گزارشی از وضعیت برنج مازندران در بازار

تکلیف برنج مازندران را روشن کنید

تاریخ انتشارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۲۲:۵۰
کد مطلب : ۷۶۸۳
در روزهای اخیر بر خلاف وعده و وعیدهای مسئولین جهاد کشاورزی و امیدهایی که بخش کشاورزی استان داده شده بود متاسفانه بار دیگر قیمت برنج در بازار کاهش یافت.
۰
plusresetminus
تکلیف برنج مازندران را روشن کنید
بلاغ -از آغاز مرداد و چند روزی قبل از آن برنج طارم محلی كشت امسال وارد بازار شالیكوبی های مناطق غربی و مركزی استان مازندران شده است و در همین حال با وجود كاهش قیمت ،خرید و فروش رونقی ندارد و شالیكاران در حالت بلاتكلیفی محصول شالی خود را پس از تبدیل انبار می كنند و انتظار رونق بازار را می كشند .
بازار خرید و فروش انواع برنج در شالیكوبی‌های مازندران در روز های اخیر راكد و قیمت برنج جدید ارقام طارم محلی در مقایسه با دو ماه پیش كه برنج های سال قبل عرضه می شد در هر كیلو گرم حدود شش تا هفت هزار ریال كاهش یافته است .
به گفته آگاهان بازار برنج ،عرضه زیاد و نبود نقدینگی برای خرید موجب پایین آمدن قیمت‌ها شده‌ است.
در حال حاضر قیمت برنج طارم محلی در شالیكوبی‌های مازندران در هر كیلوگرم 30 هزارو 500 تا 32هزار ریال به صورت نصف نقد و مابقی چك های 45 روزه است ،كه البته این معامله به ندرت و در حد اقل ممكن رخ می دهد .
شالیكاران شهرستان های نور ،فریدونكنار ،محمودآباد ،بابل،آمل و بابلسر شالی های خود را از دو هفته پیش برای تبدیل به برنج سفید روانه شالیكوبی ها كرده اند ،اما به دلیل پایین بودن قیمت و احتمال افزایش قیمت ها ،تصمیم جدی به عرضه ندارند و بلاتكلیف مانده اند.
كشاورزان برنجكار در شهرستان های بابل ،آمل ،بابلسر و قائمشهر امسال به رغم كمبود نقدینگی برای هر دروگر مرد روزانه 550 تا 600 هزار ریال دستمزد پرداخت كردند.
همزمانی آغاز برداشت برنج با ماه رمضان نیز سبب شده است تا از تعداد كارگران متمایل به كار در شالیزارها بشدت کاهش یابد و آن دسته از كارگرانی كه مایل به دروگری در شالیزارها هستند ،مبلغی بیشتر از 600 هزار ریال را برای مزد روزانه خود درخواست كنند.
اگر چه استفاده از دستگاه های نشاگر و دروگر هزینه برداشت شالی را تا حد 50درصد كاهش می دهد ،اما به دلایل مختلف از جمله كمبود بانك نشا و ماشین آلات ، نا موزونی و قطعه قطعه بودن زمین ، باتلاقی بودن شالیزارها ،امسال استفاده و بهره وری از ماشین آلات كمتر شد و هزینه ها بالا رفت. .
مدیر یكی از شالیكوبی‌های بابل و از آگاهان به بازار برنج استان مازندران گفت: به رغم وجود برنج در بازار، تقاضا برای خرید وجود ندارد.
احمدقربانی كیفیت امسال برنج طارم محلی را مطلوب دانست و افزود:در حال حاضر متوسط قیمت برنج طارم محلی با حدود هفت تا 10 درصد شكستگی در شالیكوبی ها 31 هزار ریال است.
وی گفت :برنج‌ها پس از مراحل بوجاری ،بسته‌بندی و حمل و نقل با ‎ 20درصد بالاتر نسبت به قیمت شالیكوبی‌ها در بازار عرضه می‌شود.
معاون بهبود گیاهی سازمان جهاد كشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران با اشاره به آخرین وضعیت تولید برنج گفت: تا كنون از مجموع 240 هزار هكتار از اراضی شالیزاری استان ، 30 هزار هكتار برداشت شده است.
ابطالی با بیان اینكه حدود 75 درصد درو شالی به صورت مكانیزه انجام شده است افزود: تاكنون سه هزار هكتار از اراضی نشا مجدد شده و 10 هزار هكتار از اراضی شالیزاری برداشت شده برای رویش مجدد ساقه شالی ( رتون ) آماده شده است.
وی به قیمت برنج جدید در بازار مازندران اشاره كرد و گفت: در حال حاضر برنج های رقم محلی طارم در شالیكوبی ها 28هزار تا 32هزار ریال در هر كیلو گرم است.
وی قیمت فجر و خزر را 18 تا 23هزار ریال عنوان كرد و گفت: ندا و نعمت و شیرودی نیز بین 15 تا 16 هزار ریال در هر كیلو گرم به فروش می رسد.
استان مازندران سالانه ‎ 44درصد برنج مصرفی كشور را تامین می‌كند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴