کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

راهکار عملی اقتصاد مقاومتی در مازندران؛

فراگیری تولید به فرهنگ عمومی تبدیل شود/ روند کنونی سیاست‌های دولت، تب‌دار و بیمار است

دریاسر , 12 ارديبهشت 1395 ساعت 11:09

اقتصاد مقاومتی صرفا با مشارکت مردمی امکان‌پذیر است و باید برای مشارکت مردمی از هر فعالیت اقتصادی استقبال و حمایت شود.


به گزارش بلاغ، اقتصاد مقاومتی قبل از آنکه یک موضوع پایان‌نامه دانشجویی یا موضوع قابل‌بحث برای همایش‌ها و جلسات مختلف باشد، یک راهبرد دقیق برای نظام اقتصادی کشور است. راهبردی که در برابر ضربات تحریم‌ها و توطئه‌‌های گوناگون اقتصادی نظام استکبار وارد میدان شده و موتور محرک اقتصادی کشور در توسعه و پیشرفت است.

وقتی انقلاب اسلامی ایران در جبهه مقاومت در برابر استکبار و صهیونیسم جهانی است، پس می‌بایست زیرساخت‌های نظام از قبیل ساختارهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی نظام اسلامی با شرایط مقاومتی در برابر استکبار جهانی شکل بگیرد.

از همین‌رو در زمینه اقتصاد تنها راهبردی که می‌تواند ایران را در برابر هرگونه اقدام تخریبی اقتصادی حفظ کند، اقتصاد مقاومتی بوده که با سیاست‌های کلان سیاسی و امنیتی نظام اسلامی هماهنگ است.

اما راهکارهای اقتصاد مقاومتی در مازندران چیست؟ چگونه می‌توان به اهداف کلان اقتصاد مقاومتی در مازندران دست پیدا کرد؟ در چه شرایطی اقتصاد مقاومتی در مازندران امکان‌پذیر است؟

استان مازندران با توجه به شرایط اقلیمی مناسب، با داشتن خاک حاصلخیز، آب‌وهوای مناسب و همچنین با داشتن مواهب الهی همچون کوه و جنگل مستعدترین استان کشور برای پیشبرد اقتصاد مقاومتی در کشور به‌حساب می‌آید.

شرایط استان مازندران به گونه‌ای است که با برنامه‌ریزی، تلاش، تدوین استراتژی‌ها و اقدامات لازم، بخش عمده‌ای از تهدیدها را در کشور می‌تواند به فرصت تبدیل کند.

یکی از راهکارهای اقتصاد مقاومتی در مازندران با توجه به اینکه مازندران قطب کشاورزی و دامپروری کشور محسوب می‌شود، حمایت همه‌جانبه از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و دامپروری است.

بسیاری از تولیدکنندگانی که در سال‌های اخیر مبادرت به فروش زمین کشاورزی یا دامپروری خود کرده‌اند و یا با تغییر کاربری، زمین‌های کشاورزی به ویلا تبدیل شده، ناشی از عدم حمایت از کشاورزان، واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی آن‌هم در فصل برداشت محصول، اختلال در قیمت‌گذاری، دلالی و گران بودن هزینه تولید بود و هست.

تنها با اعتقاد و برنامه‌‌ریزی می‌توان به کشاورز این اطمینان را داد که به فکر تولید محصولات کشاورزی خود باشد و از حواشی فلج‌کننده رهایی یابد.

از سوی دیگر مازندران به لحاظ داشتن طبیعت چشم‌نواز و دارا بودن مواهبی همچون کوه و جنگل، یکی از قطب‌های گردشگری کشور بشمار می‌رود که می‌توان با ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی و عرضه مستقیم صنایع‌دستی در هر اقلیمی، تاثیر بسزایی در توسعه اقتصاد مقاومتی داشته باشد.

لذا اقتصاد مقاومتی، صرفا با مشارکت مردمی امکان‌پذیر است و باید برای مشارکت مردمی از هر فعالیت اقتصادی استقبال و حمایت شود.

باید در مازندران فضایی ایجاد شود که حتی مردم عادی هم هر فعالیت تولیدی که خود را در آن توانمند می‌بینند انجام دهند، مثلاً اگر فردی در حیاط منزل یا زمین کنار منزل خود می‌تواند کاشتی انجام دهد، خود را مقید و مفید بداند و انجام دهد. اگر فردی می‌تواند منزل خود را به کارگاهی تولیدی مثلا صنایع‌دستی تبدیل کند و در کنار سایر فعالیت‌های خود به تولیدات دیگری دست بزند، از آن حمایت شود.

اگر خانواده‌ای در کنار فعالیت عادی خود توانست با رعایت مسائل مختلف نظیر امور بهداشتی، نسبت به پرورش مرغ و ماهی و... اهتمام ورزد، یا زنانی که با صنایع‌دستی و فروش آن به اقتصاد خانواده کمک می‌کنند، می‌بایست با مدیریت و برنامه‌ریزی برای تولید مردمی به سرمایه‌های اقتصادی استان اعتبار بخشند.

اگر برپایی کارگاه‌های تولیدخانگی، مزارع کنار خانه، ابتکارات و خلاقیت‌های فردی و گروهی در تولید را بتوان به فرهنگ عمومی تبدیل کرد، این امر سبب می‌شود سرمایه‌های کوچک و کم‌حجم در تولید به کار گرفته شود و از همین‌رو، واردات به سرعت کاهش و تنوع محصولات به سرعت افزایش می‌یابد، ظرفیت‌های جدیدی به ظرفیت‌های موجود نه‌تنها در استان مازندران بلکه در کشور، اضافه شده و در پی آن صادرات رونق می‌گیرد.

همه این موارد بسته به ساده‌زیستی مدیران، نگاه به مولدها و ظرفیت‌های داخلی، فرهنگ‌سازی برای یک اقدام جهادی، مدیریت فعال و هوشمند است و می‌طلبد مازندرانی که سرشار از مواهب الهی است، با داشتن نیروی کار جوان در اقتصاد مقاومتی حرف اول را بزند.


کد مطلب: 185946

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/note/185946/فراگیری-تولید-فرهنگ-عمومی-تبدیل-شود-روند-کنونی-سیاست-های-دولت-تب-دار-بیمار

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com