ایرانی و از طرفی، تولید کالای باکیفیت و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی به شکوفایی اقتصادی و تولید اشتغال و رفع بیکاری به عنوان دغدغه اصلی امروز جامعه کمک جدی کنند که این مهم دور از ذهن نیست و فقط و فقط به عزم همه جانبه ملی یعنی، دولت، ملت و فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان داخلی بستگی دارد.

همانگونه که مقام معظم رهبری در تبیین شعار امسال در حرم مطهر امام رضا(ع) اشاره فرمودند که اگر تولید ملی با همت و پیگیری همگانی شتاب بگیرد، بسیاری از مشکلات معیشتی مردم و مسائل اشتغال و سرمایه‌گذاری حل خواهد شد و آسیب‌های اجتماعی کاهش زیادی خواهد یافت، نیازی به استدلال نیست که ریشه بسیاری از ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری و مشکلات اقتصادی جامعه است و اگر جوان بیکار به واسطه رونق تولید و حمایت از کالای ایرانی به کار گمارده شود، قطع به یقین بسیاری از آسیب‌ها از جمله اعتیاد، سرقت، طلاق و سایر ناهنجاری‌ها کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

بنابراین بر همگان از جمله مردم، مسئولان و فعالان اقتصادی فرض است تا با همت و عِرق ملی نسبت به اولاً تولید کالای باکیفیت و ارزان قیمت از سوی تولیدکننده داخلی در سایه حمایت همه جانبه، نه در کاغذ و نامه نگاری بلکه در عمل از سوی مسئولان دولتی و قانون‌گذاران و ثانیاً از سوی مردم، حمایت ویژه و اعتماد به کالای داخلی در دستور کار قرار گیرد تا باز هم نقشه شوم اقتصادی دشمن در براندازی انقلاب اسلامی با درایت رهبری عزیز و همت مردم و مسئولان نقش بر آب شود.

امیدواریم با تأکیدات رهبر معظم انقلاب در طی این سال‌ها مبنی بر جهاد اقتصادی و حمایت از تولید داخلی و ایجاد رونق اقتصادی، کار و تولید و حمایت از کالای ایرانی، با اقدام عملی دولت و مجلس در حذف موانع رونق تولید و حمایت از کالای داخلی و همچنین همت جهادی مردم در استفاده از تولید ایرانی و نه گفتن به جنس‌های خارجی، این بار بر تحقق شعار سال که گره گشای بخش عمده‌ای از مشکلات جامعه است، نقش آفرین باشیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷