تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۲۸۹۷۳۲
برخی از سایت‌های دولتی در شهرستان نکا همچنان در خواب زمستانی بوده و با اینکه نیمی از بهار را نیز پشت سر می‌گذاریم اما همچنان یخ آن‌ها آب نشده است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، دست‌یابی به اهداف تعیین شده برای هر سازمان همراه با حفظ پویایی و حیات با نشاط به منظور رفع مشکلات مردم، به چگونگی برقراری تعامل با مخاطبان در درون و بیرون از مجموعه بستگی دارد.

وجود درک متقابل و تفاهم منطقی نسبت به مخاطبان می‌تواند نقش سازنده‌ای در بهبود روند اجرای برنامه‌ها، رفع نقاط ضعف و تقویت ارکان تأثیرگذار آن مجموعه ایفا کند، که در این میان رسانه‌ها یکی از تخصصی‌ترین و اثرگذار‌ترین مخاطبان هر مجموعه به شمار می‌آیند.

روابط عمومی‌ها، یکی از مهم‌ترین ارکان ارتباط بیرونی یک مجموعه به شمار می‌آیند که براساس تعریف موجود بین‌المللی باید عملی مستمر و برنامه‌ریزی شده در قالب اهداف هر سازمان در راستای دست یافتن به تفاهم و پشتیبانی افراد در تعامل با سازمان‌ها را به اجرا درآورند.

از این رو مخاطب‌شناسی و درک افکار عمومی، سنجش میزان انتشار و بازتاب پیام، تدوین برنامه‌های مرتبط و اطلاع‌رسانی آن، ارزیابی برنامه‌ها و اقداماتی از این دست در زمره وظایف اصلی روابط عمومی‌ها به شمار می آیند.

در سطح شهرستان‌ها نیز بعضاً جلساتی متشکل از مدیران روابط عمومی ادارات مختلف با نام شورای روابط عمومی شهرستان تشکیل می‌شود که آخرین جلسه اعضای روابط عمومی‌ها در نکا به قبل از فرا رسیدن هفته دولت سال 95 مربوط می‌شود.

جلسه به نسبت فرمایشی که سالانه یک مرتبه آن هم معمولاً در آستانه فرا رسیدن هفته دولت در فرمانداری نکا برگزار می‌شود و نکات تکراری برای روابط عمومی‌ها مجدداً تکرار می‌شود تا همچون گذشته نتایج چندانی از آن به دست نیاید.

بارزترین دلیل این ادعا نیز بر می‌گردد به نتیجه به دست آمده از رصد کوتاهی نسبت به آنچه در سایت‌های دولتی در سطح شهرستان می‌گذرد تا انسان دریابد در شرایطی که برای زنده و فعال ماندن این سایت‌ها از بیت‌المال هزینه می‌شود اما خود مسئولان دولت اراده‌ای در استفاده درست از آن ندارند.

در ادامه به بررسی چند سایت مربوط به ادارات و نهادهای دولتی غیرفعال در شهرستان نکا می‌پردازیم تا بتوان بهتر به عمق بی‌اعتنایی مسئولان دولت در بهره‌مندی مناسب از یک ابزار مناسب برای آگاهی‌بخشی به افکار عمومی و ارتباط نامناسب این رکن اجرایی نظام با مردم پی برد.

یک از سایت‌های تقریبا غیرفعال مربوط به بخشداری مرکزی شهرستان نکا می‌شود که آخرین مطلب بارگزاری شده در آن بر می‌گردد به پنجمین روز از دهه فجر سال 95 یعنی 16 بهمن سال گذشته و بعد از آن هیچ مطلبی در آن بارگذاری نشده است.
 
 
این درحالی است که هزینه‌های مربوط به طراحی، دامنه، سِروِر و هاست خریداری شده برای آن از بیت‌المال انجام شده اما خبری از کار و اطلاع‌رسانی از طریق آن وجود ندارد که به نوعی هدر رفتن بخشی از سرمایه ملی را به همراه دارد.

وبسایت بخشداری هزارجریب نکا دومین سایتی است که مورد توجه قرار گرفته است چراکه آخرین مطلب بارگذاری شده در آن به تاریخ 15 بهمن سال گذشته با موضوع بازگشایی راه روستایی در روز قبل از آن بر می‌گردد.
 
 
اما شاید جالب‌ترین نکته را بتوان مربوط به همین سایت تلقی کرد چراکه همچنان خبر ویژه آن به ماجرای فوت مرحوم هاشمی رفسنجانی به تاریخ 20 دی سال 95 بوده و نشان از سنگینی داغ حاصله دارد که تاکنون بر صفحه آن نقش بسته است.

در مورد بعدی به سایت سازمان البته نه جندان دولتی حمل و نقل همگانی شهرستان نکا و حومه می‌پردازیم، که از ابتدای سال 96 تاکنون تنها به درج پیام نوروزی رهبر انقلاب به مناسب آغاز سال جدید اقدام شده است.
 
 
اما جالب توجه است که بدانیم مطلب بارگذاری شده قبل از آن نیز به تاریخ برگزاری کنکور دانشگاه‌ها در سال 95 مربوط می‌شود که در ذهن مخاطبان تداعی‌گر بارگزاری سالی تنها چند مرتبه است.

دیگر سایت رها شده مربوط به ادارات شهرستان نکا را باید متعلق به اداره بندر و دریانوردی نکا برشمرد که آخرین مطلب آن به تاریخ ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ با موضوع "رشد فعالیت‌های تجاری بنادر امیر آباد و نکا در سال ۹۳" مربوط می‌شود.
 
 
از سویی دیگر نیز برخی مسئولان روابط عمومی‌ها مانند روابط عمومی فرمانداری نکا آن چنان در این امر پیشتازی می‌کنند که از آن سوی بام می‌افتند و اخبار مربوط به وقایع را تکه تکه پشت سر هم در سایت‌های خود منتشر می‌کنند تا با افزایش کمیت اخبار مربوط به امور صورت گرفته در نگاه مردم با انجام یک پروپاگاندای تبلیغاتی کیفیت را نیز بالا نشان دهند.

در این میان سایت‌ها و صفحات وب مربوط به آموزش و پرورش، اداره تبلیغات اسلامی، شهرداری و فرهنگ و ارشاد اسلامی ازجمله موارد فعال و موفق به شمار می‌آیند که در این میان سایر سایت‌ها نیز نیمه فعال و یا با فعالیت ضعیف به سر می‌برند که باید در مورد آن‌ها تدابیر لازم اندیشیده شود.

پیش نیازی به نام سواد و درک رسانه‌ای

به گزارش خبرنگار ما، برای بهبود عملکرد روابط عمومی‌ها با توجه به قرار داشتن افراد مسئولیت‌پذیر و متعهد در بیشتر ادارات باید انسجام و تمرکز بیشتری در راستای انجام مسئولیت‌ها به خرج داده شود که این امر مستلزم توجه به نکاتی چند است.

یکی از اقدامات مورد نیاز مسئولان برای عملکرد بهتر روابط عمومی‌ها را باید در افزایش سطح دانش و سواد رسانه‌ای آن‌ها دانست چراکه با پیشرفت روزافزون سطح آگاهی و روبط اجتماعی در جوامع بشری و رشد عجیب توجه به شبکه‌های اجتماعی نیازمند به روز بودن مسئولان در این زمینه احساس می‌شود.

ارتباط موثر با همه رسانه‌ها بدون نگاه به سلایق سیاسی، حزبی، جریانی، شخصی و سلیقه‌ای باید در سرلوحه عملکرد روابط عمومی‌های ادارات قرار بگیرد چراکه در بسیاری از مواقع ارتباط‌ها بیشتر به رسانه‌های همسو و خبرنگاران قابل کنترل با تطمیع و تهدید محدود می‌شود.

از سوی دیگر بعضی نیز به صورت مستقیم به یارگیری از میان اصحاب رسانه و خبرنگاران می‌پردازند و اهدافی همچون لاپوشانی و مخفی کردن نقاط ضعف و عدم اطلاع‌رسانی به افکار عمومی، جلوه دادن اقدامات صورت گرفته و بزرگ‌نمایی با پروپاگاندای تبلیغات رسانه‌ای و تیم‌بندی در برابر جریان رسانه‌ای منتقد و دلسوز آرمان‌های انقلاب و منافع مردم را دنبال می‌کنند.
 
منبع : پیک نکا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴