تاریخ انتشارپنجشنبه ۱ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۲
کد مطلب : ۲۲۵۷۶۷
در شهرستان رامسر رویداد پسندیده و مناسبی در سه سال اخیر اتفاق می‌افتد که از آن به‌عنوان هفته فرهنگی رامسر نام می‌برند. رویداد فرهنگی مبارکی که علی‌رغم تلاش‌های خالصانه مسئولان برگزاری، متأسفانه هفته‌ای نیست که آن‌گونه که باید نشان از فرهنگ رامسر داشته باشد و نقشی بسزایی در معرفی آداب‌ورسوم، سنت‌های شهر رامسر ایفا نکرده است.
۰
plusresetminus
بررسی ظرفیت‌های دیده نشده هفته فرهنگی رامسر/ هفته فرهنگی و این‌همه اشکال؟!
به گزارش بلاغ، با بررسی و کنکاش در محوریت، منش و روش اجرای برنامه‌های هفته فرهنگی رامسر متوجه این امر خواهیم شد که آنچه محقق گشته است، احیای آداب و سنن بومی و محلی، معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری نبوده است.

هفته فرهنگی و انتظارات از این هفته
با واگذاری اجرا و برون‌سپاری برخی برنامه‌ها به پیمانکاران فرهنگی، این ظرفیت بزرگ که می‌توانست به رخداد ملی و بین‌المللی تبدیل شود، صرفاً به فضایی نسبتاً شاد و موسیقی پاپ و استیج‌ها و اجراهای بی‌تناسب با هویت بومی و منطقه‌ای شهر پر سنت رامسر تبدیل‌ شده است.

فراموش نکنیم که رامسر شهری شناخته‌شده در عرصه بین‌المللی و کشور است و باید با اجرای برنامه‌های متعدد و جشنواره‌های پرمحتوا و غنی، هرچه بیشتر قابلیت‌های آن را معرفی کنیم.

آیا هفته فرهنگی توانسته است توان‌ها و پتانسیل‌های شهر رامسر و ظرفیت‌های آن را معرفی کند؟ آیا توانسته است با برنامه‌ریزی کارشناسانه در معرفی فرهنگ و آداب منطقه در سطح ملی و بین‌المللی نقشی ایفا کند؟! هفته فرهنگی چه خروجی ماندگاری برای مردم شهر داشته است؟ آیا نباید شاهد حضور استاندار در یکی از روزهای این هفته می‌بودیم؟ آیا بهتر نبود به‌جای برنامه ضعیف پیاده‌روی، برنامه‌ریزی برای حضور شبکه سه در یکی از شب‌های این برنامه می‌شد؟

باوجود اهمیت بالای این رویداد فرهنگی، در جهت رشد اقتصادی و فرهنگی شهر رامسر، اطلاع‌رسانی و تبلیغات در سطحی بسیار نازل و غیرحرفه‌ای انجام شده است. نه‌تنها از عناصر جذاب و جلب‌توجه کننده‌ای استفاده نشده است حتی در تبلیغات آن مؤلفه‌های فرهنگ بومی به‌خوبی نمایان نبود.

چرا این‌همه کم توجهی به مقوله استراتژیک "هفته فرهنگی"؟!
نبود نماد و لوگو و برند فاخر خاص که معرفی کننده این رخداد باشد، یکی از مسائل مهمی است که به آن توجه نشده است و ضرورت دارد لوگو و نمادی برای این هفته طراحی شود.

ضعف در تبلیغات مخصوصاً در سطح استان و به‌خصوص ملی به‌خوبی مشهود است. اگرچه مسئولان برگزاری، استقبال بیش از 7 هزارنفری را دلیلی برای موفقیت در جذب مخاطب قلمداد می‌کنند، امّا این نکته که بخش وسیعی از شرکت‌کنندگان بومی منطقه بوده‌اند و خبری از گردشگر و توریست نبوده است را باید مدنظر قرار داد و همچنین با در نظر گرفتن نسبت شرکت‌کنندگان به کل جمعیت استان و شهرستان، ضعف اطلاع‌رسانی به‌خوبی نمایان است.

جا داشت که با برپایی نمایشگاه‌های مختلف از دستاوردهای هنری و فرهنگی شهر از قبیل هنر خوشنویسی، نقاشی، عکاسی، نمایشگاه کتب منتشرشده با موضوع شهر رامسر، اجرای تئاتر فاخر، موسیقی‌های متناسب و بومی شهر رامسر، معرفی و پخش فیلم‌های کارگردانان و فیلم‌برداران رامسری، اجرای شب‌شعر گیلکی، نمایشگاه صنایع‌دستی بومی، معرفی فرهیختگان و اساتید هنری و فرهنگی و صنایع‌دستی و شناسایی و معرفی آثارشان گامی هرچند کوچک در جهت تقویت و انتقال این مواریث بعضاً به فراموشی سپرده به نسل جوان برمی‌داشتند.

با تجربه سه ساله و باز هم رفتار صفرکیلومتری؟!
انتظار می‌رفت که پس از سه سال برگزاری، با شناسایی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری، این هفته بهانه‌ای می‌شد برای ورود به امورات معیشتی مردم و روستائیان و اهتمام ورود به صنایع بسته‌بندی محصولات گل‌گاوزبان و فندق تولید عروسک‌ها و صنایع‌دستی مرتبط با فرهنگ شهر.

پیشنهاد می‌کنیم با انتخاب زمان مناسب این هفته در آینده و بهره‌گیری از کارشناسان و تشکیل کمیته هفته فرهنگی متشکل از صاحب‌نظران و بزرگان فرهنگ قومی، قبیله‌ای و منطقه‌ای و با استفاده از نیروی‌های متخصص بومی برنامه‌ای جامع، کامل و راهبردی تهیه و تدوین کنید تا شاهد حضور دوچندان گردشگران و سرمایه‌گذاران باشیم.

با تولید و انتشار محصولات و کتب و نشریه متناسب با این هفته و برنامه‌های پایدار با برند هفته فرهنگی، شاهد جاودانگی و اثرگذاری آن در طول سال باشیم.

لزوم استفاده واقعی از ظرفیت‌های ذی‌صلاح مردمی
پیشنهاد می‌شود از تمام توان و ظرفیت سمن‌های رامسر استفاده شود. هر سالی را به یکی از موضوعات فرهنگی از قبیل: لباس، گویش، آداب‌ورسوم، کشاورزی و باغداری و غیره اختصاص دهید، کیفیت، اجرا و محتوی برنامه‌ها متناسب با موضوع همان سال باشد.

در پایان این نکته که هفته فرهنگی رامسر باید بستری باشد تا با داشته‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، پتانسیل‌های شهر را در معرض دید مردم قرار دهید و به‌تبع آن تعداد زیادی سرمایه‌گذار را جذب کند.

به نظر کارشناسان، هفته‌ی فرهنگی باید قبل و حین و بعد پیوست‌های فرهنگی داشته باشد و باید دارای برنامه‌ای مدون باشد. هفته‌ای که خروجی مناسب و تولیدی در بر نداشته باشد بعد از پایان آن از بین می‌رود و بی‌تأثیر خواهد بود.

باوجود همه‌ی انتقاداتی که بر نحوه‌ی برنامه‌ریزی و اجرای این هفته می‌توان وارد دانست، شکی نیست که برنامه‌ی هفته‌ی فرهنگی امسال نسبت به سال‌های گذشته در سطحی بالاتر برگزار شده است و ازاین‌پس همه باید با تلاش، همراهی و همدلی در هرچه باشکوه‌تر شدن این رخداد بزرگ فرهنگی گام برداریم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰