منابع امريكايي: تل‌آويو براي جنگ آماده مي‌شود

رژيم صهيونيستي در جبهه سعودي عليه حزب‌الله

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۴
کد مطلب : ۱۷۷۲۵۱
پس از فشارهاي گسترده كشورهاي حوزه خليج فارس عليه جنبش مقاومت اسلامي لبنان، حالا به نظر مي‌رسد نوبت به تل‌آويو رسيده تا پروژه جديد شيوخ عربي را با مطرح كردن جنگ سوم عليه لبنان تكميل كند...
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،  پس از فشارهاي گسترده كشورهاي حوزه خليج فارس عليه جنبش مقاومت اسلامي لبنان، حالا به نظر مي‌رسد نوبت به تل‌آويو رسيده تا پروژه جديد شيوخ عربي را با مطرح كردن جنگ سوم عليه لبنان تكميل كند، هر چند حزب‌الله نه تنها در مقابل اين فشارها عقب‌نشيني نكرده بلكه گزارش‌هاي منتشر‌شده حاكي از آمادگي كامل اين جنبش در مقابل هرنوع ماجراجويي عربي و عبري است.

روزنامه الاخبار لبنان كه روابط نزديكي با حزب‌الله دارد گزارش داد كه مسئولان امريكايي در ديدار با مسئولان لبناني در واشنگتن اعلام كردند اسرائيل به آنها ابلاغ كرده كه براي جنگي جديد با حزب‌الله لبنان آماده مي‌شود.

براساس اين گزارش، مسئولان امريكايي به نقل از مقامات اسرائيلي‌ها گفته‌اند كه امكان ندارد «در مقابل حضور حزب‌الله لبنان در سوريه و پيشروي چشمگير اين حزب در ميدان دست بسته باقي بمانند.»   گزارش الاخبار پس از آن منتشر مي‌شود كه طي دو هفته گذشته عربستان سعودي به همراه متحدان عربي خود از جمله بحرين و امارات متحده عربي اقدامات بي‌سابقه‌اي عليه جنبش مقاومت اسلامي لبنان اتخاذ كرده‌اند كه آخرين مورد آن قرار دادن حزب‌الله در ليست گروه‌هاي تروريستي شوراي همكاري خليج‌فارس است.
  
چرا حزب‌الله؟
تحليلگران معتقدند دليل تشديد فشارها عليه حزب‌الله نقش مهمي است كه اين جنبش در ناكام گذاشتن اهداف رياض در منطقه به‌ويژه در سوريه به عهده دارد. از سوي ديگر حزب‌الله بزرگ‌ترين خطر جدي براي رژيم صهيونيستي مطرح مي‌شود و موفق شده اين رژيم را مجبور به عقب‌نشيني بدون قيد و شرط از يك سرزمين عربي (لبنان) بكند، همچنين شكست سختي در جريان جنگ تابستان 2006 به اين رژيم وارد كرد.  به نظر مي‌رسد اشتراك شيوخ عربي با صهيونيست‌ها در دشمني با حزب‌الله باعث شده آنها بيش از پيش به يكديگر نزديك شوند و اقدامات خود را به صورت هماهنگ عليه اين گروه پيش ببرند.

تنها چند روز پس از آنكه شبكه 10 اسرائيل گزارش داد يك هيئت بلندپايه از كابينه نتانياهو به رياض سفر و با مقامات آل‌سعود ديدار و گفت‌وگو كرده است، روزنامه صهيونيستي جروزالم پست گزارش داد حمد بن عيسي آل خليفه پادشاه در كاخ پادشاهي خود با مارك شناير خاخام سرشناس صهيونيستي ديدار كرده است.

بر اساس گزارش جروزالم پست، پادشاه بحرين در اين ديدار خواستار افزايش سطح درگيري‌هاي جهان عرب با حزب‌الله لبنان تا حد امكان شده و تأكيد كرده كه اتحاديه عرب بايد حزب‌الله لبنان را به عنوان يك گروه تروريستي به رسميت بشناسد. جروزالم پست به نقل از اين خاخام صهيونيستي آورده است: «دشمني مشتركي كه رژيم‌هاي حاشيه خليج‌فارس و اسرائيل در قبال حزب‌الله و حاميان ايراني آن دارند، بايد به عنوان فرصتي براي ايجاد ائتلاف با اين كشورها كه در گذشته دشمن دولت يهودي بودند، مورد استفاده قرار گيرد.» روزنامه الاخبار هم در ادامه گزارش خود به نقل از مقامات امريكايي نوشته است كه «تغييرات خطرناك اخير در استراتژي عربستان در قبال حزب‌الله موضع اسرائيل را تقويت مي‌كند. تنش‌هاي سياسي در لبنان نيز در راستاي تحرك عربستان است. عربستان اميدوار است اسرائيل وارد ميدان جنگ شود.»
  
ارزيابي حزب‌الله
در همين حال، شيخ نعيم قاسم معاون دبيركل حزب‌الله لبنان در اظهاراتي در مراسم بزرگداشت فرمانده شهيد حاج علي احمد فياض گفت: «اين اقدام اعتقاد ما را به قرار داشتن در مسير حق افزايش مي‌دهد، علاوه بر اينكه ارتباط عربستان و اسرائيل و خدمت در مسير اهداف آن رژيم را بيش از پيش نشان مي‌دهد. تمامي كساني كه مقاومت را تأييد مي‌كنند، به صورت كلي معتقدند عربستان كاملاً در مسير سياست‌هاي اسرائيل قرار دارد.»

همزمان با اين تحولات، منابع نظامي امريكايي گزارش دادند اسرائيل اخيراً «حمله هوايي آزمايشي» عليه «بعلبك» (شهر مهم لبناني) كه محل استقرار مراكز فرماندهي حزب‌الله و تأسيسات آموزشي و انبارهاي تسليحاتي اين سازمان است، انجام داده است. به گزارش «دبكا»، اين منابع امريكايي با بيان اينكه «اسرائيلي‌ها مي‌خواهند بدانند حزب‌الله چه سيستم‌هاي دفاع هوايي اطراف مراكز خود مستقر كرده است»، گفتند، نظاميان اسرائيلي ارزيابي عملياتي خود را با توجه به اين احتمال تغيير دادند كه حزب‌الله داراي سيستم‌هاي موشكي است و توانايي دارد جت‌هاي جنگي اسرائيل را هدف قرار دهد اما مقامات حزب‌الله از اظهارنظر در اين باره خودداري كردند و صرفاً گفتند زماني كه جنگ آغاز شود، سيستم‌هاي تسليحاتي آنها معلوم و آشكار خواهد شد.

باوجود حضور گسترده حزب‌الله در جنگ سوريه منابع نزديك به اين جنبش تأكيد كردند كه حزب‌الله نه تنها آماده دفاع از لبنان است بلكه در جنگ بعدي با دشمن صهيونيستي خود احتمالاً به شيوه تهاجمي عمل خواهد كرد.

وب سايت اينترنتي فارين پاليسي طي گزارشي به نقل از يك منبع نزديك به جنبش حزب‌الله لبنان گزارش داد كه اين گروه توانايي جنگ با رژيم صهيونيستي در داخل سرزمين‌هاي اشغالي را به دست آورده است. در اين گزارش با اشاره به اينكه «حزب‌الله در حال آماده شدن براي بزرگ‌ترين جنگ خود است» به نقل از يك منبع نزديك به حزب‌الله و مستقر در لبنان گفت: «در جنگ بعدي، حزب‌الله در درون مرزها نمي‌ماند و شهرك‌هاي اسرائيلي در بخش‌هاي شمالي در امان نخواهند بود.» اين منبع كه خواسته نامش فاش نشود، تأكيد كرده: «حزب‌الله جنگ را سمت آنها خواهد كشاند و بزرگ‌ترين نگراني اسرائيل، تجربه حزب‌الله در سوريه است، چرا كه اين گروه اكنون به جاي دفاع، توان حمله هم دارد.»

مقامات صهيونيستي در حالي درباره تجربه حزب‌الله در سوريه نگران هستند كه خيلي‌ها فكر مي‌كردند ورود جنبش مقاومت اسلامي لبنان به جنگ سوريه باعث تضعيف آن خواهد شد اما حزب‌الله نشان داده مهارت بي‌نظيري در تبديل تهديد به فرصت دارد؛ مسله‌اي كه تحليلگران صهيونيستي نيز به آن اعتراف كرده‌اند.

هاآرتص در مقاله‌اي به قلم «عاموس هرئيل» تحليلگر سرشناسي اسرائيلي آورده است: «حزب‌الله هم اكنون در اردوگاه كساني قرار دارد كه دست بالا را در جنگ دارند. همكاري دائم با فرماندهان ايراني و نير افسران روس در برهه اخير باعث بهبود قدرت جنگي حزب‌الله شده است و تجربيات بسيار ارزشمندي را براي حزب‌الله به همراه آورده است. در سوريه، حزب‌الله براي اولين بار در جنگي در كنار هواپيماها و بمب‌افكن‌ها و تانك‌ها و قدرت اطلاعاتي پيشرفته شركت كرده است.» هاموس در ادامه نوشته: «درست است كه حزب‌الله هواپيما و تانك‌هاي مخصوص به خود را در اختيار ندارد اما در همه جوانب ديگر، قدرتش كمتر از قدرت يك ارتش در سطح متوسط نيست.»
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴